Social

A fost lansat Centrul Unic de Apel pentru Consumatori: Cetăţenii pot cere consultanţă şi pot raporta un produs sau un serviciu neconform

A fost lansat Centrul Unic de Apel pentru Consumatori: Cetăţenii pot cere consultanţă şi pot raporta un produs sau un serviciu neconform

În Republica Moldova a fost lansat astăzi Centrul Unic de Apel pentru Consumatori unde cetăţenii pot cere consultanţă şi pot raporta un produs sau un serviciu neconform. Centrul a fost creat cu un sprijin financiar de 60 de mii de euro oferit de Uniunea Europeană.

Centrul de Apel Unic pentru Consumatori va fi gestionat de Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor. Astfel, apelând un singur număr de telefon - 022.51.51.51, oamenii vor putea raporta orice tip de produs sau serviciu neconform. În scurt timp, operatorii vor redirecţiona apelul către instituţia responsabilă.

SERGIU DĂRĂNUŢĂ director, Inspectoratul pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor: Consumatorul îşi va alege din start instituţia care trebuie să îl reprezinte, să îl consulte. În momentul când serviciul sau produsul ţine de competenţa inspectoratului, el rămâne pe fir. Am stabilit că la fiecare telefon vor fi persoane abilitate şi instruite, care vor răspunde în termeni reali, proximi. Cum va fi... suntem doar la etapa de test. Chiar dacă l-am început, vom întâlni anumite probleme, eu cred că orice lucru se ajustează.


ADRIAN GUZUN director de proiect: În acest mod, toate instituţiile, agenţii economici vor fi mai responsabili să ofere produse şi servicii mai calitative, ştiind că în spatele consumatorului este mereu statul care îl va consulta, prin aceste 12 autorităţi.  De luni, ora 15:00, când a început testul de lansare a numărului, până azi dimineaţă, au parvenit 233 de apeluri la numărul unic al consumatorilor, dintre care doar 90 au ajuns la inspectori, ceea ce înseamnă 60% optimizare.

Prin deschiderea acestui centru, Republica Moldova se va alinia politicilor UE privind protecţia consumatorilor.

JULDA KIELYTE, team-leader, Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova: Protecţia consumatorului nu este doar despre abordarea problemelor, este un domeniu care trebuie să asigure informarea consumatorilor, pentru ca aceştia să-şi cunoască drepturile şi să ia decizii informate atunci când achiziţionează ceva.

OLESEA PLOTNIC, preşedinte, Asociația "Henri Capitant" de Cultură Juridică din Moldova: A fost un proiect ambiţios, pentru că ne-am propus să realizăm în 12 luni conectarea a 12 autorităţi, prin livrarea a zece livrabile specifice, cum ar fi rapoarte de evaluare, un ghid cu întrebări frecvente pentru operatori…

Mai exact, la întrebările apelanţilor vor răspunde instituţii responsabile de siguranța alimentelor, credite sau depozite financiare, bagaje, anulări sau întârzieri de zboruri, siguranța medicamentelor şi aşa mai departe.

LISTA INSTITUŢIILOR RESPONSABILE
Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor;
Comisia Națională a Pieței Financiare;
Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică;
Autoritatea Aeronautică Civilă;
Agenția pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației;
Inspectoratul pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor;
______
Agenția Națională Transport Auto;
Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale;
Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică;
Agenția Națională pentru Sănătate Publică;
Agenția Feroviară;
Agenția Navală.

Centrul este lansat în cadrul proiectului "Single Call-Center for Consumers", finanțat de Uniunea Europeană și implementat de Asociația "Henri Capitant" de Cultură Juridică din Moldova, în parteneriat cu un operator de telefonie mobilă. Proiectul are un buget de 60 de mii de euro.

author-img_1

Cristina Mirca

Reporter