Politic

Raport Promo-LEX. Cheltuieli de peste 2 milioane de lei în campanie electorală nu au fost raportate de mai mulți candidați la alegerile prezidențiale

Raport Promo-LEX. Cheltuieli de peste 2 milioane de lei în campanie electorală nu au fost raportate de mai mulți candidați la alegerile prezidențiale

Peste 8 milioane de lei au cheltuit candidaţii la funcţia de preşedinte al Republicii Moldova în primele zece zile de campanie electorală. Cei mai mulţi bani i-au dat Alexandr Stoianoglo, din partea PSRM, candidatul Partidului Nostru, Renato Usatîi şi concurentul PAS, Maia Sandu. Asta arată cel de-al treilea raport al PROMO-LEX de monitorizare a alegerilor. Misiunea a constatat şi abateri din partea mai multor concurenţi electorali.

Analiza Promo-LEX arată că în perioada 20-30 septembrie, prezidenţiabilii au avut la dispoziţie, pentru campanie, 13 milioane de lei, cei mai mulţi bani provenind din fondurile partidelor politice.

MARIANA FOCŞA analist electoral, Promo-LEX: „Cei mai mulţi bani au fost raportaţi de Maia Sandu, PAS, cu 4,7 milioane lei, Stoianoglo, PSRM, 4,4 milioane lei şi Renato Usatîi, cu 2,4 milioane lei. Constatăm că 89% din totalul veniturilor au fost raportate de trei concurenţi, şi doar 11% de ceilalţi concurenţi înregistraţi."

Pe lângă cele 8 milioane raportate, observatorii au estimat şi cheltuieli neraportate de peste 2,2 milioane lei, cele mai mari fiind pentru materiale promoționale. La acest capitol, lideri sunt Alexandr Stoianoglo, Vasile Tarlev şi Irina Vlah.

În contextul referendumului constituțional, cheltuielile neraportate au fost de peste un milion de lei. Partidele care au comis aceste nereguli sunt blocul Victorie, PCRM, PAS și MAN, afirma reprezentanţii Promo-LEX. Alte nereguli se referă la agitaţia electorală facută de funcţionari publici sau preoţi, în biserici, utilizarea resurselor administrative, discursuri de ură şi instigare la discriminare sau coruperea alegătorilor prin împărţirea produselor alimentare de către reprezentanţii blocului Victorie.

NICOLAE PANFIL şef, Misiunea de Observare Promo-LEX: „Acele date care sunt prezentate pentru blocul Victorie nu sunt nici pe departe toate constatările ce pot fi făcute. Toate materialele care sunt produse şi distribuite în toată ţara, nimeni nu ştie în ce candidate sunt produse, nu există info despre tiraj, aşa cum cere legea, nu există un candidat înregistrat. Este o campanie ilegală. Cheltuielile reale ar fi mult mai mari."

Misiunea de observare Promo-LEX îndeamnă poliţia şi Procuratura să investigheze toate cazurile de implicare ilegală în campania electorală şi de finanţare obscură, astfel încât procesul electoral să fie corect.

author-img_1

Cristian Sava

Reporter