Social

Limitatoarele de viteză vor apărea din nou pe străzile din Chişinău

Limitatoare de viteză
Sursa video: TVR MOLDOVA

Limitatoarele de viteză vor apărea din nou pe străzile din Chişinău. Aceasta este una dintre soluţiile propuse de Primărie pentru reducerea numărului de accidente cu implicarea pietonilor. Autorităţile recunosc faptul că e nevoie şi de alte măsuri pentru a spori siguranţa în trafic, însă, în prezent, nu au resursele necesare pentru a rezolva problema în timpul apropiat.

În ultimii ani, limitatoarele de viteză au început să dispară de pe străzile Chişinăului şi chiar au fost excluse din normativele privind amenajarea drumurilor. La scurt timp de la această decizie, Primăria Chişinău vrea să revină la vechea practică, care-i determină pe şoferi să reducă viteza.

VITALIE MIHALACHE, şef, direcţia Mobilitate Urbană: „Ne referim la zonele în care avem flux sporit, flux de elevi, instituţii de învăţământ, o concetraţie sporită a pietonilor, acolo şi ne concetra pentru securizarea zonelor. Inclusiv luam în calcul şi denivilări în asfalt care pot fi amenajate”.

DANIELA FOCŞA, reporter TVR MOLDOVA: „Aici pe strada Nicolae Iorga  se mai păstrează un limitator de viteză, chiar în preajma unei instituţiei de învăţământ. Dar în următoarea perioadă  pe străzile Chişinăului vor apărea zeci de astfe de instalaţii, mai ales în zonele cu risc sporit de producerea accidentelor”.

Autorităţile nu ştiu exact câte denivelări artificiale sunt pe străzile Chişinăului, dar suţin că limitatoarele îi vor obliga pe şoferi să apese frâna mai des şi să meargă cu o viteză redusă în zonele aglomerate. Totuşi, instalarea ar putea dura ceva timp.  Mai întâi, Primăria ar urma să anunţe o licitaţie.

CONSTANTIN MIHALACHI, jurnalist specializat în domeniul auto: „Să nu pună prea multe limitatoare  în locuri în care nu au loc să fie, că şi aşa avem multe ambuteiaje. În mare parte în  UE noi avem practica cu zona d e30 KM-h sau chiar, dar mai ales în zona instituţiilor de învăţămant, sunt camera radar ascunse foarte bine, astfel că unii şoferi reuşesc să ia amendă chiar şi în acele zone. Plus deja limitatoare dar  nu din astea mici, dar chiar ca insule pentru că cei care vin cu viteză îşi deteriorează bara din faţă”.

Pietonii spun că toate măsurile sunt binevenite, doar pentru a şti că sunt în siguranţă când treversează străzile.  

„Stau des la staţia asta şi mă uit cum copii aceştia trec. Dacă ar fi un semafor, ar înseamna că am sta şi aştepta semaforul dar dacă nu-i semafor. În primul rând atenţie, de la fiecare persoană în parte atât de la şoferi cât şi de la pietoni, înaite de a trece vă asiguraţi din ambele părţi, totuşi cedez dacă vezi că maşina vine prea tare. Şoferii parcă zboară. Când traversez, le fac semn cu mâna, deoarece am fost accidentat cândva. Şi acum mă doare umărul”.

Instalarea limitatoarelor este doar una dintre măsurile propuse de autorităţile municipale pentru a reduce numărul de accidente cu implicarea pietonilor. Sunt multe de făcut, spune şeful direcţiei municipale Mobilitatea Urbană. Cel puţin 200 de treceri de pietoni ar trebui amenajate.

VITALIE MILACHE, şef, direcţia Mobilitate Urbană: „Cel mai des sunt cazuri când nu avem o sursă de electricitate, sau energie electrică şi cheltuiele pentru asigurarea trasării cablajului se ridică la sute de mii de lei.  Sperăm să intervină şi guvernul, pentru că după cum am menţionat suntem într-o pană bugetară”.

Potrivit poliţiei,numărul persoanelor accidentate mortal pe trecerile de pietoni şi în afara acestora s-a triplat de la începutul anului, față de aceeași perioadă a lui 2022. Zlnic, în Chişinău, are loc cel puţin un accident cu implicarea pietonilor. Iar în Republicii Moldova, în primele 20 de zile ale anului, au murit șapte oameni, iar 37 au fost răniți.

author-img_1

Svetlana Cojocaru

Reporter