Social

Vitalie Spînu explică motivele pentru care fotografiile imprimate de pe peliculă revin în tendințe

Vitalie Spînu, specialist în post-producție fotografică

Chiar dacă trăim timpuri în care tehnologiile evoluează de la o zi la alta, cele vechi oricum rămân în vogă, cel puțin, arta fotografiei pe film care este un trend, mai ales în rândul tinerilor. Cum sunt procesate și imprimate pozele de pe peliculă a aflat colegul nostru, Alexandru Leahu, care a mers în atelierul unui specialist în post-producție fotografică din Chișinău.

În aceste timpuri, când mai totul este digitalizat, se pare că tendințele se schimbă, mai ales dacă e vorba de realizarea fotografiilor.  Mai nou, pozele făcute pe film sunt din ce în ce mai căutate.


VITALIE SPÎNU, specialist în post-producție fotografică: Am primit comanda. O fixăm pe plic la fiecare client ca să nu încurcăm peliculele să se ducă de la un domn la o domnișoară și invers.


Vitalie Spînu se ocupă de procesarea și tipărirea pozelor,  timp de aproape 30 de ani.


VITALIE SPÎNU, specialist în post-producție fotografică: Obținerea imaginilor implică și anumite procese chimice. Developatorul, înălbitorul, fixatorul și baia de spălare. 


În prezent, developează până la cinci pelicule pe săptămână, dar, cândva, prelucra câteva zeci de filme.

VITALIE SPÎNU, specialist în post-producție fotografică: Cu mașina ne ia aproximativ 15 minute pentru că sunt două paralel. Iată din toată pelicula au ieșit opt cadre. Se vede că s-a stopat aparatul într-un loc și a făcut. 


În zilele noastre, se fac mii de fotografii cu ajutorul telefonului mobil, însă acestea rămân stocate doar în dispozitiv.


VITALIE SPÎNU, specialist în post-producție fotografică: Atunci făceau cadre doar ce erau pe peliculă și se gândeau ce să facă. Cea mai mare e de 36 de cadre cine poate, face maxim 40 de cadre. Ca standard este de 12-24-36 de cadre. Acum același cadru îl fac de 10-20 ori și pe urmă aleg unde este cu ochii în închiși și gura deschisă. Cea cu peliculă poți să o faci în 10-15 minute, dar ca să faci cadre reușite poate să treacă și o săptămână. Îți este jale de bani ca să nu strici pelicula să nu ai cadre proaste. 


VITALIE SPÎNU, specialist în post-producție fotografică: După ce se developează pelicula se scanează în format digital. O tăiem câte șase cadre. Partea peliculei o dăm într-o parte ca să nu ne încurce. Le punem cu emulsia în sus. Dăm scanare preventivă să vedem cadrele. O întoarcem și obținem cadrele negative în pozitive. 


Orice fotografie poate fi prețioasă, mai ales atunci când e păstrată în format tipărit.  (acoperim cum el pune la scanat)


VITALIE SPÎNU, specialist în post-producție fotografică: Mulți nu înțeleg că pozele în format digital pot fi pierdute. Având în telefon 5.000-1.000 poze. S-au dus și anii de viață cu telefonul. Le mai deschidem la culoare, un pic de roșu, galben, aici nu avem ce redacta. Pot să vă demonstrez că vopselele tipărite pe hârtie fotografică nu se spălăcesc, dăm cu degetul și imaginea rămâne la fel. Și sunt durabile la soare. 


Deși mulți preferă pozele digitale, mai sunt și dintre cei care aleg practicile vechi.


VITALIE SPÎNU, specialist în post-producție fotografică: Mai mult vine tineretul. Își dau interesul să vadă cum se făcea înainte fotografia. Care știu, care nu, încearcă să fotografieze. 


Unii mai optează și pentru fotografiile în alb negru.

VITALIE SPÎNU, specialist în post-producție fotografică: 


ALEXANDRU LEAHU, jurnalist TVR Moldova: La final, să facem niște mici calcule matematice. Costul unei pelicule este de 300 de lei, iar scanarea și developarea acesteia 100 lei. În final, o fotografie ajunge să coste 15 lei, iar cu telefonul doar patru. Deja alegerea vă aparține dvs., cert este faptul că, o amintire se păstrează în format fizic și nu digital, pentru că, cel din urmă, foarte ușor se pierde.


Reporter: Alexandru Leahu Imagine: Roman Bahnă

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter