Extern

Spațiul aerian al Europei va fi reconfigurat. PE a aprobat noi reforme pentru ca aviața să fie mai sigură și mai punctuală

post-img
Avion la decolare
Sursa foto: EC - Audiovisual Service

Parlamentul European a adoptat un pachet de reforme privind Cerul Unic European, pentru îmbunătățirea gestionării spațiului aerian european, permițând mai multe zboruri directe și mai puține întârzieri și susținând în același timp neutralitatea climatică. Astfel, UE va avea un spațiu aerian mai eficient și ecologic, informează un comunicat oficial al Legislativului European.

Reforma normelor privind cerul unic european, convenită deja în cadrul negocierilor cu Consiliul din martie anul trecut, consolidează planurile naționale de performanță pentru serviciile de navigație aeriană și va contribui la îmbunătățirea gestionării spațiului aerian al UE, scrie Calea Europeană.

Aceste planuri vor avea obiective obligatorii și stimulente pentru a face zborurile mai eficiente și mai ecologice. Va fi înființat un comitet consultativ independent de evaluare a performanțelor pentru a sprijini Comisia Europeană și statele membre ale UE în luarea deciziilor privind punerea în aplicare a acestor planuri.

În plus, Comisia Europeană va adopta obiective de performanță ale UE privind capacitatea, eficiența costurilor, factorii climatici și de mediu pentru serviciile de navigație aeriană, care vor fi revizuite cel puțin o dată la trei ani.

  • Deputații europeni au obținut o dispoziție care însărcinează Comisia să evalueze modul în care taxele percepute utilizatorilor spațiului aerian (companii aeriene sau operatori de avioane private) pentru furnizarea de servicii de navigație aeriană ar putea să îi încurajeze să devină mai ecologici, de exemplu prin utilizarea celor mai eficiente rute disponibile sau a tehnologiilor alternative de propulsie nepoluante.
  • O altă solicitare cheie a deputaților europeni în timpul negocierilor a fost încurajarea concurenței pe piața serviciilor de navigație aeriană. Noul proiect de lege include posibilitatea pentru furnizorii de servicii de trafic aerian de a achiziționa alte servicii de navigație aeriană, cum ar fi serviciile de comunicații, meteorologice sau de informare aeronautică, în condițiile pieței.

„Reforma este un pas înainte în eliminarea blocajelor, crearea unui control și a unei gestionări mai eficiente a traficului aerian și reducerea costurilor și a emisiilor prin zboruri mai scurte și mai sigure, de care vor beneficia toate companiile aeriene europene și, în special, cetățenii europeni. Cu toate acestea, crearea unui spațiu aerian european cu adevărat unic a fost blocată de statele membre, care nu doresc să renunțe la competențele naționale pentru un bine mai mare. Fac acum apel la statele membre să pună în aplicare în mod constructiv această reformă”, a declarat coraportorul PE Jens Gieseke (PPE, DE).

„În prezent, spațiul aerian al Europei este ca un mare puzzle în care fiecare țară are propria piesă, dar, din păcate, nu toate piesele se potrivesc. Acest lucru duce la devieri, timpi de așteptare și costuri inutile. În 2023, aproape trei din zece zboruri au fost întârziate cu mai mult de 15 minute. Noile norme vor face ca aviația să fie mai sigură, mai punctuală și mai ecologică”, a adăugat coraportorul PE Johan Danielsson (S&D, SE) și le-a mulțumit foștilor raportori Marian-Jean Marinescu (PPE, România) și Bogusław Liberadzki (S&D, PL) pentru activitatea lor.

author-img_1

Cristian Sava

Reporter