Podul Leova-Bumbăta, care a fost distrus de sovietici în urmă cu 78 de ani, va fi reconstruit. În prima etapă, va fi doar un pod plutitor care va permite fluidizarea traficului de mărfuri la frontieră cu România. Autorităţile promit, însă, construcţia unui pod permanent.
Lucrările de asamblare a podului plutitor, din pontoane, sunt în toi. La acest obiectiv lucrează Armata României şi Armata Naţională a Republicii Moldova.
ALEXANDRU BUJOREAN primar, Leova: „De mai bine de 30 de ani pledăm pentru construcţia, reconstrucţia acestui pod. Partea română şi-a fixat un termen ambiţios de până la 17 iulie, noi ne propunem să avem instalat podul de pontoane până la începerea sezonului de recoltare”.
NATALIA CHICU reporter TVR MOLDOVA: „Podul va avea o lungime de 60 de metri, o lăţime de 14 metri şi o capacitate de 40 de tone. Potrivit proiectului, urmează a fi construit şi un drum de acces cu o lungime de 3 km. Lucrările urmează a fi finalizate până în toamna acestui an”.
VEACESLAV DECUSEARĂ inginer: „Facem trasarea în teren a unor piloni de lemn, deocamdată, apoi de fier, după care urmează să facă terasamentul drumului. – În cât timp veţi face aceste lucrări?- Durează, le facem treptat, pe măsură ce înaintează drumul, înaintăm şi noi.”.
Proiectul este implementat de Ministerul de Interne şi Ministerul Infrastructurii de la Chişinău. Acest pod este necesar pentru fluidizarea fluxul mare de vehicule care tranzitează frontiera de stat a Republicii Moldova. Iar numărul camioanelor va fi şi mai mare după ce se vor încheia recoltările.
ANDREI SPÎNU ministrul Infrastructurii: „În contextul evoluţiilor de astăzi când vedem că este nevoie de transport din Ucraina spre UE, astfel de proiecte ne-ar ajuta ca să creştem aceste capacităţi de transport. Investiţia este mixtă. .Armata Naţională a României are tot echipamentul necesar pentru construcţia acestui pod, pe partea Moldovei noi construim un drum de acces şi prin ASD vom aloca aceste resurse”.
ALEXANDRU BUJOREAN primar, Leova: „Capacitatea portantă va fi de 40 de tone şi 7 tone per axă, adică va permite circulaţia camioanelor, inclusiv în plin sezon de recoltare.Preconizăm inclusiv şi parcursul pietonal pentru că avem locuitori ai oraşului Leova care sunt înrudiţi şi au relaţii de prietenie, de frăţie între cele două maluri. Iată de ce pentru noi este un important proiect de infrastrcutură şi suflet”.
Locuitorii din Leova salută instalarea podului flotant, chiar dacă nu este construcţia definitivă care va lega cele două maluri ale Prutului.
Ministrul Infrastructurii dă asigurări că un pod permanent Leova-Bumbăta va fi construit în următoarea perioadă. La etapa elaborării proiectului, însă, costurile depăşeau 45 de milioane de lei.
ANDREI SPÎNU ministrul Infrastructurii? „În scurt timp sper să ajungem la înţelegere cu partea română, ca acel pod să devină unul permanent”.
Potrivit documentelor, podul Leova-Bumbăta a fost construit după războiul ruso-turc din anii 1768–1774. Acesta a fost distrus de sovietici în anul 1944, pentru a îndepărta şi mai mult cele două maluri de Prut. În prezent, pe acest râu sunt nouă poduri.