DE CE EU?

Campania TVR Moldova „DE CE EU?”. Fructele moldoveneşti sunt tot mai solicitate pe piaţa europeană

Campania TVR Moldova „DE CE EU?”. Fructele moldoveneşti sunt tot mai solicitate pe piaţa europeană

Fructele moldoveneşti sunt tot mai solicitate pe piaţa europeană. Sunt date din statistica de export iar Uniunea Europeană rămâne cea mai mare piață pentru mărfurile din Republica Moldova. Pentru a ajunge la cei aproape 500 milioane de consumatori europeni, produsele au trecut testul calității, așa cum cere legislația. E şi rezultatul deciziei Parlamentului European care ne-a dat undă verde să intrăm pe piaţa UE fără restricții tarifare sau cantitative. Cum au reușit antreprenorii și ce produse moldovenești sunt pe placul europenilor, aflăm din campania ştirilor TVR MOLDOVA - DE CE EU?

Iurie Bivol din s.Bardar, Ialoveni, CULTIVĂ struguri de masă în spațiu protejat. În 2023, strugurii LUI au ajuns în 10 ţări ale lumii. Împreună cu alţi şase viticultori din localitate au reuşit să exporte aproximativ patru mii de tone de struguri.

IURIE BIVOL antreprenor, Bardar: „Acești struguri 80% se duc la export, în țările din apropiere România, Ucraina și Polonia. Unde se poate mai ușor de accesat piețele și unde este solicitat produsul”.

Ştefan Bîtlan și fiul său administrează o companie și exportă in UE aproape 10 mii de tone de prune, struguri și caise. Fructele trebuie să îndeplinească mai multe criterii de siguranță alimentară, aspect, etichetare şi standard de marketing.

ŞTEFAN BÎTLAN, administrator, companie agricolă: "Deja de trei ani de zile nu mai exportă în Rusia. Am trecut la Europa şi lucrăm cu ţările Baltice, Germania, România, Austria. Tot ce se face gustul se dă de la sol”

ŞTEFAN BÎTLAN, cultivator şi exportator de fructe
"Este o piaţă cu multe provocări ca şi oricare piaţă. Avem impedimente atât pe interior, cât şi pe exterior. Avem concureţă foarte mare şi acerbă cu ţări producătoare mari precum: Turcia, Grecia, Spania, Italia, Polonia. Chiar şi pe piaţa principală unde noi exportăm în Germania, avem concurenţa din interior şi noi cumva întotdeauna trebuie să fim mai buni ca preţ ca ei, pentru a penetra această piaţă."

În 2023, Republica Moldova și-a dublat, chiar triplat exportul de fructe pe piața din UE. Anul trecut, R.Moldova s-a aflat pe locul I la exportul de prune în UE. Acest lucru se datorează atât creșterii calității cât și liberalizării comerțului. În mai 2024, Consiliul European a prelungit cu încă un an comerțul liberalizat pentru strugurii de masă, mere, cireșe, prune, sucul de struguri, roșii și usturoi.


NATALIA CHICU jurnalist TVR MOLDOVA: Dacă în 2021, R.Moldova exporta către UE - 25,8 mii tone de prune, atunci în 2023 , producătorii din R.Moldova au exportat aproape 61 mii tone. Exportul de struguri a crescut de la 15,8 mii tone la 32,3 mii tone. Merele de la 1,0 mii tone la 13,2 mii tone, iar cirese de la – 74 tone la 2,9 mii tone. Ministerului Economiei anunță că, anul trecut, exporturile de prune în UE au depășit cota cu 300%, cele de struguri cu 62, iar cireșele cu 93%”.

IURIE FALĂ, director executiv, Asociaţia Moldova Fruct: "Pe lângă faptul că noi am atins nişte progrese la cifrele de export, noi am atins şi nişte progrese la nivelul de cultură de producere. Mă refer la calitate, vorbim despre calibre, culoare ambalaj, termini de livrare şi certificarea necesară. Consumatorul din Uniunea Europeană vrea să cunoască ce produse consumă."

VEACESLAV IONIŢĂ expert economic: „Exportul nostru curat eu îl văd ca undeva vre-o 3,3 miliarde de dolari. Nu este cel mai fericit volum de export. Noi am putea şi mai mult.   Aici există potențial, la fructe de la 260 de milioane, eu văd destul de uşor cum poţi să ajungi la un milliard. Doar că trebuie să depunem effort şi să investim. Aici vorbim doar de bunuri."

Și vinurile moldovenești sunt tot mai apreciate pe piața europeană. Anul trecut, 50 la sută din exporturile de vin au ajuns în țările UE. R.Moldova a exportat 123 milioane de litri de produse în valoare de 192 de milioane de dolari. E o creștere cu 24 la sută față de aceeași perioadă a anului 2022. 

La începutul acestui an, Republica Moldova a obținut, în premieră, și dreptul de a exporta carnea proaspătă în Uniunea Europeană, după ce timp de doi ani, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor a promovat mai multe misiuni de audit din partea Comisiei Europene. Pe lângă exporturile tradiționale de produse alimentare, Republica Moldova exportă în Uniunea Europeană și servicii, în special în domeniul IT. În ultimul an, start-up-urile în domeniul IT au crescut cu peste 50%.

MARINA BZOVÎI, administrator, Moldova IT Park: "Sunt companii pe diferite  verticale. Avem companii din sectorul de Fintec, care operează pe întreaga piaţă europeană şi mă refer aici în mod special la secorul bancar, oferind soluţii de fintec, prin care conectează băncile cu clienţii sau băncile cu alţi operatori de plată, entităţi juridice şi echipele tehnice se află în Republica Moldova. Acesta fiind un soi de export de servicii, în special pe piaţa din UE."

Uniunea Europeană ne stimulează să explorăm şi pieţe noi.

VEACESLAV IONIŢĂ expert economic: "Când vorbim de Uniunea Europeană, spunem că nu numai am vândut. Dar, mulţumită faptului că avem producţie modernizată, avem livezi modernizate, livezi certificare corectă, avem acces pe piaţa lor iar după când te duci în Orientul Mijlociu sau într-o ţară arabă, mult mai uşor mergi. De aceea efectul Uniunii Europene a fost şi extinderea exporturilor spre pieţe netradiţionale pentru noi."

Potrivit Biroului Național de Statistică, în primele opt luni ale acestui an, 65,7 % din totalul exporturilor din RM au ajuns în Uniunea Europeană, cu 2,6 la sută mai mult, față de aceeași perioadă a anului trecut. Exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI, au scăzut cu 0,3%.

author-img_1

Cristian Sava

Reporter