Social

Problema transportului spre Leova rămâne nerezolvată. Ce spun autoritățile?

Problema transportului spre Leova rămâne nerezolvată. Ce spun autoritățile?

După aproximativ un an de la declanşarea problemei privind transportul direct din Chişinău către oraşul Leova, autorităţile nu au încă soluţii pentru pasageri. La finalul anului 2024, cursele care aveau inclusă staționarea în orașul Leova au fost modificate, iar cei care vor să ajungă aici în prima parte a zilei sunt nevoiţi să cumpere un bilet până la Cantemir sau chiar până la Cahul şi să achite cu cel puţin 20 de lei mai mult. Transportatorii dau vina pe o lege nouă aplicată de ANTA, instituţie pe care o acuză de favorizarea unui anumit agent economic.

Pasagerii care circulă pe ruta Chişinău - Leova sunt revoltaţi după ce cursele care aveau inclusă staționarea în orașul Leova au fost modificate.


Transportatorii dau vina pe o lege nouă, aplicată de Agenția Națională de Transport Auto, şi acuză instituţia de favorizarea unui anumit agent economic.


OLEG ALEXA, președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto: În legislatie s-a pus o limită ca rutele care au mai mult lungimea de o sută de kilometri să nu aibă puncte intermediare mai mult de zece şi toate trebuie să fie consecutive, în ordinea în care sunt pe hartă... Acum dacă privim din Cahul, spre Leova, spre Chişinău, cele zece puncte se finalizează cu localitatea Cantemir. Leova, din punct de vedere juridic, fără nicio necesitate, limitarea aceasta, în mod artificial a exclus Leova din punct de tranzitare pentru cursele care pleacă la Cahul.


Reprezentanţii Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto acuză transportatorii care efectuează cursele directe către oraşul Leova de nerespectarea programului.


OLEG ALEXA, președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto: Transportatorul care trebuie să facă Leova, o face când doreşte el. Ba face cursa, ba nu face cursa. Ba face două, ba face una. Cum doreşte... Problema aceasta vine de la conducerea ANTA, personal de la directorul ANTA. Ea protejează acest transportator cu Leova. Într-adevăr autobuzelor lor sunt pline şi într-adevăr ele nu sunt suficiente pentru a satisface fluxul de călători Leova.


Primarul oraşului Leova, Alexandru Bujorean, susţine că ar fi vorba despre, cităm "o schemă ordinară, menită să favorizeze deținătorii unor rute din mai multe raioane, care a devenit un calvar pentru oamenii din raionul Leova". Acesta a publicat o solicitare adresată organelor competente şi solicită ca autogara din Leova să fie introdusă ca şi destinaţie finală a pasagerilor.


Şi reprezentanţii Agenției Naționale Transport Auto au venit cu un punct de vedere:


DECLARAŢIA AGENŢIEI NAŢIONALE DE TRANSPORT AUTO: Instituția subliniază că toate deciziile privind autorizarea sau modificarea rutelor regulate sunt adoptate exclusiv în baza legislației în vigoare, cu avizul autorităților publice locale. În prezent, locuitorii orașului Leova continuă să aibă acces la serviciile de transport public interraional spre și dinspre Chișinău prin cele 20 de curse regulate operate de transportatori autorizați.  


Conducerea ANTA ne-a declarat că, săptămâna viitoare, va convoca o ședință de lucru la care vor participa reprezentanți ai autorităților publice locale și operatori de transport rutier pentru a identifica soluții comune pentru organizarea rutelor regulate pentru destinația Leova.


REPORTER: SORINA GOLOVATIUC

Imagine: Mihai Scobioală

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter