Companiile din Republica Moldova care vor să-şi promoveze produsele şi să-şi sporească exporturile pot obţine sprijin financiar cu bani de la bugetul de stat. Agenţia de Investiţii şi Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării au lansat programul Bridge Export. Banii pot fi utilizaţi pentru participarea la expoziţii internaţionale, misiuni de afaceri sau campanii de marketing.
În anii precedenţi, companiile care au beneficiat de sprijin financiar prin programul Bridge Export au reuşit să pătrundă pe noi pieţe şi să îşi diversifice portofoliul de clienţi. Pentru anul 2025, programul s-a îmbunătăţit, iar bugetul este de peste 17 milioane de lei.
IURIE FALĂ, director executiv, Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Fructe "Moldova Fruct": Membrii noştri au beneficiat, peste 40 de membri au beneficiat de suportul prin programul Bridge prin faptul că au externalizat afacerile lor, şi-au găsit clienţi, şi-au găsit furnizori de echipamente şi soluţii şi acest lucru a permis ca ei să-şi dezvolte mai rapid afacerile local şi la export.
EDUARD SCUTARU, director executiv, Uniunea Producătorilor de Mobilă din Moldova: Deja avem o experienţă de peste opt ani de zile de a participa la acest fel de proiecte organizate de Agenţia de Investiţii. Avem exemple de succes unde companiile, datorită acestor tipuri de proiecte şi-au mărit capacitatea de export şi şi-au internaţionalizat afacerile respective. Industria producătoare de mobilă este printre puţinele industrii din Industria prelucrătoare care are pozitiv la balanţa comercială adică noi exportăm mult mai mult decât importăm.
MARCELA LOZOVANU, director executiv, Asociaţia Patronală din Industria Uşoară: Ne oprim la designerii noştri creativi care încercăm să-i aducem într-o lumină mult mai mare şi într-un raport mult mai mare pentr a-i dezvolta, dar şi a crea oportunităţi şi instrumente şi pe piaţa internaţională. Cu siguranţă pentru anul 2026 deja avem planificate acele acţiuni de export pe care vrem să le implementăm împreună cu dumneavoastră.
În ultimii trei ani, prin intermediul programului de granturi, Agenția de Investiții a oferit peste opt milioane de lei pentru 46 de activități, sprijinind 20 de inițiative ale asociațiilor de business dedicate promovării exportului și internaționalizării afacerilor.
NATALIA BEJAN, director, Agenţia de Investiţii: Noi ne propunem să găsim idei, să catalizăm asociaţiile de business să vină cu propuneri de strategii de marketing. Tot ceea ce ţine de strategii de marketing, participarea în misiuni economice sau aducerea cumpărătorilor în RM, pot fi delegaţii de jurnalişti care să vină aici sau participare sau organizare de evenimente destinate promovarea exporturilor.
DOINA NISTOR, ministrul Dezvoltării Economice şi Digitalizării: Astăzi, 3 din 4 produse moldoveneşti merg pe piaţa UE. Asta ne bucură pentru că asta înseamnă că companiile din Republica Moldova au acces la o piaţă previzibilă, calitativă, una dintre cele mai mari pieţe.
Firmele pot depune dosarele de finanţare până pe 3 septembrie. Regulamentul campaniei sau criteriile le eligibilitate se găsesc pe site-ul Agenţiei de Investiţii.
REPORTER: MĂDĂLINA COCIU Imagine: Artiom Cereseu