Angajaţii de la Calea Ferată ar putea organiza proteste şi greve începând cu luna februarie. Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova anunţă că vor ieşi în faţa instituţiilor de vârf ale statului, dar şi în toate nodurile feroviare din ţară, dacă nu vor fi achitate imediat restanţele salariale. Oamenii nu şi-au mai primit banii de jumătate de an, iar datoriile se ridică la peste 190 de milioane de lei.
Deputatul Radu Marian a declarat, pentru TVR MOLDOVA, că va propune o soluţie în plenul Parlamentului.
Feroviarii din Republica Moldova nu şi-au mai primit salariile din luna iulie. Într-un comunicat de presă, Federația Sindicală a Feroviarilor declară că întreprinderea de stat se confruntă cu un șir de probleme, inclusiv conturi blocate mai bine de două luni şi lipsă de motorină. Potrivit reprezentanţilor, nenumăratele adresări înaintate autorităților nu au fost auzite, iar angajaţii au ajuns la disperare.
ION ZAPOROJAN, PREȘEDINTELE FEDERAȚIEI SINDICALE A FEROVIARILOR: "Muncitorii nu mai au ce mânca, nu au cu ce achita facturile, îmbrăca și încălța copiii. Nu mai au cu ce să trimită copii la școală, la studii. Dacă până la finele lunii ianuarie nu vor fi identificate soluții concrete pentru plata restanțelor la salarii, începând cu luna viitoare vom organiza acțiuni de protest în toată țara. Nu ne vom opri până nu vom fi auziți de autoritățile acestui stat."
Fostul director al Căii Ferate, Oleg Tofilat, consideră că situaţia s-ar putea agrava şi mai tare, dacă statul nu va interveni.
OLEG TOFILAT, fostul director al Căii Ferate din Moldova „Aceste probleme ... conştiincioasă a Guvernului. Eu tare sper că măcar în ultimul ceas va veni o modificare de atitudine şi sunt gata să contribui cu toată experienţa. Intervenţia de care am în vedere ... fără de alocări bugetare pentru menţinerea infrastructurii, aşa cum se face în orice ţară normală din Uniunea Europeană”.
Președintele Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe, Radu Marian, a declarat pentru TVR MOLDOVA că va propune alocarea unor sume de bani din bugetul de stat.
RADU MARIAN, președinte, Comisia parlamentară economie, buget și finanțe:
„- Ceea ce au solicitat ei este ca noi să alocăm bani de la buget pentru infrastructura feroviară şi eu sunt de acord. Deci eu voi propune să alocăm la următoarea rectificare din februarie surse de la bugetul de stat. Se va reduce presiunea şi vor putea să aloce deja banii pe care o să-i alocăm noi de la buget pentru alte priorităţi pe care o să le aibă. Dar suma aceasta trebuie să fie în paralel cu optimizarea cheltuielilor, cu valorificare accizelor nefolosite ş.a.m.d
– Ce sume veţi propune să fie alocate, mai exact?
– De aia nici nu am făcut un anunţ, pentru că nu ştim exact, dar eu voi propune acest lucru, deja trebuie să discutăm cu Guvernul să vedem despre ce sume ar fi vorba.”
MIRCEA PĂSCĂLUȚĂ, secretar de stat, Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale: Noi în ultimele luni am făcut paşi concreţi pentru a stabiliza situaţia. Primul fiind un audit complet, pentru a identifica sursa problemelor, şi am iniţiat un proces de reorganizare. Pe lângă aspectele legate de Infrastructură, noi la nivel de minister suntem în proces de elaborare şi aprobare a reglementărilor, după standarde europene, în ceea ce priveşte subvenţionarea Căilor Ferate.
Calea Ferată se confruntă de mai mulţi ani cu probleme la achitarea salariilor. În 2020, întreprinderea a ajuns în prag de faliment, iar angajații au protestat în mai multe raioane. În 2023, situația a început să se agraveze, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Pe fonul crizei, generată de scăderea fluxului de mărfuri și pasageri, precum și de contextul economic și geopolitic regional, recent CFM a anunțat că suspendă circulația trenurilor pe ruta Bălți-Rogojeni și cursa Chișinău-Bender.