Locuitorii Republicii Moldova se îndreaptă tot mai mult spre cumpărăturile online făcute din confortul propriei case sau de la birou. În 2024, această activitate a înregistrat cea mai mare creștere de până acum: 40% faţă de anul precedent. O analiză a expertului economic Veaceslav Ioniţă arată că anul trecut valoarea plăţilor online a depășit 12 miliarde de lei, de aproape zece ori mai mult decât acum un deceniu.
Raportul Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei arată că, în 2024, au fost expediate 12 milioane de colete şi pachete mici, cu peste 3 milioane mai multe decât în 2023. A crescut considerabil numărul pachetelor şi coletelor internaţionale, cu 40%, dacă e să comparăm tot anul 2024 cu cel precedent.
VEACESLAV IONIŢĂ, expert economic: În interiorul ţării, până la 80% din toate comenzile nu se fac prin utilizarea serviciilor poştale, dar prin curierat şi achitarea se face nu cu plata online, dar se face fie numerar, fie cu cardul bancar, dar care nu poate fi identificată ca plată online pentru procurările online. În realitate, comerţul online din interiorul ţării ca număr de colete, ca număr de livrări, este de cinci ori mai mare ca datele pe care le putem deduce din cifrele oficiale.
Şi raportul Băncii Naţionale arată că atât cumpărăturile online pe teritoriul Republicii Moldova, cât şi cumpărăturile online în străinătate au crescut considerabil. Doar în primele trei luni ale acestui ani, basarabenii au făcut cumpărături online de 12,9 miliarde de lei. În 2024, această sumă urca la 12,1 miliarde de lei, iar în 2023, cifrele arătau tranzacţii în valoare totală de 9,5 miliarde de lei.
VEACESLAV IONIŢĂ, expert economic: Există o concurenţă neloială. Cei străini care livrează la noi nu plătesc TVA, iar companiile locale plătesc. De aceea, ei sunt într-o competiţie neloială şi moldovenii cam sunt descurajaţi să cumpere din ţară şi procură mai mult de peste hotare.
VOX
Da, da, cu siguranţă, facem multe cumpărături online. - Ce cumpăraţi de obicei... - Foarte egoist, obişnuim să cumpărăm mereu ce este mai greu. Fiind părinţi ai trei copii, sunt multe chestii grele şi ne este util faptul că ni le aduc până la uşă, chiar şi multe alimente, produse casnice, acestea sunt în primul rând.
VOX
Da, foarte des. - Ce obişnuiţi să cumpăraţi de obicei? - Produse alimentare, îmbrăcăminte şi alte necesităţi. - De ce optaţi pentru comerţul online? - E comod şi nu necesită mult timp.
VOX
Nu practic acest lucru, nu am încredere în serviciile online. Sunt obişnuit să merg în magazin, să văd obiectele în realitate şi să mă conving că totul este de calitate şi corespunde cu ceea ce îmi doresc.
Veaceslav Ioniţă mai spune că, în 2025, comerţul online în Republica Moldova poate ajunge la valoarea de 15 miliarde de lei. De aceea, el recomandă autorităţilor optimizarea plăţilor online, reducerea costurilor de livrare internă şi crearea unor politici fiscale echilibrate. REPORTER: MĂDĂLINA COCIU Imagine: Mihai Lisnic