Social

ANALIZĂ. 80% din școlile din R. Moldova au un număr de copii mult mai mic decât media națională de 275 de copii per instituție

post-img
Elevi în clasa 1
Sursa foto: tvr

În noul an de învățământ, 35,5 mii de copii merg în clasa I, cu 1200 de copii mai mulți față de 2020/2021. Din 2015, rămâne constant numărul elevilor în instituțiile de învățământ primar și secundar general, totuși, numărul elevilor în ultimii zece ani a scăzut cu 11% la nivel național.

Anual se închid 15-20 de școli mici. În noul an școlar, au primit elevi 1200 de școli, cu 40 mai puține față de 2020/2021. În prezent, avem circa 12,7 elevi la un profesor, față de 18 elevi în mod tradițional. Sunt câteva elemente care caracterizează sistemul de învățământ primar și secundar general din Republica Moldova, descrise de către Veaceslav Ioniță, expert în politici economice la Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, vineri, 1 septembrie, în cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”.

Copii  în clasa I. În anul de învățământ 2023/2024, 35500 de copii au mers în acest an în clasa I, cu 1200 de copii mai mulți față de 2020. „De aproape 15 ani se înregistrează practic același număr de copii care merg în clas I. Demografic vorbind avem o stabilizare. Însă, în următorii ani, din nefericire, numărul copiilor care vor merge în clasa I va scădea puternic, din cauza tendințelor demografice negative înregistrate în ultimii ani”.

Elevi în instituțiile de învățământ primar și secundar general. Anul record a fost 1990/1991 – 743 de mii de elevi. Ulterior, a fost înregistrată o scădere continuă până în 2015. Din 2015 și până în prezent, rămâne constant numărul elevilor în instituțiile de învățământ primar și secundar general. 334500 au fost în 2015/2016; 334400 în 2020/2021 și estimativ 333 de mii vor fi în 2023/2024, ajungându-se la nivelul anilor 1933/1934. 

Acum o sută de ani erau puțin peste 136 de mii de elevi. „În prezent avem aici migrația internă a tinerilor spre municipiul Chișinău și Bălți. Media națională, în ultimii cinci ani, arată că avem o stabilitate, sunt doar patru regiuni unde a crescut numărul de copii, însă în alte raioane a scăzut drastic. 

În municipiul Chișinău numărul elevilor a crescut cu 18,6%, în Bălți cu 13,3%, UTA Găgăuzieri – +9,1%, Ialoveni – + 0,7%. În Telenești a scăzut cu 16%, Nisporeni minus 14,3%, în Cantemir a scăzut cu 14,1%, în Basarabească și Cimișlia cu câte 12,4%, iar în Leova minus 12%. „Chiar dacă avem o stabilizare a numărului de copii în școli, chiar dacă în următorii ani numărul de copii nu se va reduce la nivel național, avem găuri demografice în câteva raioane, care se confruntă pe lângă migrația externă și cu migrația internă”.

Evoluția numărului de elevi în ultimii zece ani. În ultimii zece ani a scăzut cu 11% la nivel național numărul elevilor. Deși a crescut cu 24,7% în municipiul Chișinău și cu 13,1% în municipiul Bălți, a scăzut cu 41% în Cimișlia, cu peste 30% în Nisporeni, Ștefan Vodă, Glodeni, Telenești, Basarabească și cu peste 20% în Fălești, Leova, Hâncești și Cantemir. 

„A scăzut numărul de copii, respectiv mai puțini au mers la liceu, iar cei care au mers la liceu au mers la Chișinău sau Bălți, acolo unde s-au înregistrat creșterile menționate mai sus”.

Profesori în școli. Cei mai mulți au fost în anul școlar 1990/1991, circa 49300. Ulterior, a scăzut la 40900 către 2005/2006, la 37300 către 2010/2011, la 26900 către 2020/2021 și la 26300 către 2023/2024. „Scăderea a fost lentă până în 2010, din 2010 au început optimizările. Dacă nu se făcea acea reformă, astăzi era să fim într-o situație extrem de proastă”.   

Analiza integrală poate fi citită aici.

author-img_1

Cristina Popescu

Reporter