Începând cu 1 iunie, inspecțiile tehnice sunt mai rare pentru vehiculele mai noi, iar procedurile vor fi automatizate pentru a asigura un proces mai rapid și transparent. Noul regulament urmărește să alinieze verificările la standardele europene de siguranță rutieră și să simplifice procedurile pentru șoferi.
Potrivit noilor reguli, autoturismele mai noi de 10 ani vor fi supuse inspecției tehnice o dată la doi ani. Nu se vor mai face anual, cum era pâna acum.
În cazul autovehiculelor destinate transportului public, taxiurilor, ambulanțelor sau celor folosite pentru instruirea conducătorilor auto, testarea va avea loc o dată pe an, și nu o dată la șase luni, cum era reglementat până acum. Aceste ajustări legislative aduc economii și simplifică procedurile.
„Eu presupun că e cinstit pentru maşinile mai vechi să fie o testare mai deasă şi pentru maşinile mai noi să fie mai rară. Eu cred că foarte multe probleme pe drum sunt din cauza că maşinile nu sunt testate. Mă aranjează că la autobuz, se făcea, ţin minte, de două ori pe an, acum odată pe an şi deja e super. E mai vechi de zece ani, deja e mai vechi aşa că oricum odată în an am să fiu obligat să trec testarea. Dacă vehiculul va fi mai nou de zece ani va fi la doi ani de zile şi nu o să fie pierdere de timp în primul rând, din punct de vedere financiar o economie”.
În cazul defecțiunilor, acestea sunt acum clasificate în minore, grave și periculoase. Defecțiunile minore sunt remediate de șofer și certificatul este eliberat pe baza unei notificări. Defecțiunile grave trebuie remediate într-o lună, iar cele periculoase duc la imobilizarea vehiculului.
NICOLAE STĂVILĂ, expert auto: Sunt unele automobili la care nu putem să le acordăm inspecţia tehnică, pentru ca au diferite defecţiuni ce ţine de sistemul direct, sistemul de frânare, sistemul de iluminare, ce ţine de suspensie, care nu le eliberăm. Le dăm defect iar după ce înlătură defectul se apropie repetat.
Inspecțiile tehnice auto vor fi realizate doar în stații autorizate și procesul va fi mai rapid datorită automatizării datelor.
ANDREI SAGHIN, şef Direcţia ANTA: Scopul acestui nou regulament vine în asigurarea unui proces de inspecţie mai integru, mai transparent şi aliniat la standartele europene de siguranţă rutieră.
MIRCEA PĂSCĂLUŢĂ, secretar de stat, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: Sistemul informațional autotest are acces la toate datele referitoare la achitarea taxei de drum și la existența asigurării RCA, acestea fiind verificate din oficiu. Nu mai este necesar să fie prezentate, dar trebuie să existe dovada că sunt achitate, iar șoferul trebuie să vină cu buletinul sau cu buletinul electronic, adică trebuie să existe o formă de autentificare a șoferului. Mai mult, este important de menționat că nu este obligatoriu ca posesorul autovehiculului să fie prezent. Poate veni și o altă persoană care este șofer și să treacă inspecția tehnică.
În primele cinci luni ale acestui an, peste 8500 de șoferi au fost sancționați de ofițerii INSP pentru lipsa reviziei tehnice auto. Amenda pentru această abatere poate ajunge doar pînă la 600 de lei. In România si alte țări europene, pentru lipsa ITP-ului, amenda este de aproape o mie de euro și se rețin și numerele de inmatriculare, deci nu se mai poate circula cu masina până la revenirea in legalitate.
REPORTER: GABRIELA SULEAC
Imagini: Eugen Picicur