Social

Blocul administrativ al întreprinderii Apă-Canal Chişinău a fost astăzi deconectat de la energie electrică din cauza datoriilor restante foarte mari

Blocul administrativ al întreprinderii Apă-Canal Chişinău a fost astăzi deconectat de la energie electrică din cauza datoriilor restante foarte mari

Blocul administrativ al întreprinderii Apă-Canal Chişinău a fost astăzi deconectat de la energie electrică. Premier Energy a făcut acest lucru din cauza datoriilor restante foarte mari și precizează că deconectarea de la electricitate nu ar afecta procesul tehnologic de funcționare a sistemelor de apeduct. Cei de la Apă Canal susțin însă că unii locuitori ai sectoarelor Botanica şi Telecentru riscă să rămână fără apă la robinete.

IRINA GUTNIC, director, Apă-Canal Chișinău: "Dat fiind faptul că distribuţia apei are loc prin sistema de presiune şi respectiv vom fi nevoiţi să întrerupem distribuirea apei către aceste sectoare ca să evităm riscuri de deteriorare a reţelelor tehnico edilitare, deoarece pot surveni avarieri şi situaţia poate şi mai mult agrava."

Reprezentnații Premier Energy precizează că întreprinderea Apă-Canal Chişinău nu şi-a plătit datoriile la energia electrică iar acetea depăşesc 68 de milioane de lei.

COMUNICATUL DE PRESĂ AL COMPANIEI PREMIER ENERGY: "Premier Energy precizează că ambele locuri de consum al energiei electrice preconizate de a fi deconectate astăzi vizează doar blocul administrativ al Apă-Canal Chișinău, nefiind afectat în niciun mod procesul tehnologic de funcționare a sistemelor de apeduct, canalizare și furnizare a agentului termic."

Cei de la Apă Canal au căutat astăzi o soluție și au pus in funcțiune un generator de curent. Fără succes însă. Utilajul a pornit dar s-a defectat în scurt timp.

ANATOLIE LICHII, director tehnic, "Apă-Canal Chișinău": "Se aud nişte semnale care parvin că nu este presiune, că nu este legătură cu rezervoarele, cu staţiile de pompare, nu ştim de nivelul de apă care este în rezervoare."

ION CEBAN, primar general Chişinău: "La momentul actual, avem o problemă enormă pe sectorul Centru mă refer la ţeava de 1200 care este afectată în rezultatul acestor deconectări şi a imposibilităţii de a gestiona procesul propriu zis. La fel sectoarele Botanica şi Telecentru sunt deja deconectate pentru a stabiliza gravitaţional mecanismele de funcţionare."

Cetățenii au motive serioase de ingrijorare. E vorba de igiena personală și chiar de funcționarea unor centrale de apartament.

"Ca doamnă, e foarte greu, cu copii. Dar în genere este foarte drastic ce se întâmplă. Am nişte păreri că e mai mult politic decât datorii, nu ştiu cum crecute. Noi doar achităm tot timpul."

"Eu cred că autorităţile ar trebui să ia măsuri cât mai urgente ca să nu ne afecteze pe noi, consumatorii. Cred că asta e o problemă doar de dorinţă de a face şi a rezolva problema."

"Eu cred că nu trebuie să oprească apa, dar să rezolve problema şi gata. Acum doar timpurile sunt grele. Războiul, toate chestiile aceastea, se iau în vedere."

Ieri a expirat termenul limită dat de Premier Energy pentru plata datoriilor. Reprezentanţii Apă-Canal susțin însă că restanţele s-au acumulat pentru că nu a fost majorat la timp tariful la apă.

Pe 27 ianuarie 2023, ANRE a făcut un audit pe ultimii trei ani și a anunţat că în tarifele pentru apă şi canalizare, aprobate în ultima perioadă, sunt incluse toate cheltuielile necesare, inclusiv pierderile de apă în rețea şi consumul de energie electrică.

La început de an, tarifele pentru apă şi canalizare au crescut cu peste 40 la sută pentru locuitorii Chişinău.

author-img_1

Cristina Mirca

Reporter