Se spune că, atunci când îți faci munca cu dedicare, te poți considera un om împlinit. Jurnalistul TVR MOLDOOVA, Alexandru Leahu, ne propune să cunoaștem povestea unei învățătoare care se dedică elevilor la școală, dar mai are o pasiune care îi completează cu sens viața.
Să ajungi pe un vârf de munte nu e o misiune ușoară, nici pentru profesioniști.
Doamna Iulia Băț este învățătoare de clasele primare la Liceul Teoretic „Vasile Vasilache” din Chișinău, dar e pasionată și de alpinism.
IULIA BĂȚ, învățătoare, Liceul Teoretic „Vasile Vasilache” din Chișinău: Îmi aduc o stare de bine. Mă echilibrează emoțional. Am un interes de a mă afla mai mult timp pe munte. De a face drumeții și de a-mi încărca bateriile.
Au atras-o întâi munții din România.
„Am început de la Ceahlău, care, în 2019 mi-a creat niște emoții pe care le simt și acum. Și treptat, am avut curiozitate pentru diferite vârfuri. Am fost în Bulgaria ulterior, după Moldoveanu evident, care a fost tot o experiență inedită”.
După care, și-a propus să ajungă și pe Kilimanjaro, supranumit și „Muntele Alb”, ce are 5895 de metri și este cel mai înalt vârf din Africa.
„Era imaginea din cartea de geografie când eram elevă. Eram curioasă, aveam un scop, doar că nu am avut momentul. Când am ajuns, a fost o experiență unică și inedită. Înțelegând că corpul meu poate reacționa potrivit la o astfel de altitudine, deja mi-am planificat alte drumeții”
Fotografiile surprind doar un moment fericit, dar nu și zilele și nopțile de mers pe jos, pregătirea fizică, psihologică, dar și tehnică.
„Inițial, recunosc, Kilimanjaro pentru mine a fost o provocare mare. Nu știam cum va reacționa corpul meu la o înălțime atât de mare. Nu este ușor: nu dormi noaptea, nu ai condiții optime, cazare la cort șase nopți. La altitudine este mai greu cu respirația, alimentația și reacționează diferit în funcție de corp. La fiecare persoană e diferit”.
Următoarea destinație a fost Elbrus, un stratovulcan ce are o altitudine de 5 642 de metri, fiind considerat cel mai înalt vârf din Europa. A ajuns pe Muntele Ararat, care se află la granița dintre Turcia și Armenia și are o înălțime de 5 137 metri. Practică acest hobby de cîțiva ani și nu se oprește aici.
„Am în continuare planuri să măresc numărul. De ce nu poate alte continente. Dar, rămâne de văzut pentru că e vorba de sănătate, resurse financiare”
... însă, pentru a reuși, are nevoie de o echipă.
„Ghizii potriviți. Profesioniști în care să am încredere și de fiecare dată să mă întâlnesc cu plăcere în drumeții. Sunt ghizi din România cu care merg. Am încredere totală”.
Acest sport presupune nu doar provocări, ci și riscuri.
„Munții nu se cuceresc, sunt ascensiuni. Sunt vârfuri pe care vrei să le urci. Dacă vrei să le urci sunt de altitudine mare. Nu sunt pentru peisaje cum spunea cineva din ghizii montani. Sunt pentru ascensiune, anduranță, pentru a înțelege dacă tu poți să ajungi, dar, în același timp s-ar putea să mergi de acasă că ajungi pe vârf, s-ar putea să nu ajungi, te bucuri de proces și de cât reușești”.
Munca de învățătoare nu e ușoară, dar găsește energie și pentru această plăcere.
„Au fost situații când am plecat pe munte, direct din activitate. Ultima zi de vineri, am avut zborul și deja ascensiunea. Evident cu adaptare de o zi, două. Vreau să spun că am avut suficientă energie, dar și mai multă energie când m-am întors, indiferent de eforturi. Vin mult mai încărcată la ore, parcă nici nu aș fi lucrat o perioadă îndelungată înainte de ascensiune”.
Lucrează în domeniul educației de aproape trei decenii. În prezent, este dirigintă la clasa a II-a și îi învață carte pe 34 de copii. Le transmite valori care le vor fi de folos în viață.
Zilnic, în permanență îi atenționez la diversitatea din clasă. Îi încurajez să-i accepte în funcție de necesități, să-i ajute, să se sprijine unii pe alții, să învețe împreună și să valorifice toate necesitățile ca să le putem să le soluționăm”.
Elevii studiază conform standardelor Programului „Pas cu pas”.
„Sunt în sala de clasă chiar și în pauze, încerc să-i ajut, să-i încurajez, pentru că, am și copii cu dificultăți. Trebuie să fiu atentă și la necesități. Învăț însăși inițiativa, felul de a cerceta, aborda, discuta, de-a iniția unele activități, sunt stăpîni pe situație și mereu insistă cu propriile opinii”.
Reporter: Alexandru Leahu
Imagine: Ghenadie Stoianov