Sute de profesori, directori de şcoli şi reprezentanţi ai instituțiilor publice, au participat astăzi la Forumul Naţional al Cadrelor Didactice. S-au discutat principalele problemele din învăţământ la început de an şcolar, cea mai importantă fiind cea legată de posturile vacante. Potrivit Ministerului Educaţiei şi Cercetării, noul an şcolar va începe cu un deficit de peste 1500 de profesori în învăţământul general din Republica Moldova. Criza este resimţită la materii precum matematică, fizică, chimie şi biologie şi, în special, în localităţile din mediul rural.
Profesorii, unii cu experienţă de o viaţă, alţii la început de drum, spun că problema lipsei de cadre persistă de mulţi ani şi este cauzată de îmbătrânirea personalului didactic şi atractivitatea redusă pentru tinerii specialişti. MORARENCO VALENTINA, învăţătoare, Liceul Teoretic "Mihai Eminescu", Dubăsari: Am avut cadre didactice şi avem care au şi 70 de ani sau ca mine, 63 de ani, şi continuăm să lucrăm pentru că tineretul nu prea vrea să vină să lucreze în învăţământ... Nu văd un mare entuziasm la tineret să rămână în învăţământ. Chiar dacă termină studiile, îşi iau diploma şi pleacă în căutare de bani mai mulţi.
RAISA BURDUJA, şefa interimară a Direcţiei Generale de Educaţie, Ştefan Vodă: Mai aşteptăm şi tineri specialişti. Până în prezent, în baza ordinului Ministrului, s-au prezentat doar trei cadre didactice care, cu părere de rău, unul după o săptămână a anunţat că pleacă. În a doua etapă nu am avut niciun cadru didactic repartizat. Aşteptăm deja etapa a treia.
VALENTINA MANOLACHE, director grădiniţă: Tarifăm pe 1,5 un cadru didactic toată ziua la grupă şi atunci este sigur greu şi calitatea educaţiei se reduce. Trebuie ca o persoană să se dedice toată ziua copiilor şi dacă nu mai este şi un ajutor de educator, atunci este foarte greu. Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, deși numărul posturilor vacante este în scădere cu 16% față de 2024, când erau peste 1800 de locuri neocupate, lipsa profesorilor rămâne o problemă majoră pentru sistemul educațional.
DAN PERCIUN, ministrul Educaţiei şi Cercetării: Sunt persoane care au trecut cursul de recalificare. Cu alte cuvinte, au obținut competenţele necesare pentru a putea preda şi o altă disciplină, decât eventual cea pe care au însuşit-o când au absolvit facultatea. Avem profesori care predau astăzi într-adevăr mai multe discipline... Noi punem mare accent pe atragerea tinerilor specialişti. Acesta este un element important, acele indemnizaţii majorate la 200 de mii de lei pentru tineri. Anul acesta ne gândim să creştem această indemnizaţie. Mai mult, să o diferențiem pe discipline, astfel încât să ţintim în mod special acele discipline unde deficitul este cronic. În acelaşi timp, mizăm mult pe atragerea a mai multor tineri în facultăţile de pedagogie. Prezentă la Forum, preşedintele Republicii Moldova, Maia Sandu, a îndemnat tinerii pedagogi să contribuie la viitorul european al Republicii Moldova.
MAIA SANDU, preşedintele Republicii Moldova: În clasele voastre trebuie să se formeze, în mare parte, anticorpii împotriva minciunii și manipulării. Această misiune se leagă direct de cel mai important proiect al țării noastre: aderarea la Uniunea Europeană. Pentru că Uniunea Europeană nu înseamnă doar tratate și negocieri, ci valori trăite zi de zi. Iar aceste valori prind rădăcini în școală, acolo unde se formează generația care va păstra libertatea, pacea și democrația. Forumul Naţional al Cadrelor Didactice se află la a treia ediţie şi reprezintă o platformă de discuții, schimb de experiență și bune practici în domeniul educației, la început de an școlar. REPORTER: SORINA GOLOVATIUC Imagine: Vadim Verbnîi