Social

Natalia Hariton, profesoară: Am elevi care aleg cartea ca pe o formă de dialog cu ei înșiși, ulterior ca pe o formă de dialog cu ceilalți

post-img
Natalia Hariton, profesoară

Fără îndoială, deși este o profesie nobilă, meseria de profesor presupune și multe provocări, nu doar dedicare și recunoștință din partea elevilor. Despre specificul pedagogiei, în zilele noastre, discutăm cu dna Natalia HARITON, profesoară de limba și literatura română - grad didactic superior - la Liceul Teoretic Republican „Aristotel”, iar pe lângă asta, doctor în filologie, șefă a Centrului de Literatură și Folclor al Institutului de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”.

Natalia Hariton spune că generația actuală întâmpină dificultăți în exprimare și în construirea unui dialog, iar competiția cu inteligența artificială este foarte greu de câștigat: „Elevul tastează „Ce înseamnă elegie” și Chat GPT îi răspune. I se crează impresia că oricând ar putea înlocui profesorul cu inteligența artificială. Și aici competiția este aceea pe care trebuie să o câștige inteligența umană”.

„Elevii sunt atrași de lectură, dar de o altfel de lectură. Ceea ce pot să le spun copiilor este că lectura făcută într-o anumită perioadă, la o anumită vârstă, este o lectură pe care o recunoști importantă mai târziu. Citești acum, ca să îți dai seama mai târziu cât de importantă a fost”, spune profesoara.

Totuși, unii elevi lecturează foarte mult, dezvoltându-și capacități care îi vor ajuta pe parcursul vieții. 

„Am elevi foarte buni, câțiva care citesc foarte mult. Am elevi care aleg cartea ca pe o formă de dialog cu ei înșiși, ulterior ca pe o formă de dialog cu ceilalți. Lectura, deși pare demodată, este singura soluție care dă roade în timp”, mai spune Natalia Hariton.

author-img_1

Lidia Gorka

Reporter