Autoritățile Republicii Moldova au aprobat, în iulie curent, cererea prealabilă a companiei de stat române Administrația Porturilor Maritime Constanța (Portul Constanța) de a achiziționa Danube Logistics, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești, proprietate a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). În prezent, au loc negocieri între cele două părți privind achiziționarea PILG.
Pe 24 aprilie 2025, Portul Constanța a depus o ofertă pentru preluarea operatorului ICS Danube Logistics, compania care gestionează Portul Internațional Liber Giurgiulești.
Pe 14 aprilie 2025, BERD a anunțat că a lansat o licitație pentru a găsi un nou investitor pentru un acest port-cheie din Republica Moldova. BERD a mai precizat că procesul de achiziție este în deplină coordonare cu Guvernul Republicii Moldova.
În contextul războiului Rusiei împotriva Ucrainei, Portul și-a sporit eficiența, volumele de debit și profitabilitatea.
Complexul Portuar Giurgiulești este situat pe sectorul maritim al fluviului Dunărea și pe râul Prut. Obiectivul este compus din Portul Internațional Liber Giurgiulești, proprietate a BERD, și Portul de Mărfuri și Pasageri Giurgiulești, proprietate a statului Republica Moldova.
BERD a achiziționat Danube Logistics SRL pe fundalul litigiului dintre Rafig Aliyev și Thomas Moser
Pe 19 mai 2021, BERD a anunțat că a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group), devenind astfel proprietar 100% al Portului Internațional Liber Giurgiulești. Această tranzacție a fost efectuată în contextul litigiului dintre fostul șef al Danube Logistics SRL, Thomas Moser, și fostul proprietar al Portului Internațional Liber Giurgiulești, Rafig Alyev.
Pe 3 februarie 2021, Curtea Supremă de Justiție i-a obligat pe Thomas Moser şi Ala Aydov, foşti manageri la Bemol SRL (2004–2011), să plătească acestei companii, proprietate a lui Rafig Aliyev, un prejudiciu în valoare de 177,4 milioane de lei.
29 decembrie 2004: Acordul dintre Guvernul Republicii Moldova și Bemol Retail SRL, Danube Logistics SRL și Bemol Refinery SRL
În 2004, Grupul Azpetrol, proprietate a lui Rafig Aliyev, a încheiat cu Guvernul R. Moldova un acord privind procurarea Portului petrolier din Moldova, care nu era finalizat la acea dată. 20% din acțiuni urma să fie păstrate de BERD.
Pe 29 decembrie 2004, Guvernul R. Moldova a semnat cu trei companii moldovenești, care făceau parte din Grupul Azpetrol al lui Rafig Aliyev – Bemol Retail SRL, Danube Logistics SRL și Bemol Refinery SRL – un acord de investiții despre PILG. Cele trei companii erau subsidiare ale firmei olandeze Easeur Holding B.V., iar beneficiarul final al tuturor firmelor a fost Rafig Aliyev.
În octombrie 2005, Rafig Aliyev și fratele său, Farhad, la acel moment, ministru al Economiei, au fost arestați în Azerbaidjan pentru acuzații de corupție, fraudă, delapidare și tentativă de lovitură de stat. La scurt timp, guvernul azer a naționalizat companiile lui Aliyev din Azerbaidjan. Ulterior, instituțiile internaționale l-au considerat pe Rafig Aliyev deținut politic.
Patronul Bemol, Rafig Aliyev, a fost arestat și încarcerat în Azerbaidjan
Pentru a-și proteja firmele moldovenești, în 2006, Grupul Azpetrol al lui Aliyev le-a plasat într-un aranjament de administrare fiduciară de tip trust. Cele trei companii din Moldova – Danube Logistics, Bemol Trading și Bemol Refinery – erau proprietate a Easeur, care, la rândul său, aparținea companiei Eastern Capital NV.
Acțiunile în Eastern Capital erau deținute de fondul de administrare fiduciară, offshore-ul The Eastern Trust, înființat în 2006, în Bahamas, ai cărui beneficiari finali erau Rafig Aliyev și familia sa.
În urma acestei restructurări, Moser a devenit director al subsidiarelor moldovenești ale companiei olandeze Easeur Holding BV. În martie 2007, Easeur a luat un împrumut de 25 de milioane de dolari de la Credit Suisse International și s-a obligat să îl returneze în două tranșe – în 2010 și 2011. Administratorii fiduciari din Eastern Trust au decis la finele lui 2009 să vândă compania Easeur către RMU Capital Ltd, o societate înființată de Moser.
Scopul acestei tranzacții a fost să faciliteze finanțarea Easeur și a subsidiarelor acesteia pentru rambursarea în aprilie 2010 a jumătate din împrumutul Credit Suisse și îndeplinirea obligațiilor investiționale în Moldova.
Astfel, acțiunile societății-mamă a Easeur – Eastern Capital – au fost transferate de Eastern Trust către o nouă firmă înființată în acest scop de Moser, denumită New Ventures Capital NV. După asta, New Ventures a transferat acțiunile din Eastern Capital către RMU Capital Ltd, un vehicul financiar menit să ușureze accesarea de împrumuturi.
Firmele lui Rafig Aliyev s-au pomenit în incapacitate de plată
Numai că socotelile celor doi nu s-au potrivit cu realitatea. În 2010, Easeur s-a pomenit în incapacitate de rambursare a datoriei față de Credit Suisse. Rămasă fără lichidități, Bemol, sub conducerea lui Moser, a împrumutat 10 milioane de dolari de la Moldova-Agroindbank la o dobândă anuală de 9,5%. Situația s-a repetat și în 2011. La acel moment, suma restantă a Easeur față de Credit Suisse era de circa 28,6 milioane de dolari.
Pentru a evita falimentarea întregului grup de companii, Easeur, Credit Suisse și New Ventures au ajuns, pe 21 aprilie 2011, la o înțelegere. Credit Suisse urma să desemneze o societate care să preia obligațiile financiare ale Easeur față de societatea de creditare elvețiană. În schimb, Easeur urma să transfere acțiunile sale în Danube Logistics SRL – 80 la sută – și toate creanțele sale către compania desemnată de Credit Suisse.
La 8 iunie 2011, Moser și-a dat demisia din funcția de director al Easeur, rămânând în calitate de prim-vicedirector executiv al acestei companii până în iunie 2014. Compania desemnată de Credit Suisse a fost Danube Logistics Holding B.V. din Olanda, înființată pe 21 septembrie 2011 de către ThoMo Invest Ltd, care, la rândul ei, a fost deschisă în Cipru, pe 6 septembrie, cu 15 zile mai devreme. Toate acțiunile în Danube Logistics Holding BV erau deținute de Thomas Moser prin ThoMo Invest LTD și Danube Holding BV.
În 2011, firma lui Aliyev a vândut Danube Logistics unei companii care aparținea lui Thomas Moser
Pe 3–4 noiembrie 2011, Easeur, Bemol, Danube Logistics Holding BV și Danube Logistics SRL au semnat un contract de vânzare-cumpărare. În urma tranzacției, Easeur a vândut acțiunile sale din Danube Logistics SRL (80%) companiei Danube Logistics Holding BV din Olanda în schimbul preluării de către aceasta din urmă a obligațiilor financiare ale Easeur față de Credit Suisse.
După această tranzacție, BERD a păstrat cele 20% de acțiuni pe care le deținea în Danube Logistics SRL. Prin urmare, PILG era proprietate a Danube Logistics SRL (Moldova), societate deținută, la rândul ei, de Danube Logistics Holding BV (Olanda), proprietate a Danube Holding BV (Olanda), care, la rândul său, era controlată de ThoMo Invest Ltd (Cipru). Beneficiar final al întregii scheme era Thomas Moser.
Rafig Aliyev l-a acționat în judecată pe Moser pentru realizarea acestei tranzacții, încercând să obțină anularea actului de vânzare-cumpărare. Omul de afaceri azer l-a acuzat pe Moser că a abuzat de încrederea pe care i-a acordat-o și că și-a însușit, în mod ilegal, Danube Logistics SRL.
Danube Logistics SRL împrumută bani de la BERD
În 2013, Danube Logistics SRL a reușit să obțină de la BERD un împrumut pe termen lung în valoare de 12 milioane de dolari. Firmele controlate de Moser aveau următorul statut: Danube Logistics SRL – debitor, Danube Logistics Holding BV – sponsor, Danube Holding BV – compania-mamă, ThoMo Invest Ltd – garant.
Astfel, BERD a intrat în scenă și a preluat datoriile firmelor lui Moser către Credit Suisse. Totodată, BERD a devenit actorul care beneficia de 65% din profitul Danube Logistics Holding BV, firma lui Moser care deținea direct PILG.
Cu alte cuvinte, după acest acord, BERD a beneficiat de circa 65% din profitul anual al Danube Logistics SRL începând cu anul financiar 2018 în schimbul stingerii împrumutului către Credit Suisse.
Banca Europeană a vândut atunci cele 20% din acțiuni pe care le avea la Danube Logistics SRL acesteia din urmă.
Pe 19 mai 2021, BERD a anunțat că a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group), devenind astfel proprietar 100% al Portului Internațional Liber Giurgiulești.