Portul Constanța a avut anul trecut cea mai puternică creștere în clasamentul principalelor 20 de porturi europene, urcând de pe locul 16 pe locul 11, în contextul în care cantitatea de marfă manipulată s-a majorat cu 26%, relevă cele mai recente date publicate de Eurostat, potrivit CaleaEuropeană.ro.
O ascensiune mai accelerată a fost înregistrată doar în cazul portului Zeebrugge din Belgia, cu un avans de 27%.
Potrivit Eurostat, Constanța a devansat portul Pireu din Grecia, care a căzut pe locul 13, ca urmare a unei scăderi de 10,4% a cantităţii de marfă manipulată.
În 2021, masa brută a mărfurilor totale manipulate în porturile UE a fost estimat la 3,5 miliarde de tone, înregistrându-se o creștere de 4% față de anul 2020, după o scădere de 7% în același an, comparativ cu 2019, ca urmare a pandemiei de COVID-19 și a restricțiilor impuse în toată lumea.
De altfel, anul 2020 a fost caracterizat de o încetinire a tendinței pozitive în activitatea de transport portuar de mărfuri și, deși nivelurile din 2021 reprezintă semnele unei redresări, valorile sunt încă sub nivelurile de dinainte de pandemie.
În 2021, Țările de Jos au rămas cel mai important stat membru în ceea ce privește transportul maritim de mărfuri. Porturile olandeze au manipulat 590 de milioane de tone de mărfuri (+32 milioane de tone față de 2020), ceea ce reprezintă 17% din volumul total de mărfuri transportate pe mare anul trecut în UE. Țările de Jos au fost urmate de Italia și Spania, fiecare cu o cotă de 14%.
Rotterdam (435 de milioane de tone), Antwerpen (216 milioane) și Hamburg (111 milioane), toate situate pe coasta Mării Nordului, și-au menținut poziția de primele trei porturi din UE în 2021, atât în ceea ce privește cantitatea brută a mărfurilor manipulate, cât și în ceea ce privește volumul de containere manipulate în porturi. Comparativ cu 2020, numărul de tone manipulate în 2021 a scăzut cel mai mult în portul grecesc Pireu (-10%), Algeciras din Spania (-6%) și Klaipėda din Lituania (-5%).
Datele Eurostat mai arată că, în 2021 comparativ cu 2020, 16 state membre au înregistrat o creştere a activităţilor portuare la capitolul mărfuri, însă România a avut cea mai mare creştere procentuală (12,5%).
De asemenea, în perioada 2011-2021, doar şapte state membre au înregistrat o scădere a activităţilor portuare. În contrast, Polonia şi România au avut cele mai mari creşteri relative, de 67,4% respectiv 36,5%.