În ultimii 10 ani, numărul copiilor cu cerinţe educaţionale speciale incluşi în sistemul de învăţământ din Republica Moldova s-a dublat. Este un progres semnificativ pentru că s-a schimbat şi percepţia populaţiei conform unui studiu sociologic elaborat de UNICEF Moldova. Chiar şi aşa, specialiştii şi părinţii recunosc faptul că mai sunt lucruri de îmbunătăţit şi sunt necesare eforturi mai mari.
La începutul anului de studiu 2022-2023, în instituţiile de învăţământ erau înscrişi peste 10 mii de elevi cu cerinţe educaţionale speciale şi cu dizabilităţi. Numărul rămâne relativ constant pentru ultimii ani, dar este dublu faţă de 2013. Atunci au fost implementate măsurile de bază pentru incluziunea copiilor cu probleme in reţeaua de instituţii de învăţământ general.
COPII CU CERINȚE EDUCAȚIONALE SPECIALE INCLUŞI ÎN ŞCOLI
2013 5481 de copii
2023 10 962 de copii
Dacă în 2012, doar 17% dintre îngrijitori optau pentru includerea copiilor cu CES în instituţiile de învăţământ, în 2024, numărul acestora A CRESCUT CU 40%.
PERCEPŢIA ÎNGRIJITORILOR
2012 17%
2018 23%
2024 40%
Şi cadrele didactice sunt mai deschise . Dacă în 2018 erau 41% dintre cei ce sprijină această schimbare, în 2024, sunt deja 60%.
2018 41%
2024 60%
CRISTINA STRATULAT, ofiţer de programe de schimbări sociale şi comportamentale, UNICEF Moldova: „Ceea ce ne propunem noi, UNICEF împreună cu MEC este să desfăşurăm programe de parenting, să lucrăm foarte mult cu părinţii copiilor tipici, să lucrăm cu părinţii copiilor cu dizabilităţi, să desfăşurăm campanii de sensibilizare la nivel naţional pentru a explica societăţii beneficiile incluziunii şi importanţa acestora pentru fiecare copil, să desfăşurăm instruiri cu cadrele didactice privind comunicarea interpersonală pentru susţinerea educaţiei incluzive şi nu în ultimul rând să lucrăm cu comunitatea”.
Alina Iurco este mama lui Maxim, un copil de 12 ani cu autism sever. Din 2018, copilul beneficiază de asistenţă psihopedagogică în raionul Anenii Noi.
ALINA IURCO, părinte: „Doamnele de aici ne-au ajutat foarte mult pentru că mergând în clasa 0, în satul Mereni am fost daţi afară pentru că el nu învăţa ca toţi copiii şi ni s-a spus ca să-mi iau copilul să-l duc la şcoala internat. Însă eu am venit acasă şi ca mămică am acceptat din start că al meu copil este cu dizabilitate şi mi-am spus că pot să fac faţă, fără ca să-l duc la şcoala auxiliară”.
Liceul Teoretic Mihai Eminescu din Anenii Noi este o instituţie model la capitolul incluziune. Din cei peste o mie de elevi care învaţă la această scoala, 33 sunt copii cu Cerinţe Educaţionale Speciale. Aceştia frecventează atât orele de clasă, cât şi activităţile de grup cu cadrele didactice.
RODION MOROŞAN, director adjunct pentru instruire, IP Liceul Teoretic "Mihai Eminescu" Anenii Noi: „Zilnic, conform orarului, au posibilitatea să frecventeze centrul conform programului de activitate şi totodată sunt încadraţi în activităţile de bază a lecţiilor”.
AURELIA ZLOTEA, psiholog, Liceul Teoretic "Mihai Eminescu" Anenii Noi: „Pentru că organizez sesiuni cu manageri din instituţii preşcolare, observ că de pe an ce trece avem un număr de copii cu CES mai mare care vin deja cu evaluaţi din instituţiile preşcolare. Efectuăm cu ei atât şedinţe individuale pe dezvoltarea abilităţilor cognitive, pe dezvoltarea abilităţilor de gestionare a emoţiilor pentru că pentru ei apariţia într-o instituţie de învăţământ cu atât de mulţi copii este o provocare”.
Totuşi, mai sunt lucruri de îmbunătăţit, iar pentru asta este nevoie de specialişti formaţi în domeniul educaţiei incluzive, dar şi resurse financiare.
VIORICA NEGREI, şef Direcţie Management în învăţământ general, MEC: „Pot să menţionez câteva acţiuni ca de exemplu probarea normelor de personal pentru instituţiile de învăţământ preşcolar care cuprind şi funcţii care la moment n-au mai existat în normele de personal, ca psihologul, logoped, cadru didactic de sprijin, kinetoterapeut. Trebuie să creăm structuri sau instituţii suplimentare celor care există, ca de exemplu să extindem unităţile de educaţie incluzivă, ca de exemplu cum este în Ialoveni”.
Studiul "Incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale în sistemul de învățământ 2024" a fost realizat de UNICEF, în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.