În Republica Moldova, vânzările de produse și servicii prin platformele de comerț electronic au crescut cu peste cincisprezece la sută. În 2023 au fost făcute tranzacţii de peste 358 de milioane de euro conform Camerei de Comerţ Americane din Moldova. În Republica Moldova sunt aproape 520 de magazine online, iar 82 dintre acestea înregistrează un trafic lunar mediu de peste treizeci de mii de vizitatori.
MĂDĂLINA COCIU, jurnalist TVR MOLDOVA: „Valoarea vânzărilor de bunuri constituia peste trei milioane de euro, iar de servicii peste un milion 500 de euro. În 2022 s-au acumulat peste 4 milioane 600 de euro din vânzările de bunuri şi peste două milioane de euro din comertul de servicii. În 2023 suma pentru vânzările de bunuri a crescut la peste cinci milioane de euro, iar cea din comercializarea de servicii a urcat la peste două milioane trei sute de euro”.
Principalele categorii de produse vândute online în Republica Moldova sunt electronicele de consum şi electrocasnicele, aproximativ 40%, alte produse, 12%, piese auto şi produse de întreţinere auto ,10%, cosmetice 8% şi materiale de construcţii, mobilier, decoraţiuni interioare 7%.
VALOARE TRANZACȚII ONLINE
2021
Bunuri + 3 mil Euro Servicii + 1,5 mil. Euro
2022
Bunuri + 4,6 mil Euro Servicii + 2 mil Euro
2023
Bunuri + 5 mil Euro Servicii + 2,3 mil Euro
PONDEREA PRODUSELOR TRANZACȚIONATE ONLINE
Electronice şi electrocasnice 40% 92.1 mil. euro
Piese auto şi produse de întreţinere auto 10% 23.8 mil. euro
Cosmetice 8% 19.5 mil. euro
Materiale de construcţii 7% 15 mil. euro
Mobilier, decoraţiuni interioare 7% 15.5 mil. euro
Altele 12% 26.7 mil. euro
VADIM BUZDUGAN, director magazin online: „Moldovenii urmează trand-urile globale şi se vede cum creşte an de an numărul clienţilor care preferă cumpărărurile online. Poţi să le oferi clienţilor un sortiment mult mai mare. Noi de exemplu avem în jur de 500 de mii de produse pe site”.
Cu toate că piaţa este în creştere, raportul Camerei de Comerţ Americane din Moldova evidenţiază că a crescut și neîncrederea consumatorilor în magazinele online şi preferinţa pentru plata ramburs.
MIHAI BURUNCIUC, manager de politici, AmCham Moldova: „Noi credem că anul 2024 şi în următorii trei ani dezvoltarea pieţei de comerţ online în Moldova va depinde de creşterea veniturilor populaţiei precum şi de eforturile liderilor din retail-ul online de a-şi extinde şi de a-şi diversifica produsul, portofoliul, îmbunătăţirea experienţei clienţilor şi oferirea preţului mai mic decât în offline”.
Preferinţele consumatorilor sunt diverse, la fel şi modul de a achiziţiona un produs.
MIHAI BURUNCIUC, manager de politici, AmCham Moldova: „Este util ca persoanele, consumatorii fizici, juridici, nu contează, să procure sau să comande bunuri doar de pe platformele care sunt securizate. Site-ul trebuie să aibă recenzii pozitive. Partea de plăţi, acolo unde trebuie să introduceţi datele trebuie să aibă insigna secured”.
Studiul Camerei de Comerţ Americane a fost realizat în parteneriat cu Proiectul Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britani