Producătorii de mere din Republica Moldova au noi oportunităţi pentru export. Emiratele Arabe Unite sunt o nouă piaţă de desfacere, cu potenţial, dar încă neexplorată suficient de agricultorii din Republica Moldova. Respectarea specificului pieţei şi a strandartelor de calitate, garantează succesul cuceririi pieţelor alternative, spun experţii din domeniu.
În acest an, în Republica Moldova, a fost estimată o producţie totală de mere de 600 de mii de tone. 95% la sută din producţie ajunge pe piaţa din Federaţia Rusă, iar restul în Kazahstan, Uzbekistan, Ucraina sau România. Vitalie Obrijanu gestionează o asociaţie de producători. Prima dată a ajuns cu merele pomicultorilor în Emiratele Arabe Unite, în 2018. Potenţialul de export în regiune e mare, însă neexplorat suficient.
VITALIE OBRIJANU, manager vânzări, Asociaţie de producători: „Căutăm pieţe acolo unde practic cresc mai puţine mere sau nu cresc, unde există o cerere stabilă şi există şi un preţ care ar putea acoperi cheltuielile producătorilor. Încercăm să convingem şi alţi producători să facă acel pas şi să meargă pe pieţe alternative şi să caute soluţii”.
IURIE FALĂ, director, Moldova Fruct: „Ne orientăm ca în viitor, până în 2025, pentru cel puţin 40% din merele exportate să fie pe pieţele alternative. Avem foarte multe lucruri pe care trebzuie să le depăşim şi să le ajustăm, aici vorbim de sortiment. Este necesar să ajustăm infrastructura”.
Să pătrunzi pe piaţa Emiratelor Arabe nu este uşor, mai ales că şi concurenţa este mare. Însă dacă se ţine cont de particularităţile de consum din zonă şi de calitate, nu este imposibil.
ANDREI CUMPANICI, specialist siguranţa alimentelor şi post-recoltă, APM: „Când se vorbeşte de export, merele trebuie să fie de un aspect, de o formă, de o culoare, de o fermitate. Cum noi să atingem aceste cerinţe este legat de faptul că ele trebuie să fie produse în anumite condiţii, recoltate la etapa optimă. Şi atunci noi vom putea să le păstrăm până la un an”.
În Republica Moldova sunt aproape 50 de mii de hectare de livezi de măr.
VITALIE OBRIJANU, manager vânzări, Asociaţie de producători: „Căutăm pieţe acolo unde practic cresc mai puţine mere sau nu cresc, unde există o cerere stabilă şi există şi un preţ care ar putea acoperi cheltuielile producătorilor. Încercăm să convingem şi alţi producători să facă acel pas şi să meargă pe pieţe alternative şi să caute soluţii”.
IURIE FALĂ, director, Moldova Fruct: „Ne orientăm ca în viitor, până în 2025, pentru cel puţin 40% din merele exportate să fie pe pieţele alternative. Avem foarte multe lucruri pe care trebzuie să le depăşim şi să le ajustăm, aici vorbim de sortiment. Este necesar să ajustăm infrastructura”.
Să pătrunzi pe piaţa Emiratelor Arabe nu este uşor, mai ales că şi concurenţa este mare. Însă dacă se ţine cont de particularităţile de consum din zonă şi de calitate, nu este imposibil.
ANDREI CUMPANICI, specialist siguranţa alimentelor şi post-recoltă, APM: „Când se vorbeşte de export, merele trebuie să fie de un aspect, de o formă, de o culoare, de o fermitate. Cum noi să atingem aceste cerinţe este legat de faptul că ele trebuie să fie produse în anumite condiţii, recoltate la etapa optimă. Şi atunci noi vom putea să le păstrăm până la un an”.
În Republica Moldova sunt aproape 50 de mii de hectare de livezi de măr.