Zilnic, în Republica Moldova cel puţin o maşină este cuprinsă de flăcări. Cel mai des iau foc automobilele care au instalaţii de gaz şi sistem hibrid. Pentru a acţiona cât mai eficient în astfel de cazuri, angajații IGSU vor învăţa să stingă incendiile la autoturisme cu ajutorul unui simulator modern donat de Academia de Pompieri din Varșovia. În calitate de instructori sunt pompierii polonezi, care le-au prezentat colegilor din Republica Moldova lecţii practice, cu peste 10 scenarii reale.
IRINA MIHAILICI, jurnalist TVR MOLDOVA: Cu ajutorul acestui simulator pompierii vor putea învăţa cum să acţioneze în cazul în care motorul maşinii sau habitaclu sunt cuprinse de flăcări. Această machetă este conectată la un echipament de gaz, iar focul se declanșează controlat de la distanţă. Puteţi observa scurgere de gaz la partea de motor şi în salon a automobilului- acolo chiar este instalat un motor, acum puteşi observat sub automobil unde putem improviza atât flacără pe gaz, pe combustibil cât şi pe baterie electrică la maşini electrice, iar în spate avem același rezervor care de regulă e amplasat în portbagaj.
De ani buni, pompierii polonezi învaţă să stingă incendiile care cuprind maşinile la un simulator special. Astăzi, un asemenea prototip a fost donat Inspectoratului General pentru Situații de Urgență din Republica Moldova.
MARCIM LAPICZ, şef Delegaţia Academiei de Pompieri Varşovia: Este un simulator care ajută să simulăm mai mult de 10 situaţii - tehnice sau de salvare de vieţi. Intervenim în trafic. Arătăm cum putem să scoatem un om din maşină. Putem simula situaţii când ia foc o maşină electrică. În acest caz avem o procedură specială.
Macheta a fost creată în baza celui mai răspândit model de maşini cu sistem hibrid din R. Moldova. Pompierii spun că intervenţiile sunt mai complicate în cazul automobilelor hibrid sau electrice.
ALEXANDRU SUSARENCO, şef adjunct Direcţia Generală Intervenţii, IGSU: Practic în fiecare zi avem 2-3 incendieri de automobile. Salvatorii şi pompierii de regulă intervin cu apă, spumă sau stingătoare, iar atuncu când intervenim cu apă şi stropim acele baterii care se incendiază la bateriile electrice, in loc ca ele să se stingă, se aprind şi mai mult. Iar cu spumă să intervenim este complicat din considerent că aceste baterii sunt instalate într-un loc ascuns.
NICOLAI CĂRĂUŞ, pompier: La aceste electrice este foarte dificil, pentru că după cum cunoaştem anume litiu care se află în baterie este, el până nu se termină nu se stinge. Colegii din gardă undeva o oră şi ceva au stins o maşină, pur şi simplu nu ai ce să îi faci.
AUREL BACIU, şef al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgență al MAI: Simulatorul pe care l-am primit astăzi nu este doar un echipament, în fapt este un profesor, un scut şi o şansă pentru acei care în perioada imediat următoare o să fie nevoiţi să intre într-un automobil cuprins de flăcări sau în unul plin de fum pentru a salva o viaţă.
Noul echipament, în valoare de peste 1 milion de lei, a fost oferit în cadrul proiectului moldo-polonez de Asistență pentru Dezvoltare. De cinci ani, Academia de Pompieri din Varşovia dotează şi instruiește angajaţii IGSU din Republica Moldova în domeniul securităţii şi gestionării situaţiilor de urgenţă.