Campania democratei Kamala Harris pentru președinția Statelor Unite ale Americii s-a axat pe o interpretare greșită a unui electorat care a fost mult mai preocupat de inflație și imigrația ilegală decât de personalitatea lui Trump, a scris publicația The Wall Street Journal.
Consilierii Kamalei Harris se simțeau foarte norocoși pentru că, pe măsură ce se apropia ziua alegerilor, Donald Trump a continuat să facă comentarii controversate despre care credeau că vor fi foarte eficiente în strategia lor de a le arăta alegătorilor că fostul președinte nu este apt pentru un alt mandat. Erau optimiști că vicepreședinta Harris se afla la foarte aproape de victorie într-o cursă foarte strânsă, notează TVR Info.
Optimismul lor era însă un semn al modului greșit în care au perceput un electorat care era mult mai preocupat de inflație și imigrația ilegală decât de personalitatea lui Trump. Acesta și-a asigurat revenirea la Casa Albă cu o campanie electorală uimitoare care a înlăturat atacurile lui Harris, a ademenit alegătorii care credeau că țara este pe drumul greșit și l-a învinuit pe președintele Biden, șeful profund nepopular al lui Harris. Incapacitatea ei de a se separa de el și de a oferi propriile soluții specifice problemelor americanilor, în ciuda unui arsenal electoral generos, a fost una dintre cauzele principale ale eșecului Kamalei.
Partidul Democrat nu a reușit să realizeze o tranziție lină de la președinția lui Biden la următoarea generație de lideri mai tineri, în ciuda angajamentului său de a face acest lucru. Înlocuirea lui Biden cu Harris în iulie a afectat campania democraților. Harris concura împotriva unui adversar cu o spriză foarte bună la propriul electorat.
Pe parcursul celor 15 săptămâni de campanie, consilierii lui Harris au știut că fundamentele cursei erau împotriva candidatei democrate, dar, în cele din urmă, au ajuns să creadă că scoaterea în evidență a personalității controversate a lui Trump era singura modalitate de a neutraliza propriile dezavantaje.
Nemulțumirea alegătorilor față de mersul lucrurilor în țară, inclusiv frustrările lor față de inflație și migrația ilegală, denota în mod clar faptul că ei voiau o schimbare. Harris nu s-a simțit confortabil să devină critică față de Biden, în ciuda îndemnurilor unor colaboratori, iar consilierii ei nici nu au crezut că această strategie va funcționa având în vedere rolul ei în administrația Biden.
Au existat și câteva fisuri în cadrul operațiunilor de campanie a lui Harris. Sensibilizarea alegătorilor negri, latini și ai clasei muncitoare din statele swing a venit prea târziu, iar mesajul ei către acești alegători nu a fost suficient de clar, au spus mai mulți democrați.
Congresmanul democrat Adam Smith a spus că Harris și democrații păreau prea aproape de flancul progresist al partidului.
„Extrema stângă ne duce în prăpastie”, a spus Smith, invocând acțiunile politice de restricționare a finanțării poliției și de liberalizare a regulilor de trecere a frontierei. „A doua problemă, desigur, este că Harris a ales să nu se distanțeze de Biden”.
Harris a avut pierderi seminificative în bazunul electoral. Femeile, precum și bărbații s-au orientat către Partidul Republican, în comparație cu preferințele lor din anul 2020. Harris a avut pierderi mici în rândul alegătorilor cu studii universitare, dar a pierdut substanțial printre alegătorii fără o diplomă universitară, care reprezintă aproape 60% din electorat. Alegătorii de culoare și-au dublat sprijinul pentru Trump la 16%, în timp ce sprijinul latinilor a crescut cu 6 puncte, la 41%. De asemenea, Harris a pierdut teren în rândul alegătorilor cu venituri mai mici de 100.000 de dolari, în timp ce a obținut câștiguri în grupul mai restrâns de alegători care câștigă mai mult decât această sumă.
În Michigan, în ajunul alegerilor, democrații au primit un indiciu clar al faptului că aveau probleme. Totul s-a întâmplat la un miting organizat de candidatul la vicepreședinție Tim Walz, ținut la Hart Plaza, din centrul orașului Detroit. Locul poate găzdui mii de oameni, dar mulțimea a umplut doar o fracțiune din spațiu, potrivit unui voluntar. La un moment dat, angajații campaniei le-au cerut oamenilor să se grupeze în gradenele care erau în obiectivul unei camere, astfel încât să fie creată impresia unei mulțimi.
Marți seara, donatorii bogați și agenții democrați, care primiseră informații pozitive despre mersul campaniei de-a lungul zilei, au urmărit îngroziți rezultatele alegerilor la hotelul Conrad, din Washington. Mulți dintre cei care fuseseră invitați la o întălnire la Universitatea Howard, unde campania lui Harris a organizat petrecerea din noaptea alegerilor, au decis să rămână la bar sau să se întoarcă în camerele lor de hotel.
Nemulțimiri din cauza lui Biden
Căutând vinovați pentru înfrângerea lui Harris, democrații au indicat decizia lui Biden de a candida la alegerile prezidențiale și eforturile de a anula orice disidență din partea celor care au considerat că este o idee proastă.
Când a candidat în 2020, Biden a spus că va fi un personaj de tranziție care va da ștafeta unei noi generații de lideri democrați. Dar după ce partidul a avut performanțe superioare la alegerile de la jumătatea mandatului din 2022, cel mai în vârstă președinte din istoria Statelor Unite s-a simțit încrezător și a considerat că democrații sceptice față de conducerea sa greșesc. El a așteptat să își anunțe public decizia de a candida până în aprilie 2023.
Înainte ca decizia lui Biden să fie făcută publică, avocatul personal al lui Biden, Bob Bauer, a pregătit o prezentare pentru președinte în care a subliniat riscurile legale pentru familia sa, inclusiv pentru fiul său Hunter Biden și fratele său James Biden, potrivit unor surse. Scopul prezentării nu era să-l convingă să nu candideze, ci să-i ofere o imagine completă a tot ce implică o astfel de decizie. Un oficial de la Casa Albă a spus că o astfel de prezentare este standard. Bauer nu a făcut comentarii în legătură cu acea prezentare.
Între timp, consilierii de top de la Casa Albă au presupus că va candida din nou și nu a existat o dezbatere serioasă pe acest subiect.
Cu toate acestea, în rândul personalului de nivel mediu de la Casa Albă și al partidului în general au existat vociferări cu privire la cât de înțeleaptă este o astfel de decizie, potrivit foștilor și actuali oficiali ai Casei Albe. Nimeni nu a vrut să transmită public aceste preocupări, gândindu-se la siguranța propriilor locuri de muncă, dar și a influenței pe care doreau să o exercite în continuare în cadrul Casei Albe, potrivit foștilor oficiali.
„Aud că există mai multă frustrare în legătură cu Biden și cu oamenii care l-au susținut pe el mai mult decât pe Harris. Luând în considerare întregul context, ea s-a comportat admirabil în postura de candidat,” a spus Brian Goldsmith, consultant democrat din Los Angeles și donator al cuplului politic Biden-Harris. „A fost foarte clar în momentul în care a refuzat interviul pentru Super Bowl [pe CBS] că nu se poate descurca în ipostaza de candidat și s-au gândit că ar putea pur și simplu să desfășoare o campanie anti-Trump.”
În iunie, The Wall Street Journal a scris că Biden, în vârstă de 81 de ani, a dat semne că adormea în întâlnirile private cu liderii Congresului. Casa Albă și liderii democrați au negat acest lucru. Publicația a trasnmis ulterior că responsabilii de la Casa Albă au gestionat în mod agresiv programul lui Biden și interacțiunile personale ale acestuia pentru a minimaliza semnele că vârsta înaintată își spune cuvântul.
Provocări interne pe parcursul campaniei
Deși Harris a moștenit infrastructura de campanie a lui Biden după ce acesta a renunțat la candidatură după performanța sa dezastruoasă în dezbaterea din iunie, aceast fapt a generat probleme. Harris, care i-a adus pe unii dintre asistenții ei de multă vreme, a îmbinat echipa lui Biden cu un grup de consilieri democrați de top care l-au ajutat să-l aleagă pe Barack Obama, inclusiv pe David Plouffe, Stephanie Cutter și Mitch Stewart. Unii asistenți existenți de campanie au spus că s-au creat fricțiuni la nivel intern și dezacorduri cu privire la luarea deciziilor și la mesajele care trebuiau transmise, potrivit asistenților lui Harris.
Un consilier al lui Harris a spus că echipa s-a luptat să găsească cel mai bun mod ca Harris să-l definească pe Trump. Plouffe și unii dintre responsabilii din cadrul campaniei au vrut să-l eticheteze pe fostul președinte drept „periculos”, în timp ce președintele de campanie Jen O’Malley Dillon a considerat că ar trebui să-l califice pe Trump drept „riscant”. Alții, precum Molly Murphy, au vrut să avertizeze public despre faptul că Trump vrea să aibă de „putere nelimitată”. Rezultatul final a fost o amalgamare a acestor mesaje, a spus asistentul.
Au existat, de asemenea, dezacorduri interne cu privire la faptul dacă Harris ar fi trebuit să participe la un interviu cu Joe Rogan, cel mai faimos autor de podcasturi din țară, care este deosebit de popular în rândul bărbaților tineri. Conflictele privitoare la programarea acelui interviu au dus la anularea lui.
În schimb, vicepreședinta a dat interviuri unor jurnaliști și gazde de podcast care au fost în general prietenoși cu candidatura ei, dar chiar și aceștia i-au expus îndatoririle. În interviul acordat luna trecută la „The View”, unde a spus că nu ar fi făcut nimic diferit de președintele Biden. Mai târziu, în cadrul interviului, a spus că ar fi pus un republican în cabinet, dar nici atunci nu a reușit să se rupă de politica președintelui.
Consilierii lui Harris s-au grăbit să creeze o platformă economică care să vină în întâmpinarea preocupărilor alegătorilor, sondajele arătând că economia țării este problema nr. 1.
Biden s-a concentrat pe problema locurilor de muncă, Harris a pus accent pe prețuri, introducând o interdicție federală privind creșterea prețurilor, ajutându-i pe cei care iși cumpărau o casă pentru prima oară în privința avansului și oferind mai mult sprijin proprietarilor de afaceri mici. În loc să promoveze agenda economică a administrației, ea a empatizat cu frustrarea alegătorilor. Dar, sondaj după sondaj, alegătorii au continuat să-i ofere lui Trump un avantaj electoral în privința aspectelor legate de economie.
În cadrul campaniei sale, consilierii lui Harris au avut dezbateri lungi privitoare la modul de expunere a planurilor ei de politice, dacă ar trebui să fie mai detaliate și mai extinse. În cele din urmă, au decis să treacă peste multe dintre detalii, motivând că alegătorii doreau o viziune de ansamblu.
Dar chiar înainte ca Harris să piardă, unii dintre consilierii ei au recunoscut că a fost o greșeală strategică. Alegătorii, dintre care mulți au spus că nu știu suficient despre Harris, doreau mai multe informații despre cum va guverna ea. În schimb, americanii au simțit că au înțeles cum va arăta întoarcerea lui Trump la Casa Albă pe baza primilor săi patru ani de mandat.
În ultimii doi ani, Trump a subliniat zeci de măsuri politice pe care spera să le ia în prima zi a celui de-al doilea său mandat, inclusiv lansarea deportărilor în masă și creșterea exploatărilor de petrol. Harris s-a străduit să explice clar cum ar putea arăta prima ei zi la birou.
Odată ce a devenit clar faptul că Harris va pierde, mai mulți democrați au arătat cu degetul acuzator spre planurile ei economice, spunând că nu a făcut nimic pentru a arăta cum îl va ajuta efectiv pe americanul de rând care întâmpină mari probleme în privința traiului zilnic.
În octombrie, când consilierii lui Harris au văzut că lucurile nu decurg bine, campania s-a axat spre a-l zugrăvi pe Trump într-o lumină sumbră.
Future Forward, un ONG politic care se ocupă de strângerea de fonduri pentru campania electorală, a semnalat colaboratorilor săi democrați că s-au făcut greșeli în campanie.
„Sarcina noastră rămâne să spunem mai mult despre Harris decât despre Trump”, a scris ONG într-un mesaj adresat aliaților. „Oferiți alegătorilor informații noi și specifice despre modul în care o președinție Harris i-ar ajuta pe ei și pe familiile lor.”
Future Forward, o organizație relativ nou venită în ecosistemul grupurilor exterioare democrate, a luat unele decizii controversate. Grupul, care a făcut publice cheltuieli de doar aproximativ 500 de milioane de dolari, i-a îndemnat marii donatori să contribuie cu sume mari cât mai curând posibil, astfel încât să poată rezerva timp de publicitate în ultimele luni, înainte de ziua alegerilor.
ONG-urile fac de obicei demersuri ca mesajele electorale să fie difuzate mai devreme în sezonul electoral, dar Future Forward le-a spus donatorilor că săptămânile de după Ziua Muncii sunt de departe cel mai bun moment pentru ca publicitatea electorală să ajungă la alegători. A planificat astfel puțină publicitate în stadiile timpurii ale campaniei, chiar și atunci când Biden se lupta în sondaje.
După lansarea candidatuii lui Harris, democrații se întreceau pentru a defini noua campanie, iar unii donatori și strategi au vrut ca grupul să investească mai repede bani mari în promovarea lui Harris. Future Forward a creat mai multe reclame și le-a testat riguros înainte de a alege pe care să o folosească, un proces care i-a frustrat pe mulți dintre cei care credeau că testarea lor nu duce la selectarea celor mai eficiente reclame.
Un consilier al grupului a spus că aproximativ una din 20 de reclame create de grup a fost difuzată și datele lor au arătat că anunțurile lor au avut un impact mai mare. Asistentul a menționat că grupul a cheltuit 60 de milioane de dolari într-o perioadă de trei săptămâni, la scurt timp după ce Harris a intrat în cursă.
Future Forward a anunțat, de asemenea, o repriză publicitară de 100 de milioane de dolari pentru ultima săptămână înainte de alegeri. Mulți din partid au spus că a fost prea târziu.