O instalație interactivă care aduce istoria și cultura țării mai aproape de vizitatori a fost inaugurată chiar în curtea Muzeului Național de Istorie a Moldovei. Intitulată „Muzeul de Afară”, aceasta integrează o serie de instalații inspirate din o serie de obiecte istorice mici deja expuse în muzeu.O instalație interactivă care aduce istoria și cultura țării mai aproape de vizitatori a fost inaugurată chiar în curtea Muzeului Național de Istorie a Moldovei. Intitulată „Muzeul de Afară”, aceasta integrează o serie de instalații inspirate din o serie de obiecte istorice mici deja expuse în muzeu.
Proiectul are ca scop stimularea curiozității copiilor și nu numai față de cultură, istorie și cunoaștere, oferind în același timp un mediu atractiv și prietenos pentru toți vizitatorii. Inițiativa face parte din programul „Muzeele Viitorului” și este implementată cu sprijinul comun al Proiectului pentru Competitivitate și Reziliență Rurală și al Proiectului „Tehnologiile Viitorului.”.
Sergiu Prodan, ministrul Culturii: „Muzeul de astăzi nu vorbește doar despre trecut, ci și despre prezent și, desigur, despre viitor. Inițiativa Muzeele Viitorului, desfășurată în Republica Moldova, are un scop major: să inspire modernizarea și să promoveze noi forme de povestire pentru temele abordate în muzee. Este un proiect menit să atragă tânăra generație în sălile de muzeu, iar prezența numeroasă a tinerilor la inaugurarea acestei expoziții este o mare bucurie. Cea mai importantă misiune a acestui proiect este asigurarea continuității, iar noi, în cadrul ministerului depunem toate eforturile pentru ca astfel de expoziții inovatoare să fie reflectate și în legislația Republicii Moldova.”
Eugen Sava, directorul Muzeului Național de Istorie: „Acesta este cel de-al treilea proiect implementat la Muzeul Național de Istorie, în cadrul proiectului Muzeele Viitorului. Astfel de proiecte schimbă concepția de muzeografie veche sau clasică pe care noi, muzeografii, ne-am deprins întotdeauna să o respectăm. Este o încercare de a valorifica patrimoniul fiecărui muzeu într-o formă nouă, într-o formă care va fi disponibilă pentru publicul care se interesează de patrimoniul național. În prezent, este foarte important ca vizitele la muzeu să fie și interactive, pentru că odată ce piesele de patrimoniu devin interactive sunt foarte interesante în mod special pentru copii.”
Kirk Ramer, Șeful Proiectului USAID „Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova”: „Proiectele de acest tip joacă un rol esențial în consolidarea atractivității turistice a Moldovei prin diversificarea experiențelor culturale și educative disponibile vizitatorilor. Prin sprijinul USAID susținem inițiativele care promovează turismul experiențial și atrag un număr tot mai mare de vizitatori din țară, dar și turiști, dornici să descopere cultura autentică a Moldovei. Atracțiile interactive și destinate familiilor, precum Muzeul de Afară, răspund cererii crescânde pentru astfel de experiențe, contribuind la dezvoltarea turismului.”
„Muzeul de Afară” este realizat designerul industrial Mihai Stamati împreună cu o echipă de designeri de produs și artiști din din multiple localități ale țării,
Astfel, „Muzeul de Afară” reinterpretează obiectele valoroase din patrimoniul muzeului, integrându-le în instalații cinetice. Scopul este de a crea o experiență educativă inovativă, care să stimuleze curiozitatea și creativitatea vizitatorilor de toate vârstele, aducând istoria și cultura mai aproape de comunitate prin interacțiune directă și joc.
Mihai Stamati, designer industrial, coordonatorul proiectului: „Ne-am propus să realizăm o instalație exterioară – un spațiu care să atragă vizitatorii în curtea muzeului și, treptat, să-i îndrume în interior. Ideea este să captăm atenția copiilor, dar și a adulților, și să îi inspirăm să exploreze muzeul, căutând printre rafturile mici originalele pieselor expuse în exterior. Am ales colecțiile cele mai delicate și mai puțin observate de obicei: vase sferoconice de mici dimensiuni, câțiva tăurași, oițe, căprițe și căței modelați cu mult timp în urmă, poate chiar de copii sau de adulți, având scopuri mitologice. Am creat aceste obiecte la scară mare, astfel încât să poată fi atinse, urcate, sau să se poată juca copiii pe ele – o interacțiune care nu este posibilă cu colecțiile din muzeu. Scopul nostru este să aducem ceva nou: o reinterpretare a acestor obiecte antice, transformate în structuri de joacă supradimensionate.”
Instalațiile expoziției sunt inspirate de vasele mici sfero-conice din secolul XIV și figurinele de ceramică din cele mai îndepărtate timpuri. Prin combinația de materiale naturale (lemn, beton, metal și rășină), acestea creează un complex ludic ce explorează multiple modalități de joacă și învățare. Instalațiile sunt dotate cu elemente interactive ce includ fascicule de lumină, „geamuri” din rășină colorată, detalii vegetale (frunze, semințe) și imitații de fosile, cum ar fi scoici și pești.
La moment vizitatorii pot vedea instalațiile inspirate din patrimoniul muzeal, prezentate într-o formă amplificată, în curtea Muzeului. Instalația va face parte dintr-o expoziție permanentă în aer liber, oferind vizitatorilor o experiență interactivă de fiecare dată când pășesc în curtea muzeului.
„Muzeul de Afară” este parte din programul Muzeele Viitorului implementat cu susținerea Ministerului Culturii, a Proiectului Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie și a Proiectului USAID de Competitivitate și Reziliență Rurală.