Interviurile și Reportajele Telejurnalului

Reportajele Telejurnalului: Aeroportul Mărculești, o nouă poartă spre cer

Reportajele Telejurnalului

NICOLAE BOICO, jurnalist TVR MOLDOVA: „Aeroportul din Chișinău a înregistrat, anul trecut, un flux de pasageri fără precedent, care a generat întreprinderii de stat un venit record. Și 2025 a început promițător, iar unul dintre următorii pași în dezvoltarea întreprinderii de stat, este extinderea capacității aeroportuare. Astfel că, la sfârșitul lunii ianuarie, autoritățile și-au anunțat intenția de a comasa cele două aeroporturi internaționale din Republica Moldova, de la Chișinău și de la Mărculești.”   

De la Chişinău şi până la Mărculeşti sunt aproape 150 de kilometri. Orașul din nordul Republicii Moldova are cam două mii de locuitori iar modernizarea aeroportului nu poate fi decât benefică pentru dezvoltarea zonei.  

„Poate pentru locuri de muncă. Doar pentru asta. Fiindcă îs foarte puţine. Dar, aşa ca să zburăm, să fim bucuroşi că aici o să zboare avioane, nu cred. E periculos şi pentru noi, într-o oarecare măsură.”  

„Eu am înţeles că el o să fie de transport mai mult. O să aterizeze avioane, cu diferite mărfuri pe aici, de asta e binevenit.”   

Aeroportul din Mărculeşti se află la marginea localităţii şi are o suprafaţă de 265 de hectare. A fost utilizat pentru aeronavele militare din dotarea Forţelor armate, dar acum are caracter strict civil. Intrarea pe teritoriul aeroportului considerat un obiectiv strategic, este restricţionată. Accesul e permis doar persoanelor acreditate. Drumul principal de acces pînă la sediul administrativ e plin de gropi şi denivelări. Ar urma să fie reparat, ne-a explicat şeful aeroportului Nicolae Chichici. Acesta ne-a însoţit până la turnul de control, de unde, anul trecut, au fost dirijate peste 300 de zboruri de aeronave, de peste 100 de ori mai puţine decât pe aeroportul din Chişinău. În ultimii ani, la Mărculeşti aterizează doar avioane de agrement, cargo,  de dimensiuni mici şi elicoptere.  

NICOLAE CLICHICI, administrator, Aeroportul Internaţional "Mărculeşti": „Elictopterele, în marea majoritate, care prestează servicii de stingere a incendiilor în Turcia şi Grecia, între contracte, în perioada între contracte, ele staţionează la noi şi fac şi deservirea tehnică, care de fapt este şi a doua parte a activităţii întreprinderii că vin aeronave, care ulterior sunt deservite tehnic sunt făcute lucrări de mentenanţă şi aşa mai departe.”  

Majoritatea dispozitivelor folosite de către controlorii de trafic aerian sunt din perioada sovietică. Pentru a putea face faţă unui flux mai mare de zboruri, acestea ar trebui înlocuite cu altele mai performante. De la independenţa Republicii Moldova şi până în prezent, s-au făcut doar lucrări de întreţinere a aeroportului Mărculești. Acum însă, pentru a putea opera şi zboruri de pasageri, sunt necesare investiţii substanţiale în infrastructura aeroportuară.  

NICOLAE CLICHICI, administrator, Aeroportul Internaţional Mărculeşti: „Este necesar de a înlocui gardul şi a pune sârmă ghimpoasă, fiindcă gardul trebuie să fie transparent, şi bineînţeles că am fi dorit să fie înlocuită acea tehnică  cu care noi astăzi asigurăm serviciile aerodromului.  Vorbesc de tehnica de întreţinere a pistei decolare şi aterizare, tehnica pentru curăţarea pistei, tehnică pentru degivrarea aeronavei. Iarăşi vorbim de departamentul antiincendiar. Ar fi bine de înlocuit şi maşinile de pompieri, fiindcă ele toate sunt destul de vechi, dar funcţionale.”  

NICOLAE BOICO, jurnalist TVR MOLDOVA: „Pista aeroportului are o lungime de peste 2 kilometri şi jumătate şi o lăţime de 40 de metri. A fost întreţinută corespunzător şi este într-o stare bună. La fel ca şi pe aeroportul din Chişinău, aici, la Mărculeşti, pot ateriza şi decola atât avioane de pasageri, cât şi avioane de marfă.”   

Pista de aterizare trebuie însă si ea modernizata pentru că acum nu permite aterizarea avioanelor cargo de mari dimensiuni.  

OLEG MITITELU, manager, Aeroportul Internaţional "Mărculeşti": „În primul şi în primul rând, noi vorbim şi despre menţinerea planietăţii suprafeţei pistei de decolare aterizare. Adică dalele de beton, pe care le vedeţi dumneavoastră să fie în acelaşi plan, pentru a asigura aterizările şi decolările aeronavelor în siguranţă. Ar fi foarte important să schimbăm rosturile dintre dalele din beton care sunt un element tehnic.”  

Fosta bază militară, aeroportul Mărculeşti, este utilizat în ultimii ani, mai mult ca parcare pentru aeronave. În 2009, autorităţile au elaborat un proiect de adaptare a aerodromului pentru zboruri low-cost. A început şi construcţia unui terminal de pasageri, dar lucrările nu a fost duse la bun sfârşit.  

NICOLAE CLICHICI, administrator, Aeroportul Internaţional "Mărculeşti": „Cum se vede pe fundal, este un schelet al clădirii care era preconizată pentru a face o sală de aşteptare. A fost gândit un terminal pentru deservirea pasagerilor, dar nu mai mult de... până la 100 de persoane. Acum, la moment, a fost efectuată expertiza fundamentului, aşteptăm rezultatele, aşteptăm raportul.”  

Lucrările de construcţie a terminalului, începute acum două decenii, ar putea fi reluate după ce se va stabili gradul de degradare a fundației.

NICOLAE CLICHICI, administrator, Aeroportul Internaţional Mărculeşti: „Asta ar fi o soluţie cea mai simplă şi ridicarea clădirii propriu-zise ar fi necesar, cred că, maxim într-o lună, două cel mult.”    

Administraţia aeroportului mai are o alternativă pentru amenajarea unui terminal, ce-i drept, mult mai costisitoare.  

NICOLAE BOICO, jurnalist TVR MOLDOVA: Clădirea fostului centru administrativ al aeroportului, ar putea fi varianta optimă pentru un eventual terminal de pasageri. Construcţia are aproximativ 1800 de metri pătraţi şi conectate toate utilităţile. Stă însă în paragină de mai bine de 10 ani şi necesită a fi reparată capital.”  

Aeroportul Mărculeşti dispune de căi de rulaj şi un peron de parcare a aeronavelor, mai multe clădiri şi o bază tehnică. Infrastructura, construită încă în perioada sovietică, e învechită şi trebuie schimbată. E nevoie insă de bani mulți pentru dotarea aeroportului cu echipamente care ar permite operarea zborurilor cargo.  

NICOLAE CLICHICI, administrator, Aeroportul Internaţional Mărculeşti: „Prima tentativă de a dezvolta aeroportul, estimativ, se discuta de 5 milioane de euro. Bănuiesc că acum, după inflaţia care a suportat-o Republica Moldova în ultimii ani, legată declanşarea războiului din Ucraina, cred că investiţia asta s-ar fi dublat.”  

ROMAN COJUHARI, director, Agenţia Proprietăţii Publice: „Au fost mai multe discuţii şi anterior. În 2021, în 2022. Acum suntem cel mai aproape de iniţierea acestei puneri în funcţiune a Aeroportului Internaţional Mărculeşti. Dar trebuie să înţelegem legal. Aeroportul Internaţional Mărculeşti, este şi administrator al Zonei economice libere de aceea, acum. Suntem în discuţii pentru a  elabora soluţia juridică, cel mai probabil vom ajunge la promovarea unei legi prin care administratorul zonei economice libere, care este aeroportul internaţional Mărculeşti să fie schimbat Aeroportul Internaţional Chişinău.”  

Investițiile estimate la patru milioane de euro ar urma să fie făcute din bugetul Aeroportului Internațional Chișinău. Primele zboruri comerciale civile de pe Aeroportul Mărculești sunt prognozate până la sfirsitul anului 2025. Autorităţile examinează posibilitatea de a redirecţiona toate avioanele de marfă la aerodromul din nordul Republicii Moldova şi lansarea, din vara acestui an, a unor curse charter sezoniere de la Mărculeşti. In urmă cu citiva ani, câteva companii low-cost şi-au manifestat interesul de a opera curse de pasageri din şi spre această destinaţie. Reprezentanţii Autorităţii Aeronautice Civile spun că discuţiile au fost reluate.    

VASILE ŞARAMET, director, Autoritatea Aeronautică Civilă: „Noi am reluat careva discuţii cu operatorii aerieni, inclusiv cei naţionali despre oportunitatea, dorinţa de a opera de pe acest aeroport. Nu avem răspunsuri clare, da sau nu. Operatorii aşteaptă să vadă cum vor evolua lucrurile, cât de rapid”.  

Autoritățile își propun să atragă companiile aeriene prin reducerea taxelor aeroportuare la Mărculești. Această măsură ar putea duce la scăderea prețurilor biletelor pentru zborurile de pasageri, făcându-le mai accesibile decât cele de pe aeroportul Chișinău.  

MIRCEA PĂSCĂLUŢĂ, secretar de stat, MIDR: „Pe acest aeroport urmează să fie anumite facilităţi legate de taxe, fiindcă, ca şi din perspectiva statului, putem să asigurăm atractivitatea acestui aeroport. Trebuie să înţelegem că este la început, este lansarea zborurilor comerciale de pasageri. E un pic mai complicat. Primii ani, nu pot avea o rentabilitate destul de crescută. Dar eu sunt încrezător că o să reuşim pentru că există un interes sporit când discutăm despre Republica Moldova din partea operatorilor aerieni.”   

Pe termen lung, autorităţile trebuie să conecteze oraşul Mărculești la întreaga rețea de transport din republica moldova şi să atragă potenţiali investitori, inclusiv pentru dezvoltarea aerodromului.  

MIRCEA PASCALUŢA, secretar de stat, MIDR: „Abordarea noastr este că trebuie să dezvoltăm tipul de transport multimodal. Tipul de transport multimodal presupune transferul de mărfuri  sau bunuri de pe anumite segmente de transport. De pe rutier pe feroviar, de pe feroviar, pe avia, iar Mărculeştiul, are această infrastructură. Deci, Mărculeştiul va fi dezvoltat ca un Hub logistic utilizat pentru reconstrucţia Ucrainei, dar mai mult decât atât, el poate fi utilizat şi deja în segmentul de transport obişnuit.”

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Editor