Social

Val de apeluri la 112, în noaptea dintre ani. Ambulanța - cel mai solicitat ajutor

Val de apeluri la 112, în noaptea dintre ani. Ambulanța - cel mai solicitat ajutor

Val de apeluri la numărul unic de urgenţă 112 în noaptea dintre an. Cei 60 de operatori care au fost la datorie au recepţionat şi procesat aproximativ cinci mii de solicitări, cu 30% mai multe decât într-o noapte obişnuită. Oamenii au cerut ajutor pentru diverse traumatisme sau intoxicaţii alimentare, ori au raportat unele conflicte sau deranjul produs de focurile de artificii. Din păcate, s-a înregistrat şi un număr mare de apeluri false.

BFCO

ANA CARPOVICI, purtător de cuvânt 112: „În intervalul 00:00-01:00 s-a sunat cel mai mult, în jur de 440 de solicitări recepţionate de cetăţeni. De cele mai multe ori, în această oră s-a sunat cu referire la zgomotul, gălăgia provocată de focurile de artificii. Ziua de 1 ianuarie deja oricum oamenii au sunat cu hipertensiune, cefalee, intoxicaţii.”

Cel mai des, oamenii au cerut ajutorul ambulanţei. Au fost peste 2.380 de cazuri. Mai puţine apeluri au fost pentru a solicita sprijin din partea poliţiei sau pompierilor.

MAXIM GOTORNICEAN, operator 112: „ Pentru mine a fost pentru prima dată când am fost în serviciu în noaptea de Revelion. A fost o activitate în regim alert. A fost o diversitate de apeluri, de la felicitări cu Revelionul pentru că un an întreg lucrăm, până la finale mai tragice.”

ANGELA MIHĂIESCU, operator 112: „Ne-a sustras atenţia bubuiturile de afară şi în acel moment am ridicat ochii şi am văzut ora. Era 00:00. Un caz mai deosebit după miezul nopţii a fost o naştere. Ne-a bucurat pe toţi, împreună cu tatăl care ne-a comunicat că soţia are dureri de naştere. Era foarte emoţionat, dar în primul rând şi-a cerut scuze că ne deranjează, cu toate că e serviciul nostru.”

NICOLAE LAZĂRI, operator 112: „Focurile de artificii au durat chiar până dimineaţă. Vecinii ne sunau să solicite Poliţia pentru că nu puteau să se odihnească. La fel cu focuri de artificii a fost un caz în care a explodat în mână. Incendii din cauza focurilor de artificii. Au ars anexe, chiar case. La 112 a fost şi cazuri cu diferite glume că arde ceva, dar de fapt a fost fals.  

Pe 1 ianuarie, din cele opt mii de apeluri preluate de operatori, 30% nu au fost urgenţe. De multe ori, a fost vorba de copiii care s-au distrat sunând la 112. Părinţii sunt îndemnaţi să le explice că serviciul unic este doar pentru urgenţe şi nu e de joacă. Amenda pentru cei care sună la acest număr, deşi nu au nevoie, este de până la 3.000 de lei.    

ANA CARPOVICI, purtător de cuvânt 112: „Totodată, oamenii au continuat să sune şi cu situaţii non urgente, inclusiv mesaje de felicitare, dar şi mesaje în care se solicita servicii care nu ţin de competenţa serviciului de urgenţă. Este important să conştientizăm cât este de important ca linia 112 să fie liberă, să nu fie ocupată.”

Serviciul național unic pentru urgență 112 a devenit operațional în Republica Moldova în iulie 2018. Apelul este gratuit, disponibil 24 din 24 de ore, de pe orice telefon fix sau mobil şi, în anumite condiţii, permite şi localizarea celui care sună.

author-img_1

Lidia Gorka

Reporter