Actualitate

„Cea mai importantă provocare”. Peste o mie de infracțiuni cibernetice, înregistrate pe parcursul anului 2024

video

Combaterea criminalităţii cibernetice a fost cea mai importantă provocare pentru oamenii legii şi în 2024. Au fost înregistrate peste o mie de infracțiuni prin utilizarea tehnologiilor informaționale. Potrivit Inspectoratului Naţional de Investigaţii, în mare parte, grupările infracționale erau specializate în fraude cu investiții și tranzacții cu acțiuni fictive, criptomonede și scheme piramidale. Cetăţenii sunt atenţionaţi din nou să nu acceseze link-uri necunoscute sau dubioase.

BFCO

Potrivit poliţiei, victimele erau atrase prin mesajele publicitare de pe rețelele sociale sau apeluri telefonice. Reuseau astfel sa-I convingă pe cei naivi sa investeasca bani in afaceri iluzorii prin care ar fi cistigat ușor multi bani.


ANGELINA UNGUREANU, jurnalist TVR MOLDOVA: „Pentru a atrage interesul persoanelor de a investi prin platformele fantomă, infractorii răspândesc pe rețelele de socializare, clipuri promoţionale create cu ajutorul inteligenței artificiale, cu imagini trucate ale unor personalități. Dupa ce se fac investitiile escrocii apelează victimele, se dau drept avocați sau juriști si le propun servicii pentru a recupera banii. Acest, lucru nu se mai întâmplă”.

Ne se cunoaşte deocamdată valoarea totală a pagubelor aduse victimelor. Atentia, vigilenta, ratiunea si informarea corecta sunt factori care pot duce la evitarea escrocheriilor de orice fel.

DIANA FETCO, şefa Secției Comunicare și Protocol, IGP: „Evitați înregistrarea și completarea sondajelor online distribuite prin rețelele de socializare, în special a celor care promit câștiguri fabuloase. Nu introduceți datele Dvs personale sau datele de contact în anunțurile respective. Nu divulgați nimănui informațiile Dvs personale, datele cardului bancar sau ale conturilor de acces la aplicațiile web/mobile banking”.

BFCO


Multi cetăţenii susţin că sunt atenţi atunci când navighează pe reţelele sociale sau când primesc mesaje şi apeluri dubioase.


„Nu acceptăm orice mesaj, mai ales dacă vine un apel de la bancă şi este peste program, respectiv înseamnă că ar fi o fraudă. Semnalăm poliţia şi ne protejăm de escroci. Am primit şi apeluri şi mi-a fost ciudat că sutn apelată peste program, solicita date personale şi am zis de sunaţi peste program şi îndată cel care m-a sunat a refuzat să continue discuţia. Eu n-am avut niciodată o informare că iată deschideţi o aplicaţie, că nu deschid ceea ce nu trebuie. Fac cumpărături online doar în magazinele respective. - Pe care le cunoaşteţi? - Da, da. Aşa nu fac transferuri, nu primesc transferuri de la oameni necunoscuţi. Încercăm să acumulăm informaţia cât mai reală, corectă. Nu ne folosim de orice informaţie pe care o auzim şi ne pornim, nu”.


Cei care au căzut în capcana infractorilor sunt îndemnaţi să alerteze imediat Poliția, dar şi unitatea bancară care a emis cardul sau contul bancar.

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter