Actualitate

Din toamnă, raionul Leova va fi legat de România. Podul Leova-Bumbăta, care a fost distrus de sovietici în urmă cu 78 de ani, va fi reconstruit

Poduri peste Prut
Sursa video: TVR MOLDOVA

Podul Leova-Bumbăta, care a fost distrus de sovietici în urmă cu 78 de ani, va fi reconstruit. În prima etapă, va fi doar un pod plutitor care va permite fluidizarea traficului de mărfuri la frontieră cu România. Autorităţile promit, însă, construcţia unui pod permanent.

Lucrările de asamblare a podului plutitor, din  pontoane, sunt în toi. La acest obiectiv lucrează Armata României şi  Armata Naţională a Republicii Moldova.

ALEXANDRU BUJOREAN primar, Leova: „De mai bine de 30 de ani pledăm pentru construcţia, reconstrucţia  acestui pod. Partea română şi-a fixat un termen ambiţios  de până la 17 iulie, noi ne propunem să avem instalat podul de pontoane  până la începerea sezonului de recoltare”.

NATALIA CHICU reporter TVR MOLDOVA: „Podul va avea o lungime de 60 de metri, o lăţime de 14  metri şi o capacitate de 40 de tone. Potrivit proiectului, urmează a   fi construit şi un drum de acces cu o lungime de 3 km. Lucrările  urmează a fi finalizate până în toamna acestui an”.

VEACESLAV DECUSEARĂ inginer: „Facem trasarea în teren a unor piloni de lemn,  deocamdată, apoi de fier, după care urmează să facă terasamentul  drumului. – În cât timp veţi face aceste lucrări?- Durează, le facem  treptat, pe măsură ce înaintează drumul, înaintăm şi noi.”.

Proiectul  este implementat de Ministerul de Interne şi Ministerul Infrastructurii  de la Chişinău. Acest pod este necesar pentru fluidizarea fluxul mare  de vehicule care tranzitează frontiera de stat a Republicii Moldova. Iar  numărul camioanelor va fi şi mai mare după ce se vor încheia  recoltările.

ANDREI SPÎNU ministrul Infrastructurii: „În contextul evoluţiilor de astăzi când vedem că este  nevoie de transport din Ucraina spre UE, astfel de proiecte ne-ar ajuta  ca să creştem aceste capacităţi de transport. Investiţia  este mixtă. .Armata Naţională a României are tot echipamentul  necesar pentru construcţia acestui pod, pe partea Moldovei noi construim  un drum de acces şi prin ASD vom aloca aceste resurse”.

ALEXANDRU BUJOREAN primar, Leova: „Capacitatea portantă va fi de 40 de tone şi 7 tone per axă, adică va  permite circulaţia camioanelor, inclusiv în plin sezon de recoltare.Preconizăm inclusiv şi parcursul pietonal pentru că avem  locuitori ai oraşului Leova care sunt înrudiţi şi au relaţii de  prietenie, de frăţie între cele două maluri. Iată de ce pentru noi este  un important proiect de infrastrcutură şi suflet”.

Locuitorii  din Leova salută instalarea podului flotant, chiar dacă nu este  construcţia definitivă care va lega cele două maluri ale Prutului.

Ministrul  Infrastructurii dă asigurări că un pod permanent Leova-Bumbăta va fi  construit în următoarea perioadă. La etapa elaborării proiectului, însă,  costurile depăşeau 45 de milioane de lei.

ANDREI SPÎNU ministrul Infrastructurii? „În scurt timp sper să ajungem la înţelegere cu partea română, ca acel pod să devină unul permanent”.

Potrivit  documentelor, podul Leova-Bumbăta a fost construit după războiul  ruso-turc din anii 1768–1774. Acesta a fost distrus de sovietici în anul  1944, pentru a îndepărta şi mai mult cele două maluri de Prut. În  prezent, pe acest râu sunt nouă poduri.

author-img_1

Cristian Sava

Reporter