Din 1 martie 2026, călătoriile raionale şi inter-raionale cu autobuzul sau microbuzul s-ar putea scumpi chiar şi cu 40 la sută. Guvernul a adoptat astăzi o nouă metodologie de calculare a tarifelor, care stabileşte ca ajustările să fie făcute în baza costurilor reale pe care le suportă agenţii economici, cum ar fi preţul combustibilului. Biletele se vor scumpi şi în funcţie de tipul de transport, confort sau speciful geografic al rutelor. Astfel, pentru bilete mai scumpe, operatorii vor trebui să investească în vehicule.
Conform noii metodologii, tarifele pentru rutele internaţionale vor fi stabilite de ANTA, iar pentru cele raionale şi interraionale - de conducerea raioanelor. În acest fel are loc o descentralizare a atribuţiilor. Potrivit ministrului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, formula veche de calcul nu le permitea agenţilor economici să acumuleze venituri şi, respectiv, să-şi modernizeze vehiculele.
VLADIMIR BOLEA, ministrul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale: Metodologia din 2007 care a fost aplicată până astăzi nu permitea dezvoltarea transportului public în comun, pe segmentul de acumulare de venituri. Noi am introdus coeficientul la stabilirea preţului care se schimbă de fiecare dată... preţul motorinei, s-au inclus reparaţiile pe care noi le facem. În plus, s-a introdus o metologie nouă de calcul care prevede ca, atunci când se va calcula preţul, se va lua în calcul categoria, dacă are aer condiţionat sau nu, este o maşină electrică...
Vladimir Bolea a precizat că noua metodologie nu se bazează neapărat pe majorarea actualelor tarife. Însă președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto susţine că tarifele nu pot rămâne la acelaşi nivel.
OLEG ALEXA președinte, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto: Este evident că ele nu vor scădea. Trebuie să fim conştienţi, ele nu au cum să scadă. Până la urmă, mă bucur că noi am găsit numitor comun fără a recurge la altă serii de proteste. Acolo unde transportatorul nu mai doreşte să investească, iar comunitatea de transport nu mai poate continua sau costurile nu le mai permit, de obicei se anulează ruta.
Potrivit proiectului votat de Guvern, diferența dintre tarifele actuale și cele calculate conform noii metodologii nu va depăși 20%. Totuși, în anumite cazuri, majorarea ar putea fi şi de 40 la sută.
OLEG ALEXA președinte, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto: Plafonul maxim noi nu-l cunoaştem şi cât el va fi noi nu îl cunoaştem, vor fi mediile pentru anul 2025 care va fi pus în baza formulei, atunci vom vedea cu cât va creşte plafonul maxim mediu pentru toată ţara.
În Republica Moldova sunt peste 700 de agenţi economici care acordă servicii de transport raional şi interraional. Anterior, transportatorii au organizat mai multe proteste şi au cerut o nouă metodologie de calcul a tarifelor.
REPORTER: D. DANILOVA, S. GOLOVATIUC
Imagine: Mihai Scobioală