Interviurile și Reportajele Telejurnalului

Interviurile Telejurnalului / Siegfried Mureșan: Ne dorim ca Republica Moldova să fie cât mai sigură, cât mai stabilă, cât mai prosperă

post-img
Interviurile Telejurnalului

Prezent într-o vizită la Chișinău, europarlamentarul român Siegfried Mureșan, care este președintele Delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Republica Moldova, a oferit un interviu în exclusivitate jurnalistului TVR MOLODVA Constantin Uzdriș. În cadrul interviului, Siegfried Mureșan a dat asigurări că Legislativul european va fi permanent alături de Republica Molodva, subliniind pericolele la adresa regiunii care sunt aduse de invazia rusă în Ucraina.

 


Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Bună seara și bine v-am regăsit la Interviurile Telejurnalului. Astăzi discutăm cu proaspătul  reales, președinte al Delegației Parlamentului European pentru relația cu Republica Moldova, domnul Siegfried Mureșan. Domnule Mureșan, bine ați revenit la TVR Moldova și felicitări pentru acest nou început.

Siegfried Mureșan, președintele Delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Republica Moldova: Vă mulțumesc, mulțumesc pentru invitație, mă bucur să fiu alături de dumneavoastră și mă bucur să continuăm munca împreună în următorii 5 ani să apropiem cât mai mult Republica Moldova de Uniunea Europeană.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Vreau să vă întreb ce priorități v-ați stabilit pentru acest nou mandat. Am văzut mandatul trecut, a fost unul fructuos, am început negociările de aderare. Ce priorități aveți pentru acest nou mandat?

Siegfried Mureșan, președintele Delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Republica Moldova: În primul rând, în ultimii 2-3 ani de zile am reușit Republica Moldova și Uniunea Europeană să facem împreună lucruri care au ajutat mult cetățenii Republicii Moldova. Am apropiat Republica Moldova de Uniunea Europeană, Republica Moldova are statutul de stat candidat și s-a luat deja decizia de începerea negocierilor de aderare. A venit sprijin, în ultimii doi ani, inclusiv de natură financiară de la nivel european în Republica Moldova, iar, de exemplu, sub conducerea lui Mihai Popșoi și a mea, când Mihai Popșoi era încă vicepreședinte al Parlamentului Republicii Moldova, am adoptat în Parlamentul European primul document prin care s-a cerut acordarea statutului de stat candidat Republicii Moldova într-o ședință a Comitetului Parlamentar de Asociere UE Republica Moldova. Deci am înaintat pe agenda de integrare ce ne propunem de acum încolo. În primul rând, accelerarea negocierilor de aderare. În al doilea rând, sprijinirea Republicii Moldova oricum Republica Moldova își dorește și cum are nevoie. Ne dorim ca Republica Moldova să fie cât mai sigură, cât mai stabilă, cât mai prosperă.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: În spațiul public apar diferite discuții, precum că, deși am început procesul de negocieri, negocierele, propriu zis, nu au început sau cel puțin nu se văd în acest moment. Întârzie negocierele sau suntem în calendare? Explicați-ne care este procedura pentru că neprietenii Republicii Moldova, de fapt, promovează falsuri?

Siegfried Mureșan, președintele Delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Republica Moldova: În cazul României, de exemplu, la finalul anilor 90, au trecut peste 4 ani de zile de la momentul la care am depus cererea de aderare până la momentul la care am început negocierile. În cazul Republicii Moldova, au trecut mai puțin de 2 ani de zile de la momentul la care Republica Moldova a depus cererea de aderare, a primit statutul de stat candidat și s-a luat decizia de începere a negocierilor. Lucrurile, atât pentru Republica Moldova, cât și pentru Ucraina, merg mult mai repede decât au mers pentru alte state din Europa Centrală și de Est, pentru Polonia, Slovacia, Cehia, chiar și pentru România. Deci, lucrurile merg înainte, startul oficial al negocierilor a fost dat, acum se analizează legislația din Republica Moldova, legislația europeană, pentru a se vedea exact care sunt procesele de armonizare și cum, din punct de vedere tehnic, acest proces, de la egal la egal, între autoritățile din Republica Moldova și autoritățile de la nivel european, va avea loc. Deci sunt mai multe etape în cazul acestui proces de negociere, se analizează legislația, se vede exact care sunt armonizările necesare, se negociază armonizările și apoi se implementează.Procesul este în plină desfășurare. 

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: În culise lucrurile merg, chiar dacă nu vedem delegațiile scând față-înfață?

Siegfried Mureșan, președintele Delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Republica Moldova: Delegațiile se întâlnesc mereu, se pregătesc, se evaluează legislația moldovenească, legislația europeană și se pregătește următoarea etapă a negociurilor. Deci ne aflăm în prima etapă a acestui proces, etapa de evaluare a legislației, după care urmează etapa de armonizare și apoi etapa de implementare. Sunt mai multe etape, nu putem începe cu ultima etapă, am început cu prima și vom trece la a doua cât de curând.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Spuneți-ne, vă rog, din punctul dumneavoastră de vedere, care credeți că vor fi capitolurile cele mai dificile pentru Republica Moldova în acest proces?

Siegfried Mureșan, președintele Delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Republica Moldova:  Cel mai important este să se înceapă cu acele capitole care sunt importante pentru cetățeni, acele capitole care privesc modernizarea statului,  întărirea Justiției, astfel încât oamenii să aibă și mai multă încredere în buna funcționare a statului și în instituțiile de aici. Și mă bucur că există voință de ambele părți, și la Uniunea Europeană, și la autoritățile din Republica Moldova, de a începe cu aceste capitole care țin de Justiție, de reformarea justiției, întărirea statului, fiindcă de mulți ani oamenii din Republica Moldova, pe bună dreptate, au așteptat progrese în acest domeniu și iată că progresele în sfârșit încep să apară. După care, nerocierile înseamnă, de fapt, o modernizare profundă a Republicii Moldova, standarde europene venite în Republica Moldova, standarde în nivel de trai european în Republica Moldova. Deci se va nerocia despre agricultură, despre mediu, despre economie. Și nu se poate spune înainte că unele dintre capitolele sunt mai grele. Dacă există voință de ambele părți, negocierile pot merge armonios. Iar la finalul zilei, evident, legislația europeană va fi adaptată aici, contextului local. Oamenii politici din Republica Moldova vor negocia de la egal la egal cu autoritățile europene și dacă oamenii politici și reprezentanții Guvernului, secretarii de stat, cei care negociază, funcționari, diplomați, sunt bine pregătiți, evident, se pot impune în aceste negocieri. Deci eu cred că negocierele sunt bine pregătite. Acum, primele etape de curg, bine, nu cred că vor fi dificultăți majore, cred că va fi un proces firesc în care Republica Moldova și mai impune punctele de vedere.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Atât dumneavoastră cât și alți oficiali europeni care vizitează Chișinăul spun că este nevoie de reforme. Republica Moldova, domenile au nevoie de reforme. De cât timp este nevoie din practică, așa România, așa autoritate europene, pentru a vedea că o reformă a fost dusă până la capăt sau nu? Este suficient un ciclu electoral sau este necesar și mai mult?

Siegfried Mureșan, președintele Delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Republica Moldova: În acest ciclu electoral în Republica Moldova s-au făcut reforme, cât nu s-au făcut în mult mai multe cicluri electorale înainte. Deci a fost un ciclu electoral fructos, cred că încă un ciclu electoral la fel de fructos va schimba în mod ireversibil în bine Republica Moldova. În România, de exemplu, reforma justiției a început serios în anul 2005. Și în anul 2012, de exemplu, am avut un fost prim-ministru condamnat pentru fapte de corupție, am avut ministri practic arestați. Deci în România a durat șapte-opt ani de zile, de la momentul la care reformele profunde au început, până la momentul la care instituțiile au fost puternice, independente, au anchetat, de exemplu, oameni politici la cel mai înalt nivel, indiferent de apartenența politică. Cum am spus, în cazul Republicii Moldova au fost lucruri în ultimii doi ani care au mers mai repede decât au mers în cazul României. Dacă voința politică pentru reformă rămâne mare, cred că în următorul ciclu vom putea vedea schimbări semnificative și oamenii vor simți rezultate. 

Minutul 7 :32 taie (A cravata scuze)7:42

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Vorbin despre negocierele de aderare, aceste negociere de obicei sunt însoțite și de fonduri de preaderare. Aș vrea să știm la ce fonduri va avea acces Republica Moldova și când efectiv acestea ar putea să vină în Republica Moldova?

Siegfried Mureșan, președintele Delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Republica Moldova: În momentul de față, Republica Moldova are fonduri asigurate și încercăm de la an la an să creștem aceste fonduri. Și s-a văzut și în ultimii ani, mereu când Republica Moldova a avut nevoie de fonduri suplimentare, Uniunea Europeană a ajutat, de exemplu, pentru a oferi compensări oamenilor când au fost facturile mari la electricitate. Eu am fost desemnat în urmă cu două săptămâni, negociator șef al Parlamentului European pentru negocierile privind bugetul multianual al Uniunii Europene după anul 2027. În momentul de față suntem în bugetul 2021-2027, care a fost decis în anul 2020, când Republica Moldova nu era stat candidat. Acum începem să pregătim bugetul pentru perioada care începe la 1 ianuarie 2028. Și vă spun oficial și vă spun în premieră, Republica Moldova va primi toate categoriile de fonduri de preaderare, începând cu nouă exerciție multianuală, 1 ianuarie 2028, și va avea mai mulți ani la dispoziție pentru a folosi acele fonduri, chiar dacă va adera pe durata acelui exercițiu multianual la Uniunea Europeană, toate acele fonduri de preaderare care îi sunt alocate vor rămâne la dispoziție pentru Republica Moldova. În momentul de față, Republica Moldova primește multe fonduri, ele nu se numesc de preaderare, fiindcă Republica Moldova nu a fost stat candidat când s-au decis fondurile în 2020, dar tot primește multe și creștem de la an la an, dar începând cu 2028 vor fi fonduri de preaderare în toate domeniile, inclusiv sprijin pentru agricultură, pentru fermieri și acei bani vor fi la dispoziția Republicii Moldova și Republica Moldova îi va putea folosi înainte de aderare, dar dacă aderă în perioada aceea 2028-2034, banii, evident, rămân la dispoziție a Republicii Moldova și îi poate folosi și în anii imediat după aderare.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Un alt termen este absorția și aici știu că au fost state care au avut probleme în acest capitol și cum ar trebui să ne pregătim noi, Republica Moldova, ca la momentul în care vor veni să fim, nu știu, dacă nu campioni așa cum fac țările nordice, măcar să fim destul de bine pregătiți pentru absorția?

Siegfried Mureșan, președintele Delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Republica Moldova: E foarte important să informăm oamenii corect și vă spun cum stau lucrurile în cazul României, de exemplu. De când România a aderat la Uniunea Europeană până astăzi, de la 1 ianuarie 2007 până astăzi, noi am contribuit aproximativ cu 30 de miliarde de euro la bugetul Uniunii Europene. Am absorbit, am adus acasă în România, în aceeași perioadă, 90 de miliarde de euro. Am plătit 30, am absorbit 90, am absorbit de 3 ori mai multe fonduri decât am plătit. Pentru fiecare euro plătit am primit 3 euro înapoi. La fel va fi și pentru Republica Moldova. Ce încerc să spun este că perioada de preaderare și după aceea anii imediat după aderare vor fi o perioadă în care Republica Moldova va primi mult mai multe fonduri europene decât contribuie de la Uniunea Europeană, va fi beneficiar net. Deci chiar dacă, după cum spuneți, au mai fost câteodată întârzieri la absorpția de fonduri europene, rezultatul tot este unul excepțional. Pentru fiecare euro plătit primești 3 euro nereambursabil, gratis, înapoi. Cum se poate pregăti Republica Moldova? În primul rând, prin reforma sistemului public, prin atragerea de personal bine calificat în sistemul public care să pregătească aceste proiecte prin instruirea beneficiarilor de fonduri europene, autorități private cu privire la oportunități iar noi, Uniunea Europeană, vom face și noi partea noastră de datorie, vom avea o simplificare a fondurilor europene, vom avea condiții mai puține, mai clare și reducerea birocației mai ales pentru întreprinderile mici și mijlocii și pentru ONG-uri, adică va fi mai simplu de accesat fondurile europene începând cu următorul buget multianual, fiindcă în momentul de față procesul poate fi încă simplificat, este câteodată un pic complicat, un pic laborios.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Domnule Mureșan, nu putem evita lucruri prin care trece Europa în acest moment, este vorba despre războiul care este chiar la granița Uniunii Europene, este și la granița Republicii Moldova. Cum influențează această invazie rusă procesul de aderare, inclusiv a Republicii Moldova, la Uniunea Europeană?

Siegfried Mureșan, președintele Delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Republica Moldova: Invazia ilegală și ilegitima forțelor armate ruse ne-a făcut pe toți în Uniunea Europeană să înțelegem cât este de importantă Republica Moldova. Toată Uniunea Europeană a înțeles că în interiorul granților Uniunii Europene statele pot fi sigure doar dacă în vecinătatea imediată statele vec vecine, Republica Moldova, Ucraina, sunt sigure. Deci una dintre influențe a fost faptul că Uniunea Europeană e și mai hotărâtă să ajute Republica Moldova mai mult și mai repede. S-a deschis calea aderării la Uniunea Europeană și ca urmare a acestei invazii ilegale a forțelor armate ruse în Ucraina. Însă Republica Moldova poate folosi această cale doar fiindcă este un partener de încredere în momentul de față la nivel european. S-a deschis calea pentru Republica Moldova, dar Republica Moldova a primit niște reforme de implementat și Republica Moldova a reușit să înainteze pe această cale doar fiindcă a implementat acele reforme. Dacă în Republica Moldova reformele nu ar fi fost implementate, Republica Moldova ar fi riscat să rămână în urmă cum a rămas Georgia și să existe probleme în aceste prime etape de aderare. O Republica Moldova face pași înainte, calea s-a deschis, fiindcă Uniunea Europeană a înțeles cât e de importantă Moldova acum și cât e de importantă Ucraina. Deci, calea s-a deschis, dar este meritul Republicii Moldova care a reușit să fructifice această deschidere de drum. E meritul cetățenilor Republicii Moldova, autorităților și acelor care au implementat reforme

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Am reușit să obținem statutul ministratul de țară candidat, a început negociările odată cu Ucraina. Credeți că va trebui să mergem în continuare în acest tandem sau deja la negocieri fiecare și va urma drumul său?

Siegfried Mureșan, președintele Delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Republica Moldova: Faptul că în momentul de față Ucraina și Republica Moldova sunt împreună și au început împreună pe acest drum este un lucru bun, fiindcă Ucraina se bucură de susținere politică mare și, cum am spus, Ucraina a reușit să deschidă această cale și, prin merit propriu, Republica Moldova a intrat de asemenea pe această cale. De ce bine că, în momentul de față, Republica Moldova furtifică drumul deschis de invazia Rusiei în Ucraina. Republica Moldova și Ucraina încep acest proces împreună și este în interesul ambelor state ca ele să înainteze cât mai rapid în cadrul acestui proces. E în interesul Republicii Moldova, ca Ucraina să se apropie cât mai mult și cât mai repede de UE, la fel e și în interesul Ucrainei, ca Republica Moldova să fie guvernată bine, să se apropie de standarde europene. Deci e bine că aceste țări în momentul de față înainează  împreună însă pe termen lung fiecare va fi apreciat pe baza propriilor rezultate și al propriilor merite. Dacă Republica Moldova reformează statul, economia, mai rapid decât Ucraina, acest lucru va fi apreciat și fiecare stat, Republica Moldova și Ucraina, va adera la Uniunea Europeană atunci când este pregătit.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Domnule Mureșan, și la final o să vă rog să mai dezmințiți o speculație promovată de către o parte a clasei politice, atât din Republica Moldova cât și din afară.  Este un impediment în lucrerea negocierilor problema transnistreană pe care o avem? Sau negocierele vor merge mai departe indiferent dacă reușim să rezolvăm și această problemă?

Siegfried Mureșan, președintele Delegației Parlamentului European pentru relațiile cu Republica Moldova: A fost spus de la cel mai înalt nivel la nivel european. Am spus-o și eu în trecut și o repet și o spun și acum. Situația din așa-numita regiune transnistreană nu este un impediment pentru integrarea europeană a Republicii Moldova, pentru continuarea negocierilor de aderare. Am reușit să facem toți pașii pe care ni-am propus să acordăm statut de stat candidat, să începem negocierile, să luăm decizia de începerea negocierilor, să începem negocierile cu situația actuală. Situația în așa-nmita regiune transnistriană nu este un impediment pentru integrarea europeană a Republicii Moldova. Vom găsi soluții atât la aspectele economice, cât și la aspectele ce țin de securitate.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Domnule Măneșoan, vă mulțumim foarte mult, vă dorim succes în acest mandat .

author-img_1

Cristian Sava

Reporter