Riscurile de corupţie identificate în activitatea Agenţiei Naționale Transport Auto (ANTA) pot afecta procesul de organizare şi efectuare a transporturilor rutiere de mărfuri şi persoane, precum şi activitățile conexe transportului rutier pe teritoriul Republicii Moldova. Este concluzia Centrului Național Anticorupție, după finalizarea Procesului de evaluare a integrității instituționale în privinţa ANTA.
Astfel, printre problemele identificate în procesul de evaluare care pot genera riscuri de corupţie şi afecta procesul de organizare şi efectuare a transporturilor rutiere de mărfuri şi persoane, precum şi activitățile conexe transportului rutier pe teritoriul Republicii Moldova, pot fi enumerate:
- Utilizarea discreționară a camerelor video portabile în cadrul controlului în trafic, lipsa unui control sistematic asupra utilizării camerelor video portabile de către inspectorii ANTA, inclusiv utilizarea discreționară a acestora contrar legislaţiei;
- Monitorizarea şi supravegherea insuficientă de către ANTA a staţiilor de inspecţie tehnică, neutilizarea de către ANTA a informațiilor furnizate de sistemul informațional „Autotest”, neconformități care generează riscul eliberării frauduloase a unor rapoarte de inspecţie tehnică contra unor avantaje necuvenite, inclusiv riscul admiterii în trafic a unor vehicule care nu corespund standardelor tehnice necesare;
- Admiterea în trafic a vehiculelor ale căror sistem de iluminare este necorespunzător. Nerespectarea standardelor de iluminare impuse legal poate genera riscul producerii unor accidente rutiere, urmare a vizibilității reduse/neconforme, punând în pericol viața şi sănătatea participanților la trafic. Acest risc este amplificat de importul masiv de autovehicule, care adesea nu corespund normelor tehnice și ecologice stabilite în legislația națională;
- Lipsa reglementărilor la nivel naţional a activității de transportare a coletelor către/de către persoane care fac parte din diasporă, inclusiv a unui mecanism clar de reglementare a activităţii de transportare pe cale rutieră a coletelor - lacună de drept care poate admite multiple manifestări de corupție la trecerea frontierei de stat, precum și la desfășurarea controlului în trafic de către reprezentanții ANTA.
Mai multe detalii despre rezultatele evaluării integrității instituționale la ANTA, găsiți în Raportul CNA, care poate fi accesat aici.
De menționat că evaluarea integrității instituționale este instrumentul prin care CNA identifică riscurile de corupție în cadrul entităților publice, cu ajutorul metodelor analitice şi practice, precum testarea integrității profesionale, și formulează recomandări privind diminuarea incidentelor de corupție.