Economic

Crește numărul punţilor economice peste Prut. Tot mai mulţi investitori români privesc cu încredere spre piaţa din R. Moldova

Crește numărul punţilor economice peste Prut. Tot mai mulţi investitori români privesc cu încredere spre piaţa din R. Moldova

De la an la an, crește numărul punţilor economice peste Prut. Tot mai mulţi investitori români privesc cu încredere spre piaţa din R.Moldova, iar antreprenorii basarabeni trec și ei Prutul nu doar pentru a-şi exporta producţia dar şi pentru a deschide noi afaceri în România. Cum au ajuns plăcintele moldoveneşti temă de afaceri și ce îi atrage pe investitorii români în R. Moldova, vedeţi în cele ce urmează.

De 5 ani, Victor Nistorică este coproprietar al unei brutăriei din Bardar. Este pe piaţa locală din anul 2000 şi face produse tradiţionale - pâine, colaci, plăcinte şi cozonaci. După ce au cucerit piaţa internă, proprietarii au decis că e timpul să iasă şi la export. Aşa că, de anul trecut, plăcintele de la Bardar ajung şi pe mesele consumatorilor din România.

VICTOR NISTORICĂ administrator brutărie, Republica Moldova: „Am testat mai întâi în piaţa locală. Şi când am văzut că produsul are priză la public şi prestează bine în materie de calitate şi durabilitate am început să studiem pieţile învecinate şi evident am început cu România pentru că acolo nu trebuie să traduci ce înseamnă plăcinte. Mai ales produsele noastre care vin din Basarabia sunt foarte apreciate, considerate de înaltă calitate.”

În prezent, plăcintele de la brutăria din Bardar sunt în peste 170 de magazine din România. Recent antreprenorii au deschis şi o mică brutărie la Iaşi.

VICTOR NISTORICĂ administrator brutărie, Republica Moldova: „Am avut impedimentul de a nu putea încă exporta plăcintele cu brânză sau cu carne pe când erau cerute acolo şi atunci am replicat ceea ce vedeţi aici la o scară mai mică, la Iaşi. Şi acolo cu aceeaşi reţetă, aceleaşi ingrediente  se fac plăcintle cu brânză şi cele cu carne. 4.25- 4.34   Este o predilecţie pentru plăcinte dulci, cum sunt cele cu mere, dovleac, visină. Şi atunci ne-am adaptat din mers gustului consumatorilor."

„Secretul este că se fac cu multă dragoste şi muncă şi suntem mândri că plăcintele noastre ajung şi peste hotare.”

Antreprenorul recunoaşte că nu este uşor să cucereşti o piaţă europeană, dar nici imposibil.

VICTOR NISTORICĂ administrator brutărie, Republica Moldova: „Pornim de la certificatul de conformitate, care se eliberează local şi care arată că procesele care se întâmplă sunt conforme legislaţiei, evident autorizaţai de export din partae ANSA şi de asemenea am investit şi în standartizarea ISO 22000. Asta este foarte important, este un standard recunoscut internaţional. Şi când mergem la orice negocieri în afară – cartea noastră de vizită este acest ISO.”

România este ţara care ne ajută să creăm companii mixte pentru a merge pe mai multe piețe. Camera de comerţ şi Industrie a R.Moldova are semnate 14 acorduri de colaborare cu camerele de comerţ județene și cea națională a României.

SERGIU HAREA preşedinte CCI: „Sperăm ca anul viitor lucrurile să se aranjeze, ceea ce ţine pacea în regiune şi să avem o cooperare economică în creştere, cel puţin 10% şi totodată partea investiţională, pentru ca împreună să ieşim pe pieţe terţe. Noi sperăm că vom începe negocierile de aerare a RM la UE şi atunci programele UE în RM se vor intensifica iar asta va duce la preluarea experienţei României.”

În prezent, peste 1500 de companii cu capital mixt sau cu capital curat românesc sunt prezente în Republica Moldova. Investiţiile acestora în capitalul social sunt de peste 6 mlrd. lei, clasând România pe locul 2 printre principalii investitori în Republica Moldova.

Bogdan Pîrvu, adminitrează în România o companie de producere a lacurilor şi vopselelor, iar de anul trecut a decis să facă primele exporturi în R. Moldova.

BOGDAN PÎRVU antreprenor, România: „Ne-am gândit la o piaţă apropiată ca şi preferinţele consumatorilor, e o piaţă pe care ne dorim să fim într-o măsură mai mare decât suntem acum. Noi am început exporturile din România către R. Moldova anul trecut în luna mai. A fost prima noastră operaţiune de livrare. De atunci comenzile se repetă, vin într-o formă continua.”

România este principalul partener economic al R. Moldova, cu o pondere de aproape 30% din valoarea schimburilor comerciale. Este unica țară cu care R. Moldova are o balanță de aur:  cât importăm, aproximativ atât exportăm. În 2022, volumul schimburilor comerciale între cele două state româneşti au ajuns la 3,5 miliarde de dolari, cu regiunea transistreană, faţă de 2,5 miliarde în 2021.

SCHIMBURILE COMERCIALE REPUBLICA MOLDOVA – ROMÂNIA
              IANUARIE-OCTOMBRIE 2023
TOTAL -  2,016 miliarde dolari (fără regiune transnsitreană)  
     Exporturi în România – 1,03 mlrd $
     Importuri din România – 974 mln $

                    ANUL 2022  
TOTAL - 2,88 miliarde dolari  (fără regiunea transistreană)
      Exporturi în România   – 1,2 mlrd
      Importuri din România – 1,6 mlrd

Cele două state au semnate 180 de tratate în cele mai diverse domenii. Experiența românească este de mare avantaj pentru R.Moldova inclusiv in politicile și instrumentele de dezvoltare a economiei naționale.

DUMITRU ALAIBA ministrul Dezvoltării Economice şi Digitalizării: „România este principalul investitor în R. Moldova, capitalul românesc şi, respectiv, comerţul. Fiecare al patrulea euro din comerţul nostru exterior este cu România. România este una din ţările prioritare pentru noi pentru atragerea investiţiilor. E vorba doar să treci Prutul şi să oferi aici oportunităţi şi locuri de muncă oamenilor.”

VICTOR NISTORICĂ administrator brutărie, Republica Moldova: „Vedem şi în partea cealaltă că atunci când discutăm cu un reprezentant al unui lanţ de magazine şi spunem că suntem din RM avem o deschidere mai mare. Podul politic va fi ultimul pentru că dacă vom reuşi să facem poduri economice, culturale, şi asta se întâmplă deja destul de intens, atunci orice altă etapă ulterioară va veni de la sine.”

author-img_1

Svetlana Carțîn

Reporter