Un studiu al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină arată că cei mai multi dintre cetățenii Republicii Moldova sunt mulţumiţi de serviciile pe care le obţin în baza poliţei medicale. Sunt si dintre cei care consideră că principiile de asigurare medicală trebuie schimbate, astfel ca asigurarea să nu fie obligatorie. Scopul studiului este de a identifica gradul de satisfacţie a beneficiarilor sistemului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.
Studiul a fost efectuat în perioada martie-august 2024, în baza unui chestionar online, completat de peste 4600 de respondenţi asiguraţi şi neasiguraţi, atât în mediul rural, cât şi în cel urban. Cei mai mulţi dintre respondenţi din mediul rural, peste 62%, sunt mulţumiţi de volumul serviciilor medicale acoperit de asigurare. Situaţia este asemănătoare şi în mediul urban. Printre cele mai solicitate servicii sunt consultaţia la medicul de familie, cu peste 76% dintre optiuni, consultaţia medicului specialist, cu peste 45% şi serviciile medicale de urgenţă cu peste 20%. Pe de altă parte, oamenii sunt nemulţumiţi de timpul îndelungat de aşteptare, peste 51%, faptul că sunt puţini specialişti 30%, sau costurile mari ale serviciilor medicale neacoperite de poliţa de asigurare, cu peste 16%.
GRADUL DE SATISFACȚIE FAŢĂ DE ASIGURAREA MEDICALĂ Rural Urban Foarte mulţumită- 10,7% 9,7% Mulţumită- 62,8% 56,3% Nemulţumită- 20,2% 24,3%
CELE MAI SOLICITATE SERVICII Consultaţia medicului de familie- 76,8% Consultaţia medicului specialist - 45,6% Serviciile medicale de urgenţă- 20,2%
NEMULŢUMIRI CU REFERIRE LA SERVICII MEDICALE Timp îndelungat de aşteptare- 51,2% Puţini specialişti- 29,9% Costuri mari neacoperite de poliţa medicală- 16,5%
Multi isi doresc ca asigurarea să nu fie obligatorie, iar banii pentru polită să se acumuleze pe un card personalizat care să poată fi utilizat și de alți membri ai familiei. Ba chiar să fie returnati în caz de nefolosire a serviciilor medicale.
"Da, o am. -Vă folosiţi de aceste servicii... -Da, sigur, de câte ori am nevoie, mă folosesc. -Să ne daţi nişte exemple. - Chiar acum merg cu copilaşul la nişte proceduri, eu cred că e normal."
Autoritatile promit că, vor lua măsuri pentru a adapta sistemul de asigurare obligatorie la nevoile oamenilor.
ION DODON, director, Compania Naţională de Asigurări: Politicile noastre se vor îndrepta anume în direcţia de: reducerea duratei de aşteptare, îmbunătăţirea programării, responsabilizarea persoanelor care s-au programat, reducerea cheltuielilor de buzunar şi întreprinderea măsurilor în acest sens şi desigur că reducerea fenomenului de cadouri şi plăţi neconvenite pentru prestarea de servicii medicale.
Cercetarea a fost realizată la iniţiativa CNAM în cadrul proiectului "Echitate în sănătate prin responsabilizarea socială", implementat de Crucea Roşie din Elveţia. Marja de eroare a studiului este de +-3%.