O companie din Chişinău a preluat un contract pentru construcţia a 22 de vehicule destinate oraşului Bălţi. Iniţial, troleibuzele trebuiau fabricate de o uzină din Ucraina dar aceasta a fost bombardată şi distrusă de forţele ruse.
Compania lui Vitalie Eşanu, specializată în fabricarea echipamentelor electronice pentru transportul în comun, a fost înfiinţată acum mai bine de două decenii. Iar din anul 2000 a început colaborarea cu Regia Transport Electric din Chişinău, cu rezultate foarte bune.
VITALIE EŞANU director companie: Pe troleibuzele cele vechi era echipament vechi. După ce noi am implementat sistemele noastre electronice, de pe troleibuz s-a aruncat 1,5 tone de echipamente, s-a pus o ladă de 40 de kg. care a adus şi efect economic de 40% la energie electrică."
Acest echipament este invenţia companiei din Chişinău. Fiecare troleibuz are câte patru astfel de dispozitive. Toate piesele unităţilor de transport sunt fabricate la Chişinău, cu excepţia caroseriilor, importate din străinătate.
IURIE BOCLINCĂ şef secţie producţie: Autobuz electric cu încărcare din mers, noi avem 160 de acumulatoare. Fiecare are un bloc de balansare. Aici stă toată esenţa, inima. Toate chestiile astea sunt conectate la calculatorul de bord. În timp ce troleul merge el este conectat şi în acest timp se încarcă." VITALIE EŞANU director companie: Toate troleibuzele care sunt în Chişinău, care merg fără fir, asta este ideea colaboratorilor de la compania noastră. Autobuzele electrice care merg la aeroport, Truşeni, Ialoveni, Stăuceni, Durleşti şi altele care în sumă sunt nouă rute care aduc beneficii."
VASILE NIGAI director, secţia asamblare troleibuze: După îndeplinirea lucrărilor se face testarea troleibuzului. Este proiectul de verificare a fiecărui paramentru. Sunt 74 de puncte de verificare. După verificare se face adăugător rodajul pentru a verifica starea tehnică deplină a troleibuzului."
După o încărcare completă, troleibuzele pot circula, numai pe baza acumulatorilor, pe o distanţă de până la 70 de kilometri. Totuşi, pentru o viaţă mai lungă a bateriilor, specialiştii recomandă parcurgerea a numai 20 de kilometri cu energia acumulată.
ION ANDRIUŢĂ inginer: Este foarte complicat şi este o răspundere enorm de mare fiindcă maşinile date sunt pentru transportarea pasagerilor şi noi răspundem pentru asamblare, pentru siguranţa pasagerilor."
Compania din Chişinău îşi propune să construiască la Truşeni o uzină de producţie a unităţilor electrice de transport public. Directorul spune că echipamentele inovative fabricate de firma sa sunt cerute în întreaga lume.
VITALIE EŞANU director companie: De la Vladivostok, până în San Francisco, se exploatează tehnica noastră. Dacă vorbim pe verticală, vorbesc de oraşul Murmansk, după cercul polar şi oraşul Bişkek care e în pustiu. Noi avem peste 15 parteneri care produc transport electric care produc tramvaie, troleibuze, autobuze electrice. Ele sunt din diferite ţări."
Peste 300 de troleibuze care circulă acum pe străzile Chişinăului, au fost modernizate la această companie. 70 dintre aceste vehicule au şi acumulatori de mare capacitate. Iar la Bălţi, toate unităţile de transport public sunt dotate cu echipamente fabricate în Republica Moldova.