Social

Zbor întârziat sau comenzi online greșite? Vezi cum consumatorii pot fi despăgubiți

post-img
Mihaela Pascal, directoarea Centrului

Tot mai mulți consumatori din Republica Moldova încep să cunoască și să își apere drepturile în relația cu comercianții. Odată cu activitatea Centrului European al Consumatorului, deschis acum un an la Chișinău, oamenii au la dispoziție o instituție care îi sprijină în soluționarea litigiilor apărute în urma cumpărăturilor, atât pe plan intern, cât și peste hotare.

Directoarea Centrului, Mihaela Pascal, afirmă că instituția oferă asistență gratuită în cazurile de anulare a zborurilor, comerț online sau închirieri auto și colaborează direct cu centre similare din Uniunea Europeană pentru a facilita restituirea sumelor sau despăgubirilor.

În primul an de activitate, Centrul a asistat circa 100 de consumatori, dintre care aproximativ 70% sunt cetățeni ai Republicii Moldova, iar restul – cetățeni străini.

„În doar un an am reușit să asistăm aproximativ o sută de consumatori și să restituim peste 37.000 de lei. De asemenea, am stopat o practică comercială incorectă prin care s-ar fi putut încasa abuziv aproape 1,8 milioane de lei”, a precizat Mihaela Pascal.

Unul dintre cele mai rapide cazuri soluționate a fost cel al unui consumator moldovean care a primit 200 de dolari înapoi în doar 13 minute, după ce centrul a expediat sesizarea către comerciantul din străinătate.

Cele mai frecvente reclamații primite vizează întârzieri și anulări de zboruri, comerțul online și închirierile de mașini, în special în raport cu operatorii din Italia. Potrivit Mihaelei Pascal, unii comercianți profită de faptul că cetățenii moldoveni sunt din afara Uniunii Europene, însă datorită colaborării internaționale, tot mai multe cazuri sunt rezolvate cu succes.

Specialiștii recomandă consumatorilor care se confruntă cu probleme — fie că este vorba de produse defecte, întârzieri de zbor sau servicii neconforme — să se adreseze mai întâi comerciantului, iar în caz de refuz, să sesizeze Centrul European al Consumatorului.

Centrul poate fi contactat prin site-ul oficial, e-mail sau direct la sediu, oferind consiliere și sprijin pentru rezolvarea litigiilor pe cale amiabilă, fără costuri suplimentare pentru cetățeni.

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter