Actualitate

Ministrul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu: Odată ce vom avea calea ferată bună, vom avea și drumuri bune

post-img
Punctul pe AZi

"Odată ce vom avea calea ferată bună, vom avea și drumuri bune pentru că o parte din transportul greu, de marfă, trebuie să treacă pe calea ferată", declară Ministrul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, care susține că e nevoie de trei miliarde de euro ca să se aducă infrastructura feroviară la un standard bun în Republica Moldova.

"Statul investește foarte mult în infrastructura feroviară. Este pentru prima dată când, practic, avem două proiecte de peste 250 milioane de euro: unul, care reabilitează calea ferată de la Tighina spre Giurgiulești, prin Basarabeasca și al doilea proiect mare: reabilitarea de la Ocnița spre Căinari, peste 130 km de cale ferată vor fi reabilitați. Discutăm încă un proiect cu partenerii din Franța ca să cumpărăm echipament de mentenanță pentru calea ferată. Împreună cu Ambasada Franței am organizat Forumul Feroviar în care s-a prezentat studiul făcut despre necesarul de investiții în infrastructura feroviară, trei miliarde de euro. Ca să aducem infrastructura feroviară la un standard bun avem nevoie de trei miliarde de euro și primul proiect de aproximativ 50-70 milioane de euro îl vom în perioada următoare", a declarat Ministrul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, în platoul emisiunii "Punctul pe AZi" de la TVR Moldova.

"Din perspectiva transportului ecologic, calea ferată electrificată e transportul viitorului, cel care să elimine cel mai puțin CO2, dar cel mai important, ceea ce analizăm noi acum e că odată ce vom avea calea ferată bună, vom avea și drumuri bune pentru că o parte din transportul greu, de marfă, trebuie să treacă pe calea ferată. Nu putem să avem drumuri bune, dacă pe aceste drumuri vom continua să cărăm produse sau cantități foarte mari. Ceea ce trebuie să facem e să îmbunătățim calea ferată ca cerealele, metalele, alte materiale de construcție să fie transportate pe calea ferată ca să protejăm cât mai mult drumurile", adaugă Spînu.

Totodată, ministrul spune că CFM trebuie să treacă printr-un proces de restructurare pentru a deveni o companie profitabilă și pentru a evita problemele cu plata salariilor. În prezent, există întârzieri la plata salariilor, dar se fac eforturi pentru a achita restanțele și pentru a implementa un cod feroviar care să sprijine restructurarea și optimizarea companiei în următorii doi ani.

"Există întârzieri la salarii în continuare. Ultimele date pe care le am, s-a achitat aproape integral luna februarie a salariilor și se va trece la achitarea lunii martie. Calea Ferată trebuie să treacă printr-un proces de restructurare. În formula care există la moment, ea nu poate să existe mult timp și asta a fost solicitarea mea către directorul interimar care este la moment acolo. Unele lucruri au început să se întâmple, altele mai greu. În esență, în următorii 1 an, doi, trebuie să ajungem să avem implementat codul feroviar care restructurează Calea Ferată, dar și Calea Ferată în sine trebuie să optimizeze astfel încât să fie o companie profitabilă și care să nu aibă probleme de achitarea salariilor", spune ministrul.

Andrei Spînu explică și în ce va consta restructurarea conform noului cod feroviar.

"În primul rând, presupune separarea mai multor activități. La moment, avem o singură companie care e responsabilă de întreținerea infrastructurii de transportul de pasageri, de transportul de marfă și de tracțiune. Restructurarea înseamnă că vor apărea cel puțin trei companii: una care e responsabilă de infrastructură, alta responsabilă de de transportul de pasageri și alta de mărfuri. De ce se face așa? Ca să putem să avem și investitori privați. Asta s-a întâmplat în România, asta se întâmplă în tot spațiul european și vedem că transportul feroviar în spațiul european se dezvoltă. Probabil mulți dintre noi au mers cu trenurile și au văzut cum e. Pe de altă parte, tot în codul feroviar, statul va interveni să subvenționeze două elemente: transportul de pasageri, pentru că e în pierderi și statul trebuie să vină să ajute acest tip de transport feroviar și doi: să investească în infrastructura feroviară, să ajute acea companie care va deține infrastructura să mențină, dar și să dezvolte în continuare infrastructura. Și aceste două contracte de subvenționare a menținerii infrastructurii și a transportului de pasageri deja sunt în lucru. Pe pasageri suntem mai avansați, pe infrastructură cred că până la sfârșitul anului vom avea cadrul legal în vigoare", menționează ministrul.

Ediţia emisiunii "Punctul pe AZi” de la TVR Moldova poate fi urmărită mai jos.

author-img_1

Cristina Mirca

Reporter