Social

Circulaţia cu trotinetele şi bicicletele electrice în Republica Moldova va fi reglementată după modelul ţărilor europene

Circulația cu trotinetele si bicicletele
Sursa video: TVR MOLDOVA

Circulaţia cu trotinetele şi bicicletele electrice în Republica Moldova va fi reglementată după modelul ţărilor europene. Guvernul a aprobat modificări la regulament pentru a preveni accidentele și haosul de pe șosele. Se va circula doar pe pistele special amenajate sau numai pe sectoarele de drum unde limita de viteză este de până la 50 km/h. Noile reguli vor intra în vigoare în decurs de o lună.

BFCO

Tinerii sunt cei ce preferă cel mai des se închirieze trotinetele şi să se deplaseze cu ele  prin oraş. Scapă astfel de aglomerația din transportului public dar își asumă și riscuri.
„Este destul de bine, dacă mergi pe traseu nu prea se dă voie, mai sunt şi copii mici, pentru ei mai tare ţi-e frică.”

„Cei care trec cu automobile câteodată nu ne dau voie sau ne claxonează. Pe traseu e drum mai bun, aici şi trec şi oameni şi ne temem să volim.”

În ultimii doi ani, în Chişinău, a crescut considerabil numărul trotinetelor dar şi a accidentelor. Doar în acest an au fost  52 de accidente cu implicarea trotinetelor electrice, în urma cărora un om a murit și 52 au fost răniți.

„Dacă omul nu este responsabil poţi să pui zeci de reguli, nu ajută. Eu cred că dacă ar fi infrastructura ar fi bine dezvoltată, ar fi sigur. Acidentele din cauza că este educaţie şi a şoferilor şi a pietonilor şi a celor cu trotinete.”

„Prea mulţi oameni. Este sigur, pentru că aici este limita şi noi nu face accidente, totul este în regulă.”

Și pentru că nu era lege, în cazul accidentelor a fost neclar cine este responsabil. Odată cu intrarea în vigoare a noului regulament, lucrurile se schimbă.

SERGHEI DIACONU, secretar general, Ministerul Afacerilor Interne: „Vor fi aplicate de către Inspectoratul Naţional pentru Securitate Publică atunci când persoanele fi observate încălcând reglementările. Am urmat exat recomandările ONU şi UE şi am introdus şi noi reglementare zonei 30 în spaţiile unde este un flux sporit de participanţi vulbnerabili la trafic. La şcoli la grădiniţele la spitale la va fi stabilită zona de deplasare cu 30 de KM.”

RADION GAVRILOI, reprezentat, Alianţa Bicicletelor Chişinău: „Pietonii şi ciclişti şi cei pe trotinete, ei sunt cei mai vulnerabil pentru că loviţi de o maşină ar putea să sufere decât o persoană care se află într-o cutie metalică şi are air bag-uri, nu este atât de vulnerabilă. Direcţia generală de Transport şi Căi de Comunicăţie va avea datoria să aplece aceste măsuri şi să instaleze limitatoare în toate acele zone care sunt indicate în regulament.”

DANIELA FOCŞA, reporter TVR MOLDOVA: „Potrivit noilor reguli, trotinetele electrice vor putea circula doar pe pistele special amenajate, iar în cazurile în care acestea nu există, circulația lor este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru automobile este de până la 50 KM pe oră. O altă condiție obligatorie este ca persoana care circulă pe trotinetă să aibă vârstă de cel puțin 16 ani.”

Dacă puterea motorului depăşeşte 500 W, conducătorul automobilului este obligat să facă școala auto şi să obțină dreptul special de a conduce pentru sub categoria AM.

De asemenea, este interzisă utilizarea telefonului mobil sau a căștilor audio în timpul deplasării pe trotinetă, bicicletă sau ciclomotor. Este și interdicția de a conduce vehiculul sub influența alcoolului sau a substanțelor narcotice. Va fi obligatorie purtarea căştii de protecţie şi a vestei reflectorizante noaptea, dacă trotineta circulă pe un segment de drum unde viteza de deplasare depăşeşte 50 de km la oră.

Vestea bună pentru cei care preferă aceste mijloace de transport este că vor putea circula pe benzile dedicate transportului public.

author-img_1

Svetlana Carțîn

Reporter