Actualitate

R. Moldova devine o destinaţie tot mai populară în rândul turiştilor străini

video

Republica Moldova devine tot mai atractivă pe harta turismului internaţional. În primele luni ale anului 2025, numărul turiștilor străini a crescut cu peste 60% față de aceeași perioadă din 2024, potrivit datelor Biroului Național de Statistică. Ascensiunea se datorează, în mare parte, atracțiilor autentice, vinăriilor și ospitalității oamenilor. Totuși, specialiștii avertizează că fără investiții în infrastructură sau promovare, acest avânt ar putea fi unul temporar.

În primele trei luni ale anului 2025, Republica Moldova a atras 12.600 de turiști străini, iar peste 80% dintre aceștia sunt din România. Alexandru Ciobăniță este din Piatra Neamț. A vizitat aproape întreaga Europă, însă abia acum a decis să descopere Republica Moldova, aflată la doar 300 de kilometri de casa lui.

ALEXANDRU CIOBĂNIŢĂ, turist: Vinurile le-am încercat în România, se regăsesc şi pe teritoriu nostru. Sunteţi renumiţi pentru calitatea vinurilor. La partea de mâncare astăzi urmează să facem şi un prânz. E mai accesibil din România să venim la dumneavoastră, în comparaţie cu celelate ţări mai dezvoltate. Intenţionăm să mai revenim.

Republica Moldova este o destinaţie mai accesibilă ca preţ faţă de alte state, cu locuri pitoreşti, pline de istorie, dar puţin promovată. O spun chiar turiştii.

Pe lângă creşterea numărului de turiști străini, s-a mărit și durata medie a sejurului.

ELENA STEPANOV, director executiv al Asociației Naționale pentru Turism Receptor și Intern: Republica Moldova cunoaşte o creştere a vizitatorilor în ultima perioadă, ceea ce se datorează de fapt experienţelor care pot fi trăite în Republica Moldova, acelor afaceri care se extind, care apar noi, diaspora care decide să revină acasă şi să-şi reconstruiască casele buneilor.

Totuși, specialiștii subliniază necesitatea unor investiții continue în infrastructură și promovarea ofertei turistice.

STELA JEMNĂ, reprezentant de ţară, Ukraine-Moldova American Enterprise Fund: Trebuie de dezvoltată infrastructura şi oferta turistică, noi trebuie să ajută, să susţinem companiile locale ca să crească. Şi cum putem. Este desigur componenta de granturi pe care de exemplu fondul pe care îl reprezint. Noi anul acesta am susţinut peste 100 de companii să-şi mărească oferta turistică.

Turismul poate deveni şi un pilon strategic pentru dezvoltarea durabilă, promovarea identității naționale și consolidarea cooperării regionale.

SVETLANA ANDRIEŞ, reprezentant, UN Women în Republica Moldova: Ne dorim ca Republica Moldova să devină nu doar destinaţie de top, dar şi destinaţiile care abordează turismul din perspectivă durabilă, cu integrarea aspectelor de incluziune, drepturile omului, egalitate de gen. Cea mai mare parte de furniozori activi în indstria turismului sunt femeile, peste 70 la sută.

EXCELENŢA SA JANIS MAZEIKS, ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova: Şi pentru aceasta avem şi susţinerea noastră. În special în planul de creştere pentru Republica Moldova, în acest plan în valoare totală de 1,9 miliarde de euro avem şi trei reforme specifice pentru domeniu turistic şi sperăm că aceasta va susţine sectorul.

În timp ce Republica Moldova devine tot mai atractivă pentru turiștii străini, potrivit Biroului Naţional de Statistică, turismul intern a scăzut cu peste 20%, înregistrând doar 12.600 de vizite în primele trei luni ale anului 2025.

author-img_1

Cristina Mirca

Reporter