Pe Aeroportul Chişinău s-a înregistrat o creştere de 60% a numărului de călători comparativ cu perioada similară a anului trecut. Intensificarea traficului aduce însă și o creștere a numărului de incidente. Problemele călătorilor și soluțiile legale pe care le au la dispoziție au fost discutate de reprezentanți ai Autorității Aeronautice Civile și ai Centrului European al Consumatorului.
Chiar dacă au existat acţiuni de informare din partea autorităţilor, nu toţi consumatorii știu cum să acționeze și ce compensații pot solicita atunci când se confruntă cu o situație neplăcută.
De rătăcit, nu s-a rătăcit bagajul niciodată, dar întârziere chiar şi acum am avut, puţină, nu s-a întârziat cu mult timp, dar a fost. Dacă aţi avea o întârziere de mai multe ore, aţi ştii ce să faceţi? Nu, cu părere de rău, nu suntem informaţi. Nu am avut probleme şi nu ne-am interesat. Dacă trebuie, găsim. Nu am făcut nimic. Am zburat din Anglia fără bagaj. Bagajul a venit cu o întârziere de o săptămână. Mi l-au returnat evident fără scuze. Absolut nimic, dar mă bucur că bagajul era intact.
Conform legii, în cazul anulării unui zbor, pasagerii au dreptul la compensații de până la 600 de euro, în funcție de distanța zborului. Operatorii aerieni sunt obligați să ofere asistență, masă, băuturi și, dacă este necesar, cazare și transport. În cazul pierderii sau deteriorării bagajelor, compensațiile pot ajunge la 20 de euro pe kilogram.
În cazul anulării unei curse aeriene, orice pasager are dreptul la o compensaţie. Suma variază de 250 de euro până la 600 de euro, în funcție de distanța zborului. Primul pas pe care trebuie să îl facă un pasager afectat este să depună o reclamație direct la operatorul aerian. Compania are la dispoziție 14 zile pentru a oferi un răspuns.
MIHAELA PASCAL, director, Centrul European al Consumatorului :Şi noi şi autoritatea pot să intervină doar după ce s-au adresat prealabil şi să nu omită consumatorii să indice ce solicită de la operatori, fie rambursare, fie rambursare şi plata compensaţiilor suplimentare, fie plata altor prejudicii materiale sau morale.
Numărul de petiții înregistrate de Autoritatea Aeronautică Civilă se menține constant, la aproximativ 250-300 pe an. In 2024 suma rambursată pasagerilor depăşeşte 107 mii de euro.
REPORTER: SORINA GOLOVATIUC
Imagine: Mihai Lisnic