Actualitate

Promo-LEX: Este o campanie cu cele mai multe implicări din exterior

Promo-LEX: Este o campanie cu cele mai multe implicări din exterior

Campania electorală pentru alegerea preşedintelui Republicii Moldova şi pentru referendumul constituţional a avut cele mai multe implicări din exterior. Iar candidaţii Maia Sandu, Renato Usatîi şi Alexandr Stoianoglo au cheltuit cei mai mulţi bani. Sunt câteva dintre concluziile din raportul misiunii de observare a campaniei electorale pentru scrutinul din 20 octombrie, prezentat astăzi de Asociaţia Promo-LEX.

Potrivit Promo-LEX, în perioada electorală 20 septembrie-13 octombrie 2024, candidatul PAS la alegerile prezidenţiale, Maia Sandu, a declarat la CEC cheltuieli pentru activităţi de promovare de peste 8,7 milioane de lei. Candidatul Partidului Nostru, Renato Usatîi, a raportat 4,6 milioane de lei, iar cel al socialiştilor, Alexandr Stoianoglo, a declarat suma de 4,1 milioane de lei.

CHELTUIELI PENTRU CAMPANIA ELECTORALĂ

Maia Sandu                       36%  8,7 milioane de lei
Renato Usatîi                    19%  4,6 milioane de lei
Alexandr Stoianoglo          17%  4,1 milioane de lei

MARIANA FOCŞA, analist electoral, PROMO-LEX: Cheltuielile raportate pentru alegerile prezidenţiale au fost de 24, 7 milioane de lei. În funcţie de destinaţia cheltuielilor financiare raportate, în cazul la 40% au fost pentru producţia publicitară, 39 pentru materiale promoţionale şi 9% pentru organizarea evenimentelor electorale.

Potrivit Promo-LEX, candidaţii la funcţia de preşedinte nu au declarat la CEC cheltuieli de campanie de cel puţin patru milioane de lei. Bunăoară, Vasile Tarlev nu a raportat 1,5 milioane de lei, Alexandr Stoianoglo - peste 680 de mii de lei şi Irina Vlah - peste 470 de mii de lei. Am solicitat un punct de vedere de la cei trei candidaţi, însă până la această oră nu am primit nici un răspuns.

CHELTUIELI NERAPORTATE:

Vasile Tarlev 39% - 1,5 milioane de lei
Alexandr Stoianoglo 17% -  681 de mii de lei
Irina Vlah 12% - 478 de mii de lei

Reprezentanţii misiunii de observare Promo-LEX au calificat această campanie electorală ca fiind una complexă.

NICOLAE PANFIL, şeful Misiunii de Observare, PROMO-LEX: La experienţa mea de observare a alegerilor din 2009 încoace, personal pot să vă spun că am această impresie că este într-adevăr o campanie cu cele mai multe implicaţii sau cele mai multe implicări din exterior şi cu regret, implicări negative. Am observat că blocul politic Victorie, am vorbit de trei ori în rapoartele noastre, nefiind înregistrat în campania electorală, practic face o campanie la nivel naţional cu bani din Federaţia Rusă.

Reprezentanţii blocului politic "Victorie" neagă acuzaţiile. În ziua alegerilor, Misiunea de Observare Promo-LEX a acreditat în secţiile de votare din Republica Moldova peste 900 de observatori şi alţii în cele peste 90 de secţii din diaspora.

author-img_1

Lidia Gorka

Reporter