Articolele de mobilă fabricate în Republica Moldova vor fi exportate pe piaţa română într-o cantitate mult mai mare. Noile posibilităţi au fost oferite în cadrul programului Export Mission iniţiat de Agenţia de Investiţii, unde producătorii moldoveni au discutat ofertele de parteneriat cu 15 potenţiali importatori de renume de peste Prut. Întâlnirile au avut loc în perioada 26 aprilie – 11 mai curent, iar acum reprezentanţii companiilor autohtone urmează să livreze articole pentru a fi testate în ţara vecină.
În prezent, industria de fabricare a mobilei din Republica Moldova reprezintă o ramură dinamică a economiei cu un potential înalt de export, România fiind printre top cinci destinaţii de export a mobilei moldoveneşti. Motivele pentru care românii arată interes faţă de acest sector sunt rapiditatea executării comenzilor, preţurile accesibile la articolele de mobilă şi calitatea înaltă a acestora.
În cadrul programului Export Mission au fost contactaţi peste 247 de reprezentanţi ai companiilor din România, cu 15 dintre aceştia fiind organizate peste 81 de întâlniri online. Producătorii moldoveni şi-au prezentat ofertele şi produsele, adaptate la cererea de piaţă din România, reuşind astfel să atragă interesul importatorilor români.
Potrivit Biroului Naţional de Statistică, exportul de produse în anul precedent a scăzut cu 11,5%, astfel pentru a-ţi mări volumul de export, producătorii autohtoni au nevoie de platforme sigure prin care să stabilească legături cu potenţialii importatori.
Rodica Verbeniuc, Director General al Agenţiei de Investiţii: „ Suntem conştienţi de dificultăţile economice actuale prezente în multe sectoare economice şi acest lucru însemna că trebuie să devenim mai proactivi şi mai pregătiţi să ne ajustăm la noile realităţi – atât prin reconceptualizarea strategiilor de marketing şi promovare, cât şi prin sporirea capacităţii de conectare la ecommerce şi utilizarea platformelor online. Programul Export Mission vine în întâmpinarea exportatorilor, oferind oportunitatea de a spori şi diversifica exporturile din sectoarele cheie ale Republicii Moldova pe pieţele europene, prin intermediul identificării partenerilor relevanţi şi a stabili contracte de livrări de export.
Una dintre companiile participante la Export Missions „Mobila din Moldova pe piaţa românească” a fost lansată în 2008 şi care are ca domeniu de activitate proiectarea şi realizarea mobilierului tapiţat după standardele internaţionale. În prezent, compania exportă în Franţa şi România.
Tudor Tutunaru, director companie: „Am stabilit câteva contacte cu companii prestigioase din România care au rămas interesaţi de articolele de mobilă fabricate de noi. Acum realizăm o comandă pentru una dintre companiile din cadrul misiunii, pe care urmează să o livrăm în aceste zile. Misiunea de Export ne-a oferit posibilitatea să stabilim legături cu importatorii şi să ne conformăm cerinţelor lor pentru a fi atractivi ca parteneri de export”.
O altă companie care participant la programul Export Mission a stabilit întâlniri cu 7 importatori din România. Fondată în 2005, compania s-a dezvoltat pe piaţa locală ca un importator şi furnizor, iar din 2018 produce canapele modulare fără structura rigidă.
Eduard Tâsari, CEO: „Urmează să semnăm contract cu o companie din România care este extinsă deja în nouă ţări. Vom trimite articole de mobilă pentru probă, pentru a vedea reacţia consumatorilor români şi a pieţei de peste Prut. Programul misiunii ne-a oferit un ajutor maxim pentru a ne promova ofertele şi produsele, mai mult de atât acestea fiind automat adaptate cerinţelor pieţei străine. Am particpat la sesiuni B2B cu importatorii din România, iar în viitorul apropiat ne aşteptăm la colaborări cu majoritatea dintre ele”.
Republica Moldova are în prezent aproape 400 de producători activi în industria mobilă şi angajează în acest sector peste 5300 de persoane.
În top cinci destinaţii de export a mobilei din Moldova sunt Germania, România, Polonia, Cehia şi Olanda.
Programul EXPORT MISSION se înscrie în cadrul Proiectului Ameliorarea Competitivităţii, finanţat de Banca Mondială, care vine în sprijinul Guvernului Republicii Moldova. Proiectul contribuie la creşterea competitivităţii la export a agenţilor economici prin intermediul finanţărilor nerambursabile şi a liniei de credit pentru exportatori.