Aeroportul din Chişinău a fost dotat cu unul dintre cele mai avansate sisteme de dirijare a aeronavelor. Acesta poate furniza piloţilor informaţii exacte despre altitudine şi direcţie în timpul aterizării, chiar şi pe ceaţă densă cu vizibilitate aproape de zero. Sistemul a fost pus astăzi în funcţiune şi va contribui la scăderea numărului de zboruri care au întârziere sau sunt anulate din cauza vremii.
NICOLAE BOICO, jurnalist TVR MOLDOVA: „În condiții de vizibilitate redusă, avioanele sunt ghidate la aterizare cu ajutorul unui sistem electronic performant. La asta se adaugă complexul de iluminare a pistei, care, recent, a fost adaptat conform standardelor internaționale.”
Pentru implementarea sistemului avansat de aterizare a fost modernizată și infrastructura aeroportuară. Lucrările au început în 2023 şi au fost efectuate, în mare parte de către angajaţii aeroportului.
SERGHEI BURDUH, şef Departamentul Operaţional, "Aeroportul Internaţional Chişinău": „A fost montat şi updatat sistemul de balisaj luminos. Precum şi cablarea, în jur la 14 km de cabluri au fost întinse pentru a conecta sistemul electroluminos de asigurare a zborurilor. ”
O sarcină importantă au avut si cei de la "MOLDATSA". Ei au instalat antene modernizate la aeroport şi au reconfigurat softul noului sistem. Certificarea ILS CAT III va contribui la reducerea costurilor pentru operatorii aerieni, care nu vor mai fi nevoiți să redirecționeze cursele pe alte aeroporturi din cauza imposibilității de a ateriza la Chișinău.
SERGIU GHEORGHIŢĂ, şef, Direcţia management trafic aerian, Î.S. "MOLDATSA": La noi a fost într-un an, undeva vreo 35 de aeronave au fost redirecţionate, din cauza condiţiilor meteo. La moment, se va evita acest fapt şi va permite să aterizeze pe aeroportul de destinaţie.”
Proiectul, care a inclus şi instruirea suplimentară a personalului, a fost coordonat de Autoritatea Aeronautică Civilă din Republica Moldova.
VASILE ŞARAMET, director, Autoritatea Aeronautică Civilă: Implementarea acestui proiect va aduce mai multă siguranţă pentru operarea aeronavelor. având în vedere că atunci când avem condiţii de vizibilitate redusă pe Aeroportul Internaţional Chişinău, noi în 99 % dintre cazuri nu vom avea redirecţionări la un alt aeroport sau situaţii în care avioanele vor fi ţinute în aer.”
Costul total al proiectului de modernizare a sistemului de aterizare instrumentală este de peste 1,2 milioane de euro. Aproape 800 de mii de euro au fost oferiţi, sub forma de grant, prin intermediul fondului de solidaritate, de statele membre ale Organizației Europene pentru Siguranța Navigației Aeriene. Restul banilor este contribuiţia MOLDATSA şi Aeroportul Internaţional Chişinău.