Ministerul Educației și Cercetării a fost surprins de rezultatele slabe înregistrate în acest an de absolvenții claselor a 9-a alolingvi la examenul de limba și literatură română. Rata de promovare a acestui examen pune pe gânduri ministerul, care ar putea revizui curriculumul, metodele de instruire, chiar și metoda de examinare a alolingvilor, spune ministrul Dan Perciun, în cadrul unei conferințe de presă susținută vineri, 27 iunie.
Examenul de limba română susținut de alolingvi a fost materia care în acest an a înregistrat cea mai mică notă medie dintre toate cele disciplinele de examen – 5,90.
„Sincer vorbind, pe noi ne-au surprins aceste rezultate. Ele au confirmat un pic anumite intuiții, dar care nu se validau nemijlocit prin rezultatele examenelor. Avem localități, instituții, unde cei care absolvesc nu dezvoltă competențe necesare ca să poată continua studiile la liceu, nemaivorbind de participarea plenară în societate, unde comunicarea ar trebui să aibă loc în limba română”, spune ministrul.
Rezultatele slabe ale alolingvilor determină ministerul să gândească soluții și modificări, atât în privința curriculumului, cât și în privința manualelor.
„Totodată să regândim formatul de examinare, să ne întrebăm dacă nu s-ar preta și un examen oral, la o anumită etapă. Vrem nu doar să știm granzii literaturii române, dar să vorbim și să încropim o conversație în societate”, mai spune ministrul.
„Noi suntem conștienți că realitățile sunt diferite, Chișinău, Bălți, vs Găguzia sau o localitate în care nu prea se aude limba română, unde nu există vorbitori nativi de limbă română. Poate ar trebui să ne gândim la niște formate diferite de curriculum, instruire, formare, pentru că s-ar putea să fie provocări specifice pe care să le aibă acei copii, nefiind deloc expuși la limba română în viața lor cotidiană. Ar fi bine să discutăm aceste lucruri și să determinăm cum procedăm mai departe”, a subliniat Dan Perciun.
Ministrul a mai anunțat că, începând cu anul de studii 2025-2026, în vor fi instituite poziții d profesori de limbă română în grădinițe. „Cu mirare, am constatat că până acum nu au existat, cu excepția Găgăuziei, aceste practici de predare a limbii române în grădinițe. Cred că dacă începem mai devreme, rezultatele o să fie mai bune. Așa că în 2025, cred că vom avea la nivelul întregii țări, în toate grădinițele, profesori de limbă română”.
De menționat că până la examinarea contestaţiilor, rata de promovare la Limba și Literatura Română pentru alolingvi este de 82,7 la sută, a doua cea mai mică rată de promovare după Matematică - 77,8%. Cele mai proaste note le-au luat elevii din raioanele Ocniţa şi Basarabeasca, unde rata de promovare la Limba și Literatura Română alolingvi este sub 60 la sută.
Citește și: Rezultate mai slabe la examenele de gimnaziu: Rata de promovare, în scădere cu 6%