Social

Marcajele rutiere invizibile din Chișinău cresc riscul de accidente, avertizează experții

video

O mare parte dinre marcajele rutiere din Chişinău sunt invizibile. Şoferii, pietonii şi instructorii auto spun că se orientează greu pe străzile pe care a dispărut vopseaua. Autoritățile sustin că se fac periodic lucrări de vopsire dar realitatea din teren e alta. Experţii în siguranţa rutieră susţin că lipsa marcajelor duce la un comportament inadecvat al şoferilor, dar mai ales la accidente.

Cei care fac scoala auto sunt indrumati să respecte marcajele rutiere si sa se ghideze dupa ele pentru a crea siguranta in trafic. Din teorie la practica e insa cale lunga. Lipsa unui marcaj îi face pe cursanti să greșească deseori în trafic. Ieşirea de pe strada Pădurii şi virarea pe strada Grădina Botanicii nu este delimitată prin marcaje rutiere.


ŞTEFAN CHIRILOV, instructor auto: Lipsa marcajului chiar în intersecția în spatele nostru delimitarea pe benzi, care direcţia de deplasare din dreapta doar la dreapta, banda din faţă doar în faţă şi extremă stânga, la stânga. Noi mereu îi ghidăm după diferite obiceiuri, după diferite tomberoane, diferite capace de canalizare, dar nu după marcaje. Spaţiul urban ne dă foarte multe bătăi de cap pentru a învăţa viitorii conducători auto.


Șoferii cu experiență știu drumurile dar si ei sunt supusi riscurilor. Pietonii au cam aceleasi probleme.


Cu părere de rău când se aplică îndată se văd foarte bine, dar foarte repede se pierde culoarea, poate este un strat care nu se menţine aşa de bine, dar repede se pierde şi chiar benzile nu se văd.


Reprezentanţii primăriei Chişinău incearca sa dea explicatii la problemele din oras.


ILIE CEBAN, viceprimarul Chişinăului: Avem planificate echipe care intervin la aplicarea marcajului, avem şi un agent economic care a fost contractat în baza unei licitaţii care urmează să aplice marcajul pe străzile recent renovate cu marcaj bicomponet care este de o durată mai îndelungată decât cel acrilic care este aplicat în prezent.


Experţii în siguranţa circulaţiei rutiere spun că atunci când un drum este reabilitat, se face un proiect tehnic care indică cum trebuie să fie aplicat marcajul rutier. Ulterior, nu se mai ţine cont de el.


ILIE BRICICARU, expert în siguranța circulației rutiere: Atunci când marcajul rutier de exemplu de separarea benzilor de circulaţie nu există sau este într-o stare proastă este foarte mare riscul de a ieşi pe contrasens, respectiv a doua fază tamponările laterale, este un foarte mare pericol atunci când un şofer virează la stânga în cazul în care nu are o canalizare normală. Şoferul nu sesizează foarte bine trecerea de pietoni şi este foarte mare riscul să tamponeze pietonii.


Potrivit Direcţiei Generale de Mobilitate Urbană, aplicarea marcajului rutier a început în luna martie. Până acum s-a pus vopsea pe 73 de mii de metri patrati se sosea. În august se vor face si marcareje pietonale în special, în preajma școlilor. In acest an, pentru lucrări de creştere a siguranței de drumurile din Chișinău au fost alocate 30 de milioane de lei.


REPORTER: IRINA MIHAILICI

Imagine: Roman Bahnă

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter