Social

Reformă în învățământul profesional tehnic

Reformă în învățământul profesional tehnic

Opt şcoli profesionale şi colegii din Republica Moldova ar putea fi absorbite, în următoarea perioadă, de alte instituţii de învăţământ. Un proiect de hotărâre în acest sens a fost publicat de Ministerul Educaţiei şi este în consultare publică. Iniţiativa a stârnit nemulţumiri în rândul unor profesori şi elevi, iar reprezentanţii uneia dintre şcoli au lansat ieri şi o petiţie împotriva proiectului. În acelaşi timp, conducerea ministerului spune că măsura e necesară pentru că numărul de elevi este tot mai mic, iar rezultatele academice nu sunt foarte bune.

Proiectul comasării unor instituţii de învăţământ a stârnit indignarea comunităţii din oraşul Lipcani, raionul Briceni. Peste 700 de persoane au semnat o petiţie prin care cer ministerului să renunţe la ideea absorbirii Colegiului "Gheorghe Asachi" de către Colegiul pedagogic "Ion Creangă" din Bălți. Iniţiativa nu e susţinută nici de profesori.


DANIELA DIDIC director, Colegiul ,,Gheorghe Asachi" din Lipcani: „Optimizarea nu e ceva rău, dar în contextul în care noi suntem în poziţia geografică cea mai nordică. 130 de km zilnic nu poţi face naveta, asta e anormal. Motivele sunt indicate în proiectul de hotărâre, precum că puţini elevi, cadre necompetente - regret, nu este chiar aşa. Noi ne-am acreditat în 2022 la două programe de formare. La absolvire, rata este deja în creştere. În anul 2021, la admitere, am avut rata în creştere”.


Şi profesorii de la Colegiul Tehnologic din Chişinău îşi exprimă dezacordul faţă de iniţiativa Ministerului. Instituţia ar urma să fie absorbită de Centrul de excelenţă în industria uşoară.


LILIA CALÎM-NICHIFOROV profesor, Proiectare Îmbrăcăminte: „Problema este că instituţia cu care ne fuzionează, da, are denumirea de Centru de Excelenţă, dar în domeniul de activare la nivel de colegiu, la nivelul patru ISCED ea este departe încă. La Centrul de Excelenţă este doar o specialitate de acest nivel, restul sunt de nivelul trei – şcoală profesională. Reieşind din faptul că ni s-a spus că trebuie să scriem cerere din nou, iarăşi stau sub semnul întrebării: dar dacă nu o să mi-o semneze?”.


DINA IANOVICI director, Colegiul Tehnologic, Chişinău: „După ce anul trecut fosta conducere a instituţiei şi-a depus demisia, MUSCA a fost creată practic o echipă nouă, am vrut să demonstrăm că putem să schimbăm lucrurile spre bine. Chiar ne-am mobilizat, chiar am depus efort nu o să exagerez dacă o să zic colosal, nici măcar nu a existat un interes pentru a afla: care e situaţia la moment, ce întreprindeţi?! Profesorii au fost surprinşi pot să zic într-un mod neplăcut. Considerăm că nu a fost momentul oportun”.


Ministrul Educaţiei informează că opt instituţii ar urma să fie absorbite de altele. Decizia vine ca urmare a scăderii numărului de elevi, dar şi a rezultatelor academice modeste, spun reprezentanţii instituţiei.


DAN PERCIUN ministrul Educaţiei şi Cercetării: „În toate aceste instituţii, noi am făcut examinări inopinate în luna februarie, o să regăsiţi în notele informative şi rezultatele elevilor la acele examinări, ele nu sunt îmbucurătoare. Obiectivul e să consolidăm instituţia, să le fuzionăm cu instituţii mai mari, mai puternice. Copiii o să continue să înveţe în sediile actuale, profesorii o să fie reangajaţi, dar asta o să ne permită să consolidăm managementul şi situaţia financiară a lor pentru următoarea perioadă de timp”.


În Republica Moldova funcţionează 88 de instituții de învățământ profesional tehnic. Amintim că, anterior, mai multe universităţi şi institute ştiinţifice au fuzionat printr-o reformă similară.

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter