Spații insuficiente, clase supraaglomerate și profesori epuizați. Aceasta este realitatea din tot mai multe licee din Chișinău. Autoritățile explică această situație prin faptul că părinții preferă să-și înscrie copiii în anumite școli, considerate de top. Iar dacă, pentru unele instituții, construirea unor anexe ar putea fi o soluție, pentru altele, aflate în clădiri monument istoric, extinderea nu este posibilă.
Liceul Teoretic "Mircea Eliade" din Chişinău este unul dintre cele mai aglomerate licee din oraş. În prezent, aici învaţă peste 1.200 de copii. Cele mai aglomerate sunt clasele gimnaziale, în care sunt şi până la 42 de elevi. Iar profesorii spun că asta poate îngreuna desfăşurarea lecţiilor şi înseamnă un grad ridicat de oboseală pentru ei.
VICTORIA BEJAN, profesor de matematică: Cum ne descurcăm? Cineva învaţă, face faţă, vin pregătiţi, dau întrebări, reuşim cu toţii, cei care reuşesc să înveţe. Cine nu vrea să înveţe, cred că şi la un număr mic, or veni nepregătiţi.
LUDMILA DARABAN, director adjunct, Liceul Teoretic "Mircea Eliade": Sigur că este vorba de o ardere profesională. E necesar mult efort pentru a stăpâni 40 de elevi, dar credeţi-mă, profesorii încearcă să facă faţă. Am încercat, se digitalizează, sunt foarte multe forme de evaluare pe care profesorul încearcă să le utilizeze la maxim.
Lipsa spaţiului este una dintre cele mai mari probleme ale şcolii. Potrivit administraţiei, suprafaţa disponibilă raportată la numărul de elevi este depăşită cu 30%.
CĂTĂLINA MOCANU, profesor de limba şi literatura română: Sunt situaţii când elevii stau şi câte trei în bănci, uneori, şi atunci e destul de complicat. Este mai complicat în perioada când vine luna mai şi septembrie, iată chiar acum când căldura ne sufocă, şi atunci trebuie să stăm şi cu geamurile deschise, şi cu uşile deschise.
Numărul mare de elevi se explică prin dorinţa părinţilor de a-şi vedea copiii în băncile acestei şcoli. Liceul "Mircea Eliade" se află în topul celor cinci licee din Republica Moldova cu cele mai bune rezultate la examenele de bacalaureat. În plus, instituţia funcţionează în regim de autogestiune financiară, iar bugetul depinde de numărul de elevi.
DORIN POPA, director, Liceul Teoretic "Mircea Eliade": E un băţ cu două capete. Vă spun că dacă am limita drastic numărul de elevi în clase, atunci am rămâne cu finanţare care nu ne-ar permite să dezvoltăm nici baza etnico-materială, nici investiţii în reparaţii capitale.
Spaţiul nu poate fi extins, întrucât liceul se află în centrul istoric al oraşului, iar clădirea este monument de arhitectură.
DORIN POPA, director, Liceul Teoretic "Mircea Eliade": Aici avem o schiţă de proiect, de lărgire, de reorganizare a spaţiilor. Asta este schiţa de proiect. Şi asta presupune puţin reorganizarea spaţiilor. Adăugare spaţii din contul mansardării. Deci avem nişte planuri pe viitor de a mări numărul de cabinete.
Proiectul a trecut de expertiza tehnică şi urmează să fie aprobat de Consiliul Naţional al Monumentelor. Datele Direcţiei Educaţie arată că în Chişinău funcţionează 151 de şcoli, din care 18% sunt suprasolicitate.
ANDREI PAVALOI, şef adjunct, Direcţia Educaţie, Tineret şi Sport: Noi, la fel ca şi în anii trecuţi, în anumite instituţii am deschis clase suplimentare, am acordat mobilier, sau, dacă este instituţie la autogestiune, au reparat, au pregătit, au amenajat săli de clase noi pentru a primi aceşti copii. Avem în proces de derulare construcţia unei anexe suplimentare la Liceul "Mihail Berezovschi", este pe ultima sută de metri supraetajarea Liceului Waldorf.
În acelaşi timp, unele licee din Chişinău nu au acceptat, în acest an, înmatricularea copiilor din suburbii. Potrivit Direcţiei educaţie, numărul elevilor din municipiu creşte anual cu 2-3 mii. În prezent, în instituţiile de învăţământ din capitala Republicii Moldova învaţă peste 100 de mii de elevi.