Republica Moldova se află pe ultimul loc în Europa la capitolul rată de penetrare a comerţului electronic, relevă Raportul European E-commerce 2024, realizat de Centrul pentru Cercetări de Piață al Universității de Științe Aplicate din Amsterdam, la comanda Ecommerce Europe.
Studiul face o evaluare şi prezentare a comerțului electronic în 38 de țări de pe continentul european, iar Republica Moldova a fost inclusă pentru prima dată în acest raport, transmite Mold-street.com.
Creștere nominală și piețe viitoare
Astfel, în 2023, cifra de afaceri totală din comerțul electronic european B2C a înregistrat o creștere modestă de 3%, de la 864 de miliarde de euro (în 2022) la 887 de miliarde de euro. În ciuda creșterii generale, peisajul a prezentat disparități regionale.
Europa de Vest, în mod tradițional, cea mai mare piață pentru comerțul electronic european a cunoscut o ușoară scădere de 1%, încheind anul la 596 de miliarde de euro. În schimb, Europa de Sud și Europa de Est au înregistrat rate de creștere puternice – de 14% și, respectiv, 15% – cu cifre de afaceri atingând 166 de miliarde de euro și 17 miliarde de euro.
Europa Centrală a arătat rezistență cu o creștere de 8%, însumând 79 de miliarde de euro, în timp ce Europa de Nord s-a confruntat cu o scădere de 5%, ajungând la 56 de miliarde de euro.
„Aceste modele variate de creștere reflectă schimbarea comportamentului consumatorilor și adaptările pieței după pandemie. Prognoza pentru 2024 prevede o creștere mai robustă de 8%, indicând o revenire a încrederii consumatorilor și a cheltuielilor în întreaga Europă”, susţin autorii studiului.
Ucraina a înregistrat cea mai mare creştere
În ceea ce privește performanța specifică țării pentru 2023, Ucraina a înregistrat cea mai semnificativă creștere a cifrei de afaceri – cu 145%, urmată de Bulgaria și Polonia – cu 19% și, respectiv, 17%.
Printre cele mai importante scăderi, Suedia și Norvegia au înregistrat reduceri notabile ale cifrei de afaceri din cauza devalorizării monedei, impactând mai semnificativ cifrele lor în euro. În 2023, printre cele mai mari economii, Regatul Unit a fost lider, cu o cifră de afaceri de 249 de miliarde de euro.
Franța a urmat cu o creștere semnificativă la 160 de miliarde euro. De asemenea, Spania a prezentat o dinamică pozitivă, cu 84 de miliarde de euro. Germania, însă, a cunoscut o scădere, reducându-și cifra de afaceri la 94 de miliarde de euro, ceea ce a reflectat o scădere notabilă cu 9% față de anul precedent.
Europa de Est, inclusiv Republica Moldova, are cea mai mică pondere a cifrei de afaceri.
Rata de penetrare a Internetului şi comerțului electronic
Studiul ia în calcul atât accesul la Internet, cât şi rata de penetrare a comerțului electronic. Astfel, în 2023 penetrarea internetului în Europa a crescut la 92% față de 90% în anul precedent, reflectând o creștere constantă a accesibilității.
La nivel regional, Europa de Nord a menținut cea mai mare rată de penetrare – la 97%, urmată de Europa de Vest – la 95%. Europa Centrală și de Sud au raportat rate de penetrare de 91%, indicând îmbunătățiri semnificative. Cu toate acestea, Europa de Est, care include Ucraina, Republica Moldova, România, Bulgaria, Croaţia, Serbia, Muntenegru, Bosnia şi Herţegovina, Albania, Macedonia de Nord şi Kosovo a rămas în urmă – cu o rată de penetrare de 83%.
Norvegia a atins o rată de penetrare completă de aproape 100%, stabilind un punct de referință pe continent. În Luxemburg, Elveția, Țările de Jos, Islanda și Danemarca rata este de 99%. În schimb, accesul la internet rămâne relativ mai scăzut în mai multe țări din Europa de Est: Croația, Bosnia și Herțegovina și Bulgaria asigurând toate accesul la internet pentru 84% din populația lor, Ucraina – pentru 79% și Moldova pentru – 61%.
„Aceste cifre subliniază nivelurile variate de incluziune digitală din Europa, cu implicații pentru creșterea comerțului electronic și incluziunea digitală”, constată autorii.
R. Moldova, codaşă la comerţul electronic
Europa de Nord este lider şi în penetrarea cumpărătorilor electronici, urmată îndeaproape de Europa de Vest. Autorii susţin că, în 2023, definiția penetrării cumpărătorilor electronici a fost revizuită pentru a se alinia cu linia de bază utilizată pentru cifrele de penetrare a internetului, numărând populația totală cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani, mai degrabă decât doar utilizatorii de internet.
Această ajustare a dus la cifre de penetrare a cumpărătorilor electronici ușor mai mici, oferind o comparație mai precisă între valorile din raport.
În 2023, 71% din populația europeană cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani a făcut cumpărături online – o creștere modestă de la 69% în 2022. Prognoza pentru 2024 sugerează o nouă creștere ușoară – la 72%. În ciuda acestei creșteri constante, disparități semnificative rămân între diferite regiuni. Europa de Nord continuă să fie lider în penetrarea cumpărătorilor electronici – cu 83%, urmată îndeaproape de Europa de Vest – cu 82%. Europa Centrală are o rată de penetrare de 70%, în timp ce Europa de Sud și de Est sunt în urmă – cu 59% și, respectiv, 53%, evidențiind un potențial de creștere considerabil.
Cea mai mare penetrare a cumpărătorilor electronici din Europa se găsește în Țările de Jos – cu 92% și Norvegia – cu 91%. În schimb, penetrarea rămâne sub 50% în mai multe țări, indicând spațiu pentru o creștere substanțială.
Țările cu cele mai scăzute rate sunt Republica Moldova (26%), Muntenegru (29%), Albania (33%), Bosnia și Herțegovina (35%), Macedonia de Nord (44%) și Bulgaria (45%). Pentru comparaţie, în Ucraina rata de penetrare este de circa 60%.
Autorii prognozează o creștere mai robustă, de 8% a comerţului electronic pentru 2024, reflectând o revenire a încrederii consumatorilor și a cheltuielilor în Europa.