Suburbiile din Chişinău au devenit, în ultimii ani, din ce în ce mai căutate. Oraşele se dezvoltă rapid, însă infrastructura nu ţine pasul cu ritmul de dezvoltare a acestor zone. Transportul public este insuficient, se creează ambuteiaje, nu sunt școli suficiente, nici spații verzi sau locuri de joacă pentru copiii.
Una dintre principalele probleme sesizate de către cetăţenii din Durleşti este legată de trafic.
„S-au construit clădiri foarte aproape de drum. Uitaţi-vă...toate în drum, au lăsat un metru, doi. Asta e normal? Traficul este foarte aglomerat, mult transport, iar drumul este îngust. Astea sunt drumuri aici? Nu s-a gândit nimeni.”
„-Drumurile, iluminatul seara, cred că acestea sunt problemele de bază care pentru mine sunt importante.
- Ambuteiajele cum sunt?
- Sunt infernale, mai ales cum trec toţi de la Buiucani până la Telecentru dimineaţa, cu şcolile...”
O altă problemă este legată de numărul redus de școli din suburbii.
TAMARA PASAT, director liceu: „Eu o să vorbesc de ultimii trei-patru ani în care numărul de elevi a crescut cu 400. Şi sigur că aceasta este o creştere vădită a numărului de elevi. Ea este cauzată de construcţiile, de extinderea oraşului nostru Durleşti, construcţiile în microsectorul unde se află instituţia noastră. Media pe clasă la noi este de 33 de elevi. Nu este atât de mare, doar că în clasele de liceu numărul de elevi este mai mic, dar în clasele primare este destul de mare. Numărul de elevi în unele clase ajung la 40 de elevi. Este complicat, destul de complicat, să spun eu.”
În ultimii ani, populaţia din suburbia a crescut considerabil și ar trebui sa determine autorităţile publice să ia măsuri pentru dezvoltarea infrastructurii şi îmbunătățirea transportului public.
MIHAIL ENACHI, viceprimar, Durleşti: „În primul rând pentru ce ţine de şcoli, urmează a fi create benzi separate pentru a putea staţiona şi debarca copii, ca să nu se creeze impedimente circulaţiei rutier. Cred că anul aceasta vom începe cu liceul Hyperion, care este cel mai mare liceu din Durleşti. Crearea a doua drumuri noi de ocolire, care deja sunt în stadiul de proiectare. Unul este să excludem tranzitul din partea centrală a Durleştiului spre Buiucani. De la strada Ialoveni, avem deja o parte construită în varianta albă, care va ieşi în strada Vasile Lupu din Buiucani. A doua soluţie este construirea drumului spre şoseaua M1 Leuşeni.”
O altă suburbie în continuă dezvoltare este Stăuceni. Localitatea a primit statut de oraş în vara anului 2024. Principala problemă a localnicilor este la intrarea pe drumul naţional care face legătura cu oraşul Chişinău.
ALEXANDRU VORNICU, primar, Stăuceni: „Ne gândim să construim o centură a localităţii care să fluidizeze traficul în direcţia sectorului Râşcani, pe un alt drum decât traseul naţional din preajma localităţii. Atât în şcoală, liceu, cât şi în grădiniţele pe care le avem în comunitate, ele sunt toate pline. Noi suntem în procesul identificării terenului pentru a construi o nouă şcoală şi o nouă grădiniţă pentru că suntem conştienţi că atâta timp cât comunitatea se extinde, suntem obligaţi să oferim şi instituţii pentru viitoarele familii care vor alege să locuiască în oraşul Stăuceni.”
Autorităţile promit că vor suplimenta numărul mijloacelor de transport public şi vor construi şcoli. Dacă nu vor fi rezolvatele problemele edilitare, multe dintre suburbiile Chişinăului riscă să devină zone cu blocaje în infrastructură, transport şi educaţie.