Primăria Chişinău își promovează echipa de conducere într-o campanie denumită "Împreună transformăm oraşul". S-au pus bannere cu fotografiile viceprimarilor prin staţiile de aşteptare a transportului public, în troleibuze, dar şi în alte spaţii publice. Primăria recunoaşte că este vorba despre bani publici dar sustine că este doar o campanie de informare şi nu vrea să zică și cât s-a cheltuit.
Scopul campaniei in opinia Primăriei este de informa cetățenii despre problemele edilitare.
ILIE CEBAN viceprimarul municipiului Chişinău: „Aşa ca locuitorii să cunoască în cazul în care au o problemă pe domeniul transport, pe domeniul transport, arhitectură, urbanism să ştie cine este responsabil, care sunt datele de contact, cum poate să se înscrie la audienţă la această persoană. Care sunt costurile, nu vă pot spune. Dacă puteţi face o solicitare în acest sens la Direcţia Finanţe, cu siguranţă veţi informaţi. Cert e că toată această campanie este pe platforma municipal, deci nu sunt costuri pentru servicii contractate”.
Mulți cetătenii cred că Primăria risipeste banii publici iar afișele promovează, mai degrabă, activităţile unui partid.
„O părere negativă. - De ce credeţi că nu este o acţiune necesară? - Fiecare are părerea lui, la tv este multă publicitate cu privire la toată activitatea politică pe care o desfăşoară politicienii noştri şi nu cred că mai este necesar agăţarea banerelor şi cheltuirea banilor publici. Cum să vă spun... când banii se duc în vânt, cui poate să îi placă?! Cred că s-ar putea de cheltui în altă parte, mai cu folos. De exemplu în ajutorul pensionerior. - Sunt necesare astfel de banere pentru dvs? – Nu, trebuie să arată prin lucru ceea ce fac, nu cu banere. Nu ştiu cât se cheltuie, dar cred că nu e bine, mai bine să informeze prin alte metode ceea ce fac”.
Direcţia Finanţe a Primăriei nu ne-a oferit până acum detalii despre banii cheltuiti pe afișe. Agenţii de publicitate știu însă valoarea unor astfel de campanii.
Reprezentanți agenții publicitate: „- Cât ar costa tipărirea unui astfel de baner şi amplasarea? – Spre exemplu un baner 3 x 6 ar fi 1400 de lei tiparul, iar amplasarea variază de la arenda pe lună, de la 200 la 500 de euro pe lună. 3 x 2, cu inele la 20 de centimetri, din material 440 de grame (pentru că este şi mai subţire)... cel mai subţire este un 1400 (n. r. de lei), acesta care este un pic mai gros – 1500 (n. r. de lei)”.
Pe platforma de achiziții publice MTender, în ultimele două luni, Direcția Generală Mobilitate Urbană Urbană a plasat două anunțuri pentru servicii de confecționare și instalare a panourilor informative de interes public. În iunie, valoarea achiziţiei este de 150 de mii de lei, iar în iulie, de peste 12,5 milioane de lei.
ACHIZIŢII ALE DIRECŢIEI MOBILITATE URBANĂ
Iunie 150 de mii de lei
Iulie 12,5 milioane de lei
Reprezentanţii Direcţiei nu au răspuns la telefon pentru a ne oferi mai multe detalii. La începutul acestui an, Primăria Chişinău a organizat o altă campanie de informare. Atunci, prin intemediul unor afişe şi pliante, instituţia cerea cetățenilor să se alăture iniţiativei de a cere de la Guvern ca 50% din venitul municipal să rămână în bugetul local.