Social

Cetățenii nu susțin iniţiativa Primăriei Chişinău de a introduce tarife pentru parcările publice

Cetățenii nu susțin iniţiativa Primăriei Chişinău de a introduce tarife pentru parcările publice

Iniţiativa Primăriei Chişinău de a introduce tarife pentru parcările publice a iscat nemulţumiri în rândul cetăţenilor. Astăzi au fost consultări publice iar unii participanţi au sustinut că nu este clară metodologia după care au fost calculate abonamentele şi nici în baza cărei strategii s-a creat documentul. Autorii proiectului vor analiza propunerile şi vor prezenta regulamentul îmbunătăţit în luna septembrie.

ZFR

OCTAVIAN BALAN magistru în Drept„În proiectul actual nu este absolut nicio referinţă la parcări multi-etajate sau subterane. Dacă trăieşti într-o anumită zonă, de exemplu trăieşti în zona trei şi lucrezi în zona doi, tu trebuie să cumperi abonament şi în zona 2 şi în zona 3. –Citiţi mai atent regulamentul! – Eu am citit, domnule! Citiţi dvs atent!  În Viena este un mecanism de parcare gratuită în orice punct al oraşului, pe 15 minute, în caz de urgenţă, în proiectul actual nu este stipulat niciun tip de parcare de urgenţă.”


„Îmi pare foarte rău că dvs nu aţi citit regulamentul, regulamentul prevede 15 minute gratis pentru toţi de urgenţă...”

La consultări au participat funcţionari publici şi administratori ai mai multor companii private.

VALERIA GRIŞCHINA reprezentant, companie de carsharing: „Noi am dori ca maşinile de carsharing să aibă posibilitatea să se parcheze gratuit. Luând în considerare că maşinile carsharing-lui pe care îl reprezentăm este formată doar din automobile electrice, eu cred că acest fapt va ameliora şi situaţia ecologică în ţară.”


VICTOR CHIRONDA consilier municipal: „Deşi acest regulament face trimitere la o viziune, la o strategie generală de dezvoltate a sistemului de parcare în Chişinău, nicăieri această strategie nu este publicată. Nu este clar cine va gestiona concret banii care vor fi acumulaţi din aceste taxe, pentru că în mod normal, practica internaţională spune că trebuie să fie creat un fond de mobilitate în care să fie direcţionaţi expres aceşti bani.”

Pentru ca acest proiect să fie implementat, trebuie să treacă câteva etape administrative.


VITALIE MIHALACHE şef, Direcţia Mobilitate Urbană: „Ne străduim după audieri, în termen de zece zile, să finalizăm sinteza acelor propuneri şi ajustări care vor fi necesare, după care vom demara procesul de consultări cu autorităţile sub aspect de expertiză şi planificăm pe parcursul lunii septembrie să ne putem adresa Consiliului Municipal pentru înaintarea proiectului spre votare.”

În Chişinău, sunt autorizate doar vreo 21 de mii de locuri de parcare. Proiectul Primăriei propune introducerea tarifelor pentru parcările publice din oraş, adaptate la trei zone. Cele mai scumpe ar urma să fie cele din centrul istoric, unde o oră de parcare ar putea costa 20 de lei, iar un abonament anual aproape 29 de mii de lei.

author-img_1

Constantin Uzdris

Reporter